قلب هر استراتژی سئو، محتوا است. در واقع تمام تاکتیک ها و تکنیک های سئو بر روی محتوا سوار می شوند. این محتوای ارزشمند است که می تواند در موتورهای جستجو رتبه می گیرد و برای ما بازدیدکننده جذب می کند.
سئو محتوا چیست؟
سئو محتوا به تولید محتوایی اشاره دارد که رتبه های برتر نتایج گوگل را به خود اختصاص دهد. این محتوا می تواند در قالب مقاله، خبر، لندینگ پیج و … منتشر گردد. برای دستیابی به این هدف باید به چند بعد توجه کنید:
1- استراتژی کلمات کلیدی
2- ساختار سایت
3- جذابیت محتوا برای گوگل و مخاطب
چرا سئو محتوایی مهم است؟
داشتن یک سایت با طراحی عالی و رعایت تمام اصول فنی، فقط شروع کار است. برای داشتن ترافیک اورگانیک و جذب مشتری اینترنتی نیاز داریم که در صفحه اول گوگل باشیم. البته برای کلیدواژه هایی که کاربران هدف ما جستجو می کنند.
از طرفی آنچه منتشر می کنیم، باید به اندازه کافی برای مخاطبین مفید و جذاب باشد تا بخواهند آن را بخوانند و برای اهدف ما(تعامل، خرید، بازگشت به سایت و …) پرورش یابند.
مهم ترین نکته ای که در طی چندین سال تجربه به آن دست یافتم این است که سعی نکنید مخاطب را فریب دهید. با او صادق باشید. سعی کنید واقعا به آن ها کمک کنید. فقط در این صورت بهترین نتایج پایدار را خواهید دید.
حتی اگر مدیری هستید که می خواهید از خدمات سئو متخصصین استفاده کنید، داشتن اطلاعات در مورد سئو محتوا شما را برای تعامل و کنترل بیشتر بر فرآیندهای مختلف، قدرتمند می سازد.
انواع سئو محتوا
همان طور که محتوا گونه های مختلفی دارد، سئو محتوا نیز در انواع مختلفی انجام می شود:
نوشته های وبلاگ
مقالات یکی از راه های جذاب برای افزایش بازدیدکننده بیشتر است. مخصوصا این که تعداد مقالاتی که می توانید منتشر کنید بی پایان است. همچنین موضوعات در وبلاگ متنوع و منعطف تر از صفحات دیگر مانند محصولات است. مقالات به عنوان نمونه های عالی از سئو محتوا هستند که مخاطبین زیادی برای ما به ارمغان می آورند.
لیستی از رایج ترین موضوعات مقاله را در زیر می بینیم:
- راهنمای گام به گام – راهنمای راه اندازی یک وب سایت
- لیست ها – 5 کتابی که هر مدیر باید بخواند
- مقالات چگونه – چگونه سئو محتوای سایت را بهبود بخشیم؟
- چرا – چرا باید قبل از ورزش، بدن را گرم کنیم؟
- مصاحبه – گفتگو با مدیرعامل شرکت اپل
- بهترین – بهترین کتاب های آموزش بازاریابی
- بررسی – بررسی گوشی موبایل سامسونگ A54
- نظر – نظر یک متخصص در مورد پدیده ای اجتماعی
- اخبار – تولید محصول جدید
- نوشته های داستانی – داستانی در مورد کسب و کار خودتان و یا یک فرد موفق
قطعا موضوعات بیشتری نیز وجود دارد. آیا موارد دیگری به ذهنتان می رسد؟ آن را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.
صفحات محصول
زمانی که صحبت از سئو محتوا می شود، صفحات مرتبط با محصول از جمله اولین گزینه ها است. اکثر مشتریانی که به یک صفحه محصول می آیند، به خرید بسیار نزدیک هستند. به همین دلیل اگر بتوانید صفحه محصولی را به صفحه اول گوگل بیاورید، شانس فروش بالایی خواهید داشت.
در کنار صفحه محصول(PDP – produce details page)، دسته بندی محصولات(PLP – produce listing page) نیز می توانند مخاطبین با کیفیتی را جذب نمایند.
