09905179462
با ما تماس بگیرید – حتی روزهای تعطیل!

استراتژی سئو

امروزه همه کسب و کارها به اهمیت سئو پی برده اند. با این حال، وقتی نوبت به توسعه و اجرای یک استراتژی سئو مناسب برای کسب و کار شما می رسد، فقط ایجاد محتوا برای کلمات کلیدی که مشتریان شما به دنبال آن هستند، هم سخت و هم اشتباه است. سئو (SEO) آن چیزی نیست که قبلا بود. واقعیتی که اغلب آن را نمی شنوید این است که استراتژی سئو نباید بر کلمات کلیدی تمرکز کند.

در این مقاله، می بینیم که استراتژی سئو چیست و چگونه آن را تدوین کنیم تا به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی محتوایی کمک نماید.

استراتژی سئو(SEO Strategy) چیست؟

استراتژی سئو فرآیند سازماندهی محتوای یک وب سایت بر اساس موضوع برای بهبود رتبه در نتایج جستجو است. اساساً، این فرآیندی است که شما برای به حداکثر رساندن فرصت برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو دنبال می کنید.

داشتن یک استراتژی سئو بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند هنگام ایجاد محتوا در مسیر خود بمانید. به جای اینکه فقط چیزی را ایجاد کنید که فکر می کنید مردم به دنبال آن هستند، استراتژی شما تضمین می کند که محتوایی را تولید می کنید که مردم واقعا به دنبال آن هستند.

برای بازاریابی محتوا، استراتژی بهینه سازی موتورهای جستجو قطعه‌ای حیاتی از پازل است. زیرا این راهبرد نحوه دیده شدن محتوای شما را اولین بار توسط مشتری، به ویژه در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) تعیین می‌کند. اگر محتوای شما پراکنده و نامنظم باشد، ربات‌های گوگل برای ایندکس  سایت، شناسایی حوزه تخصص و رتبه‌ بندی صفحات سایت شما با مشکل مواجه خواهند شد.

چرا استراتژی سئو مهم است؟

دلایل زیر از جمله مهم ترین مزایای تدوین یک طرح سئو جامع و قوی است:

  • بهبود دیده شدن و ترافیک: با افزایش رتبه در SERP، افراد بیشتری محتوا را خواهند دید و به سایت شما خواهند آمد.
  • اعتبار و اعتماد: محتوای مرتبط و با کیفیت به شما کمک می‌کند تا در حوزه تخصصی خود به عنوان یک مرجع شناخته شوید.
  • تجربه کاربری بهتر: یک سایتِ به خوبی سازماندهی شده با ناوبری آسان به کاربران تجربه بهتر و رضایت‌ بخش‌تری می‌دهد.
  • افزایش نرخ تبدیل: محتوای هدفمند و بهینه‌ سازی شده می‌تواند بازدیدکنندگان را به مشتریان یا مشترکین تبدیل کند.

استراتژی سئو موبایل(Mobile SEO Strategy)

سئوی موبایل عامل مهمی است که هنگام ایجاد استراتژی کلی باید در نظر داشته باشید. بهینه سازی موبایل شامل اطمینان از دسترسی درست و یکپارچه بازدیدکنندگان به محتوای سایت در دستگاه های تلفن همراه است. بنابراین آنها می توانند تجربه مشابهی داشته باشند و ارزش مشابه مرورگرهای دسکتاپ را دریافت کنند.

بهینه سازی تلفن همراه بسیار مهم است، زیرا گوگل ایندکس اول موبایل(mobile first indexing) را انجام می دهد. یعنی این که گوگل برای بررسی، ایندکس کردن و رتبه بندی صفحات وب، ابتدا نسخه موبایل آن ها را در نظر می گیرد. علاوه بر این، بیش از 60 درصد از جستجوهای گوگل  در دستگاه های موبایلی انجام می شود. بنابراین، با در نظر گرفتن همه موارد، استراتژی سئو بدون اولویت بهینه سازی موبایل بی اثر خواهد بود.