ویدئو
ویدئو می تواند در کنار دیگر عناصر، بخشی از سئو محتوای مقالات، صفحه محصول و … باشد، اما تاثیر آن شگفت آور است. حتی قابلیت این را دارد که به عنوان یک موجودیت مستقل منتشر گردد.
بر اساس تحقیقات کمپانی wyzowl در مورد ویدئو مارکتینگ ، 73% از خریداران ترجیح می دهند اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات را از طریق ویدئو دریافت کنند. از طرفی بیشتر اطلاعات موجود در اینترنت نیز به شکل متن است.پس ویدئو رقیب کمتری برای رسیدن نمایش در صفحه نتایج موتور جستجو(SERP) دارد.
اینفوگرافیک(Infographic)
اینفوگرافیک ها با ترکیبی از جمله بندی ساده ، عبارات کوتاه و تصاویر واضح راهی عالی برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان هستند. اگر میخواهید یک موضوع آموزشی و یا پیچیده را برای همه مخاطبین قابل درک کنید ، اینفوگرافیک یکی از موثرترین راه ها است.
اینفوگرافیک را به عنوان یک تقویت کننده در کنار متنون به کار ببرید. از زمانی که گوگل توانست محتوای تصاویر را درک نماید، اهمیت آن بیشتر هم شد.
حالا دیگر گوگل به جای نمایش تصاویری که صرفا alt آن ها با کلیدواژه جستجو شده یکی است، واقعا تصاویر مفید و حاوی اطلاعات مرتبط را نمایش می دهد.
واژه نامه ها(glossary)
بسیاری از افراد از موتورهای جستجو برای یافتن تعریف کلمات و عبارات استفاده می کنند. ایجاد واژه نامه ای از تعاریف مرتبط با کسب و کار، صنعت، محصولات یا خدمات شما راهی عالی برای دادن پاسخ های مورد نیاز به این کاربران و آوردن آنها به وب سایت است.
انواع دیگری از سئو محتوا نیز وجود دارد که می توان به این لیست اضافه نمود. توجه کنید که هدف ما از ارائه یک لیست، داشتن دید منظم و تقسیم بندی شده است. بنابراین ممکن است موارد متفاوت دیگری را نیز در مقالات و منابع دیگر ببینید.
مراحل طراحی استراتژی سئو محتوا
اگر تا امروز به صورت تصادفی محتوا تولید می کردید و امیدوار بودید که به نتیجه ای برسید، وقت آن رسیده است که به فکر یک استراتژی قوی باشید.
داشتن استراتژی سئو راه را برای ما روشن می کند. و این اطمینان را به ما می دهد که در ادامه به موفقیت خواهیم رسید.
1- اهداف خود را تعیین نمایید.
ابتدا اهداف خود را به عنوان یک وب سایت یا کسب و کار مشخص کنید. آیا به دنبال افزایش فروش از طریق وب سایت خود هستید؟ آیا از طریق تبلیغات در سایت خود، کسب درآمد می کنید و بنابراین فقط می خواهید ترافیک را افزایش دهید؟
اهداف شما تعیین می کند که روی چه نوع محتوایی باید تمرکز داشته باشید.
تعیین هدف اجازه نمی دهد شما به بیراه بروید. اگر برای فروش در یک منظقه خاص برنامه ریزی می کنید، سئو لوکال بهترین انتخاب است. در حالی که هزینه های شما را کاهش می دهد.
تمرکز بر صفحات محصول در سایت های فروشگاهی انتخاب هوشمندانه تری به نظر می رسد. پس از آن از مقالات برای جذب مخاطب بیشتر و هدایت به صفحه محصول مرتبط بهره ببرید. سعی نکنید تمام نوشته ها را تبلیغاتی بنویسید. با کمک کردن به مخاطبین، آن ها را شیفته خود کنید.
در وب سایت هایی که از طریق تبلیغات درآمدزایی می کنند، محتوای جذاب، عالی است. مقالاتی را منتشر کنید که کاربر را تا مدت زیادی در سایت شما نگه دارد. اگر بتوانید برای بازگرداندن آن ها، برنامه ریزی کنید، ترافیک ورودی زیادی دریافت خواهید کرد.
2- مخاطبین خود را بشناسید.
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که مخاطبین شما چه ویژگی هایی دارند؟ در چه رده سنی هستند؟ مشکلاتشان چیست؟ دارای چه اعتقاداتی هستند؟
هر چقدر جامعه هدف خود را بهتر بشناسید، می توانید محتوای بهتری برای آن ها طراحی کنید و تولید کنید. سئو محتوا بدون شناخت مخاطب هدف، نتایج شگفت انگیزی نخواهد داشت.
اگر محصولی را از قبل می فروشید، قطعا می توانید با فکر کردن در مورد مشتری های فعلی، به ویژگی های آن ها پی ببرید. شاید به چند پرسونای مختلف برسید. هر کدام از آن ها دغدغه های مختلفی دارند. به عنوان مثال اگر فروشگاه کفش دارید، برخی از مشتریان به دنبال کفش ارزان و دیگران به دنبال کفش با کیفیت هستند. عده ای نیز کفش های برند را می پسندند. یا ادبیات صفحاتی که برای جذب خانم های خانه دار طراحی شده، با محتوای B2B متفاوت است.
3- تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید.
تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی برای یافتن کلمات ، پرسش ها و عباراتی است که کاربران در جستجوی آن هستند.به عبارت دیگر جست و جو برای یافتن کلیدواژه هایی است که دارای حجم جستجو(search volume) هستند. این کار همچنین شامل دسته بندی جستجوها در مراحل مختلف سفر مخاطب و دسته بندی آن ها می شود.
قدرت تحقیق کلیدواژه ها در درک بهتر بازار هدف و نحوه جستجوی آنها برای محتوا ، خدمات یا محصولات شما نهفته است. تحقیق و بررسی درست می تواند کمک کند :
- جایگاه و مخاطب هدف خود را بهتر درک کنید.
- استراتژی محتوای خود را با نیازهای مخاطبان تطبیق دهید.
- ترافیک ارگانیک مرتبط بیشتری را در وب سایت خود دریافت کنید.
در کیورد ریسرچ به نکات زیر توجه کنید:
کلمات کلیدی طولانی(Long-tail Keywords)
هرچه یک عبارت جستجو طولانی تر (و خاص تر) باشد، کسب رتبه برای آن آسان تر خواهد بود. این عبارات به کلمات کلیدی دم بلند معروف اند و بیشتر بر روی یک نیچ تمرکز می کنند.
تعداد کلمات کلیدی
سخت است تعداد دقیقی از کلمات کلیدی که باید بر آنها تمرکز کنید، مشخص نمایید. شما فقط باید تعداد زیادی داشته باشید. به اندازهای که میتوانید!
حتی اگر کسب و کار شما کوچک باشد، احتمالاً به چند صد کلیدواژه میرسید. اما نیازی ندارید که بلافاصله برای همه آنها صفحه ایجاد کنید. به این فکر کنید که کدام کلمات کلیدی را می خواهید در اولویت قرار دهید. لیستی از آن ها تهیه کنید و به مرور محتوای مورد نیاز را تولید و منتشر نمایید.
تقسیم بندی کلیدواژه ها
کیوردها را دسته بندی کنید. احتمالا برای کسب و کار خود فقط چند کلیدواژه اصلی(Head) محدود پیدا کنید. در حالی که تعداد نامحدودی دم بلند وجود خواهد داشت.
رقابت در کلمات کلیدی دم کوتاه(Short-tail Keywords) بالا است. علی رغم که ترافیک بیشتری برای ما جذب می کنند، نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری پایین تر است. در مقابل دم بلندها معمولا نرخ تبدیل بالاتری دارند.
خوب است که از کلیدواژه های کوتاه بیشتر برای یافتن عبارات بلندتر استفاده کنیم. به همین دلیل است که به آن ها بذر(Seed) نیز می گویند.