در حالی که این کار یک فرآیند کاملاً مجزا نیست، ملاحظات متمایزی برای سئوی موبایل وجود دارد. مانند نظارت بر سرعت صفحه، طراحی سایت واکنش‌گرا، سئوی محلی با توجه به موقعیت کاربر، و ایجاد محتوای با کیفیت، صرف نظر از دستگاهی که در آن مشاهده می‌شود.

مراحل تدوین استراتژی سئو قوی در 9 گام

برای طراحی استراتژی سئو می توان کار را به مراحل کوچک تر تقسیم کرد. ما با تجزیه آن به 9 مرحله، کار را سیستماتیک و البته آسان می کنیم.

طراحی استراتژی سئو

1. سئو را با اهداف تجاری هماهنگ کرده و KPI را تعریف نمایید.

اول از همه، شما باید بدانید که در حال حاضر کجا ایستاده اید، به کجا می خواهید بروید، و چگونه موفقیت در این راه را اندازه گیری خواهید کرد. این نقشه ی راهی است که به شما در کل فرآیند بهینه‌ سازی راهنمایی می‌کند و به این امکان را می‌دهد در مقایسه با سایت فعلی خود معیار قرار دهید.

شاید بخواهید با ممیزی سایت خود کار کنید. ممیزی سایت یعنی بررسی سلامت و درستی آن از نظر فنی و محتوایی که لازم است انجام شود.

باید جنبه های مختلفی را بررسی کنیم، از جمله:

  • نام دامنه، سن، سابقه و …
  • عواملی صفحه مانند سرفصل ها، کلیدواژه و هدف گذاری موضوعی و تعامل کاربر
  • سازماندهی محتوا، کیفیت محتوا و کیفیت تصاویر
  • محتوای تکراری
  • معماری، اسکیما، برچسب گذاری و نرخ کلیک (CTR)
  • به روز رسانی های  وب سایت
  • کیفیت بک لینک ها
  • عوامل داخلی سایت مانند نقشه سایت، بهینه سازی تصویر و robots.txt

حال که می دانید از کجا شروع کنید، هنگام آن است که چارچوب زمانی، بودجه و منابع اختصاص داده شده خود برای استراتژی سئو را برنامه ریزی کنید.

این جا نیز بخش دیگری از زندگی است که معادل پولی که می پردازید، دریافت می کنید. اگر به دنبال یک کار ارزان هستید، نتایجی مشابه کسانی که پول و زمان زیادی برای این کار هزینه می کنند، نخواهید دید.

بدیهی است که بودجه و بازه زمانی به موقعیت منحصر به فرد شرکت شما بستگی دارد، اما اگر می خواهید نتایج خوبی داشته باشید، آماده باشید که برای آنها هزینه کنید.

در طول این مرحله از فرآیند سئو، شما همچنین باید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را تعریف کنید. این شاخص ها به شما در مورد اندازه گیری میزان موفقیت اجرا کمک می کنند. همچنین مشخص می نمایند که در کدام بخش ها باید بازنگری کنید.

  • سشن های ارگانیک(Organic sessions)
  • افزایش رتبه کلمات کلیدی
  • سرنخ ها و تبدیل ها
  • صفحات در هر جلسه(Pages per session)
  • میانگین مدت جلسه
  • زمان بارگذاری صفحه
  • صفحات با نرخ پرش بالا
  • خطاهای خزیدن(Crawl errors)

2. تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید.

رتبه بندی موتورهای جستجو توسط الگوریتمی تعیین می‌ شود که عوامل مختلفی را ارزیابی می کند تا تصمیم بگیرد که یک وب‌ سایت چقدر به یک جستجوی خاص پاسخ می‌ دهد. و بخش بزرگی از آن استفاده از کلمات کلیدی است.