فرض کنید یک وب سایت فروشگاهی تجهیزات ورزشی دارید. “فروشگاه تجهیزات پزشکی”، خود یک Seed است. عبارات زیر را می توان از آن استخراج نمود:
- فروشگاه تجهیزات پزشکی ورزشی
- فروش تجهیزات ورزشی قسطی
- خرید تجهیزات ورزشی ارزان
- فروشگاه تجهیزات ورزشی در [شهر ما]
هدف کلمه کلیدی(Keyword intent) و هدف جستجو(search intent)
هنگام انجام سئو محتوا، توجه به هدف جستجوی کاربران بسیار حائز اهمیت است. آیا آنها به دنبال اطلاعات هستند یا قصد خرید دارند؟ هدف آنها از وارد کردن کلمه کلیدی شما به عنوان عبارت جستجو چیست؟ این هدف، هدف کلمه کلیدی نامیده میشود.
در مورد برخی کلمات کلیدی، مانند “خرید کفش اسپورت” یا “نحوه انجام حرکت پرس سینه”، هدف جستجو واضح است. اما همیشه به این سادگی نیست.
انواع کلمات کلیدی از نظر هدف کاربر
- هدف ناوبری(Navigational): افراد می خواهند از یک وب سایت خاص بازدید کنند، اما به جای وارد کردن URL، یک عبارت(مانند نام برند) را در موتور جستجو وارد می کنند.
- هدف اطلاعاتی(Informational): افراد در تلاشند تا پاسخی برای یک سوال یا اطلاعات خاص در مورد موضوعی خاص پیدا کنند.
- تجاری(Commercial): مردم می خواهند در آینده نزدیک چیزی بخرند و قبل از خرید در حال تحقیق هستند.
- تراکنشی(Transactional): افراد به دنبال خرید چیزی هستند.
برای مشاهده لیست کاملی از کیدواژه ها، مقاله انواع کلمات کلیدی را ببینید.
موتورهای جستجو همیشه در تلاش هستند تا دقیقاً به نیازهای افراد پاسخ دهند و در این مورد نیز بهتر می شوند. بنابراین، به زبان ساده، اگر 95 درصد از افرادی که برای “تعویض لاستیک خودرو” جستجو میکنند، هدف اطلاعاتی دارند، و شما در حال بهینه سازی صفحه ی محصول برای فروش لاستیک هستید، احتمالاً رتبه ای کسب نمی کنید.
برای کشف هدف کاربر از جستجو، صفحه نتایج جستجو(SERP) را بررسی کنید. ببینید محتوای موجود در صفحه اول گوگل چه هستند. شما نیز صفحاتی از همان نوع ایجاد کنید.
در تحلیل رقبا در صفحه نتایج گوگل برای سئو محتوا به موارد زیر دقت کنید.
- نوع محتوا: آیا آن ها پست های وبلاگ، صفحات محصول، صفحات فرود(Landing Pages) یا چیز دیگری هستند؟
- فرمت محتوا: آیا رتبه های برتر آموزش، فهرست، راهنمای نحوه کار، دستور العمل، ابزارهای رایگان هستند؟
- قلاب محتوا: آیا یک نقطه جذب برجسته مانند قیمت های پایین یا مشاوره رایگان وجود دارد؟
4- از استراتژی محتوا برای برنامه ریزی استفاده کنید.
استراتژی محتوا مانند چسبی عمل می کند که تمام جنبه های مهم برای سئو را در کنار هم قرار می دهد. چرا که دیگر پر کردن صفحه از کلمات کلیدی و خریدن چند لینک، نمی تواند گوگل را فریب بدهد. موتورهای جستجو با استفاده از هوش مصنوعی، خودشان محتوا را درک می کنند. به همین دلیل انتشار هوشمندانه مطالب مفید، مرتبط، جذاب اهمیت بالایی دارد.
استراتژی محتوا به معنی برنامه ریزی، ایجاد، انتشار، مدیریت و نظم دهی محتوا است. یک استراتژی محتوای عالی، مخاطبان هدف را جذب و درگیر میکند و نیازهای آنها را در حین پیشبرد اهداف تجاری برآورده می سازد.
مراحل استراتژی محتوا(که در برخی مراحل با سئو محتوا اشتراکاتی دارد) معمولاً به شکل زیر است:
۱. تحلیل و تعیین هدف: این مرحله شامل تحلیل نیازها و تمایلات مخاطبان، تعیین اهداف کسب و کار و تعیین هدف استراتژی محتوا می شود.
۲. تحقیق کلمات کلیدی: انجام تحقیقات برای شناخت عبارات کلیدی مرتبط با صنعت، محصول یا خدمات شما که می تواند محتوا را بهبود بخشد.
۳. تدوین محتوا: ایجاد محتواهایی که به نیازها و مشکلات مخاطبان شما پاسخ دهد، همچنین بهبود قابلیت دسترسی و ارزش افزوده محتوا.
۴. تبلیغ محتوا: تبلیغات، به اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی، بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو و استفاده از روش های دیگر.
۵. ارزیابی و بهبود: اندازه گیری عملکرد محتوا با استفاده از معیارهایی مانند تعداد بازدیدها، نرخ تبدیل و بازخوردهای مخاطبان، و اصلاح استراتژی بر اساس داده های به دست آمده.
ترکیب پلن سئو و استراتژی محتوا یک برنامه بسیار قوی برای شما مهیا می کند که کافی است آن را درست اجرا نمایید. موفقیت شما تضمین شده است.
برای این که ببینید چگونه یک استراتژی محتوای قوی تدوین کنید، مقاله استراتژی محتوا (Content Strategy) چیست؟ را ببینید.
5- ساختار سایت(Site structure) را در جهت سئو محتوا بهینه نمایید.
معماری درست به گوگل کمک می کند تا محتوای کلی سایت شما را به درستی درک کند. همچنین خزنده های(Crawlers) موتورهای جستجو در سلسله مراتب و دسته بندی های مختلف حرکت نمایند.
ممکن است چندین مقاله با محتوای مشابه داشته باشید. ممکن است در عین نزدیک بودن محتوا، این مقالات موضوع متفاوتی داشته باشند. با استفاده از لینک سازی داخلی، به گوگل می گوییم که دقیقا موضوع هر صفحه در مورد چیست.
در حالت ایده آل، ساختار باید مانند یک هرم ساختار باشد. در بالا، صفحه اصلی شما قرار دارد. صفحه اصلی، به برخی از صفحات دیگر (مانند صفحات دسته بندی) پیوند می دهد. این صفحات به نوبه خود به صفحات بیشتری لینک می دهند.
معمولا کسانی این مقاله را می بینند که قبلا سایتشان را طراحی کرده اند و بر روی آن کار شده است. بنابراین اگر سایت شما بر اساس این معماری نیست، ناراحت نشوید. سایت های مطرحی این معماری وجود ندارد. حتی در بسیاری از آن ها، پیاده سازی آن امکان پذیر نیست. البته آن را تغییر هم ندهید. تغییر یکباره ساختار سایت، می تواند صدمات جبران ناپذیری به سئو بزند.
برای بهینه کرده ساختار وب سایت می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
تگ ها و دسته بندی ها
تگ ها(Tags) به گوگل کمک می کند تا درک بهتری از موضوع مقاله داشته باشد. در استفاده از تگ ها زیاده روی نکنید. زیرا این کار در گذشته برای فریب گوگل انجام می شد.
برچسب دسته بندی نیز برای جزنده ها اهمیت دارد. آن ها در صفحات دسته بندی می خزند و ارتباط مقالات را کشف می کنند. تجربه کاربری(UX) نیز بهتر می شود. این برای گوگل یک امتیاز مثبت به حساب می آید.
محتوای تکراری(duplicate content)
ممکن است یک محتوا در چند صفحه ظاهر شود. برای خواننده اهمیت ندارد. او می خواهد اطلاعاتی که نیاز دارند دریافت کند.
اما برای موتورهای جستجو داستان کاملا متفاوت است. آن ها می خواهند بدانند کدام یک را به مخاطبین خود نشان دهند. همچنین سایت های دیگر به کدام صفحه لینک دهند؟
Canonicalization راه حل این مشکل است. با استفاده از این تکنیک به گوگل می گوییم که از بین این صفحات، کدام یک اصلی است.
حذف محتوای قدیمی
سئو محتوا فقط در مورد تولید محتوای سئو شده نیست. گاهی باید تصمیمی سختی بگیرید.
آیا محتوای قدیمی را نگه داریم؟ سه انتخاب دارید:
- به روز رسانی
- تغییر مسیر
- ادغام
اگر واقعا بخواهیم صفحه را حذف کنیم، من راه دوم(تغییر مسیر) را انتخاب می کنم. در این صورت لینک هایی که به این صفحه داده شده است را از دست نمی دهیم.
به هر حال مدیریت محتوای قدیمی به فکر و دقت نیاز دارد. اگر تجربه و دانش کافی در سئو ندارید، با یک متخصص صحبت کنید. و حتی اگر یک سئوکار با تجربه نیز هستید، در مورد آن ها با احتیاط برخورد نمایید.
محتوای یتیم(orphaned content)
اصطلاح «محتوای یتیم» به مقاله هایی اطلاق می شود که هیچ پیوندی از سایر مقالات یا پست های شما ندارند. به همین دلیل، یافتن این مقالات هم توسط گوگل و هم کاربران دشوار است. علاوه بر این، گوگل این نوع محتوا را کم اهمیت تلقی می کند!
بنابراین اگر مقاله ای برای شما مهم است، باید با پیوند دادن به آن مقاله خاص از محتوای دیگر (مرتبط)، آن را برای گوگل (و بازدیدکنندگان خود) آشکار نمایید.
6- به محتوای خود جذابیت اضافه کنید.
آخرین جنبه در سئوی محتوا، جذابیت است.
- مطالب باید برای خواننده جذاب باشد تا زمان بیشتری در سایت شما باقی بماند. یا حتی به شما وفادار شود. علاوه بر این کاربر را به انجام کاری تشویق کند. این کار می تواند خواندن یک مقاله دیگر یا خرید یک محصول باشد. به این مهارت کپی رایتینگ(copywriting) می گویند.
- محتوا باید برای الگوریتم های گوگل نیز جذاب باشد. مراقب باشید در بهینه سازی برای گوگل زیاده روی نکنید. زیرا می تواند همه جیز را خراب کند.
به مخاطبان خود فکر کنید.
باید به مخاطبان خود و اینکه چه کسانی هستند فکر کنید. همچنین از خود بپرسید:
- چه چیزی می خواهید به مخاطبان خود بگویید؟
- پیام اصلی مقاله شما چه خواهد بود؟
- آیا می توانید هدف مقاله خود را بگویید؟
- می خواهید مخاطبان شما پس از خواندن مقاله شما چه کاری انجام دهند؟
فکر کردن در مورد این سوالات به شما کمک می کند تا ایده اصلی برای پست یا مقاله خود داشته باشید.
محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد؟
به این فکر کنید که وقتی کاربران به یک مقاله می رسند از آن چه انتظاری داند؟ در زیر لیستی از ویژگی های یک مقاله خوب را می بینیم:
- جامع(Comprehensive)
- مفید(Useful and Helpful)
- آموزنده(Educational)
- دقیق(Accurate)
- و بهترین پاسخ برای جستجوی مخاطبین باشد.
علاوه بر این، به زبان کاربر صحبت کنید. هرچقدر هم محتوای شما از سطح علمی و اعتبار بالایی برخوردار باشد، وقتی کاربر با ادبیات آن راتباط برقرار نکند، مفید و جذاب نخواهد بود.
ما در مقاله چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم؟ به صورت مفصل به این موضوع پرداخته ایم.
سئوی بخش های مختلف محتوا
در نهایت ما می خواهیم محتوای منتشر کنیم که برای موتورهای جستجو قابل کشف و درک باشد. بخش اول از این کار به سئو فنی بازمی گردد.
ما باید متن ها، تصاویر، ویدئوها و بخش های دیگر را به گونه ای طراحی و تولید کنیم که موتورهای جستجو متوجه مفهوم و محتوای آن ها بشوند. در ادامه این مقاله به بهینه انواع فرمت ها می پردازیم.
سئو انواع فرمت محتوا برای گوگل
درست است که الگوریتم های گوگل بسیار قوی تر از گذشته هست، با این حال هنوز هم به کمک نیاز دارند.
نحوه کار الگوریتم های موتورهای جستجو محرمانه است. اما آزمایشگاه های بزرگی در جهان همیشه در حال آزمایش برای کشف آن ها است. متخصصین سئو نیز با توجه به تجربه خود، اکتشافاتی دارند.
بهینه سازی متن
1- چند کلمه کلیدی در صفحه استفاده کنیم؟
به طور کلی حدود 1 تا 2 درصد از کل محتوا معقول است. اما برای محاسبه دقیق تر، بررسی کنید که رقبای شما در صفحه اول گوگل، چه کرده اند. برای این کار می توانید از افزونه seoquake استفاده کنید.
سعی کنید به جای استفاده بیش از حد، کلمات و عبارات هم معنی را نیز به کار ببرید.
2- کلیدواژه را کجای متن قرار دهیم؟
گفتن “شما باید کلمات کلیدی را به متن اضافه کنید” آسان است، اما اجرای آن موضوع کاملاً متفاوتی است.
- عنوان مقاله
- 200 کلمه اول متن
- در عنوان های فرعی
- در طول متن به صورت پراکنده و طبیعی
- در ترکیب با کلمات دیگر(مانند سئو انواع فرمت محتوا)
- 200 کلمه آخر متن
البته ما در این بخش در مورد سئو متن داخل مقاله صحبت کردیم. عنوان سئو(Seo Title) و توضیحات متا(Meta Description) نیز وجود دارد که باید به آن توجه کنید.
بهینه سازی تصویر
1- از چه عکسی استفاده کنیم؟
هر جا که امکان دارید از تصاویر خودتان به جای عکس های استوک استفاده کنید. مخصوصا آنجایی که می خواهید خود، محصول و یا کسب و کارتان را معرفی نمایید.
تصاویر کاملا مرتبط شانس بیشتری برای جلب توجه کاربران و موتورهای جستجو دارند. مخصوصا این که اخیرا گوگل به راحتی محتوای مطالب را تشخیص می دهد. حتی می تواند متن داخل آن ها را بخواند.
2- نحوه آماده سازی و انتشار
- نام فایل بامعنی باشد.
- فرمت های JPEG و WebP اولین انتخاب های هستند. عکس های بدون پس زمینه، پسوند PNG دارند. در حالی که فایل های SVG را می توان با CSS و JavaScript تغییر داد. مثلا می توان آن ها را بدون افت کیفیت بزرگ کرد.
- ابعاد تصویر را به اندازه ای که واقعا قرار است نمایش داده شود، تغییر دهید.
- از صفت srcset برای تولید نسخه های مختلف در نمایشگرها با ابعاد متفاوت استفاده کنید. این کار برای سئو محتوای تصوری ضروری است. اما از آنجایی که از نسخه 4.4 وردپرس به صور پیش فرض انجام می شود، کمتر در مورد آن صحبت می کنند.
- حجم تصاویر را بهینه کنید. نرم افزار فتوشاپ و وب سایت imagecompressor.com نمونه هایی برای این کار هستند.
- متن جایگزین (یا تگ alt) به یک تصویر اضافه می گردد تا اگر به هر دلیلی تصویر لود نشود، متن توصیفی در جای آن قرار گیرد. همچنین گوگل از متن جایگزین برای درک بهتر تصویر بهره می برد. در alt چند تصویر از صفحه، کلمه کلیدی را بنویسید. اما در این کار زیادی روی نکنید.
مهارت در سئو محتوا نتیجه سال ها تحقیق و مطالعه و همچنین کسب مهارت در استفاده از آن ها است. اما حالا شما دانش خوبی در مورد آن دارید. شروع خوبی داشتید و می توانید با یک نگاه عالی به کار خود ادامه دهید.