از تک کلمات گرفته تا عبارات پیچیده، کلمات کلیدی به موتورهای جستجو می گویند که محتوای شما در مورد چیست. اما افزودن کلمات کلیدی به سادگی لیست  نام محصول یا خدماتی که می خواهید بفروشید نیست.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی که مشتریان در گوگل جستجو می کنند باید تحقیقات بیشتری انجام دهید. برای ان که مطمئن شوید بهترین کلیدواژه ها را انتخاب می کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

هدف جستجو(Search Intent)

هدف جستجوی کاربر به نوع نتیجه ای اشاره دارد که آنها می خواهند هنگام جستجوی یک عبارت یا پرسش(query) ببینند : قصد آن ها از جستجو.

در تحقیق کلمات کلیدی(و تدوین استراتژی سئو) در مورد هدف جستجو بسیار صحبت می شود ، زیرا یکی از مهم ترین عوامل در این فرآیند است.

هدف جستجو از دو جهت مهم است :

  1. اول به این دلیل که هدف اصلی ما از ایجاد محتوا و صفحات در یک وب سایت ، ارائه اطلاعاتی است که کاربر می خواهد بداند.
    هیچ فایده ای برای ایجاد صفحه ای در مورد آنچه که ما به آن اهمیت می دهید وجود ندارد. کاربر ما فقط به مشکلات و نیازهای خود اهمیت می دهد. شما می توانید بهترین صفحه جهان را در مورد تاریخچه کیک ها داشته باشید. اما اگر کاربری که برای [کیک یزدی] جستجو می کند دستور پخت کیک را بخواهد ، روی لینک شما کلیک نمی کند.
  2. دوم این که گوگل هنگام ارائه صفحات نتایج ، ارتباط را در نظر می گیرد (گوگل نیز می خواهد بهترین نتیجه را برای یک جستجو ارائه دهد). بنابراین ، هرچه صفحه شما با هدف کاربر مطابقت بیشتری داشته باشد ، ممکن است رتبه بهتری کسب کنید.

کلیدواژه های مرتبط

هنگامی که اهداف خود را شناسایی کردید، باید مشخص کنید که کدام کلمات کلیدی برای آنها مهم هستند. معمولاً بهتر است فقط چند کلمه کلیدی را هدف قرار دهید، زیرا هدف گذاری بیش از حد گسترده باعث می شود موتور جستجو تشخیص ندهد که صفحات شما در مورد چیست.

کلمات کلیدی دم بلند(Long-Tail Keywords)

در یک استراتژی سئو درست، معمولا بیشترین کلمات کلیدی، دم بلندها هستند. مخاطبین برای  رسیدن به نتایج دقیق تر از آنها استفاده می کنند.

این دسته از عبارات کلیدی معمولا طولانی تر هستند. به احتمال زیاد توسط افرادی که به خرید نزدیک ترند استفاده می شوند. نمونه‌ای از آن می‌تواند [غذای خانگی بیرون بر در یزد] باشد، که به احتمال زیاد توسط یزدی هایی که می خواهند غذای خانگی سفارش دهند، جستجو می شود.

حجم جستجو(Search Volume)

این تعداد جستجوها برای یک کلمه کلیدی خاص را در یک بازه زمانی مشخص به ما می گوید و یک دید کلی از ارزش و رقابت آن عبارت می دهد. البته ایده کلی این نیست که هر چه حجم جستجو بالاتر باشد، پس ارزش آن کلمه نیز برای بیشتر است. تعیین کلمات کلیدی به عوامل زیادی وابسته است که باید توسط یک متخصص انجام شود. مخصوصا این که ابزارهای خارجی معمولا در تعیین دقیق این مقدار برای زبان فارسی دارای نارسایی هایی هستند.

کلمات کلیدی در قیف بازاریابی محتوایی

اینها کلمات کلیدی هستند که کاربران را در بخش های مختلف قیف فروش جستجو می کنند. افرادی که در بالای قیف هستند به احتمال زیاد توسط عبارات کلی تری مانند [یخچال دو قلو] جذب می شوند. در حالی که کسانی که به خرید نزدیک تر هستند قیمت ها و مارک ها را مقایسه می کنند و به احتمال زیاد با چیزهایی مانند تخفیف یا نام مدل جذب می شوند.

برای مطالعه بیشتر مقاله تحقیق کلمات کلیدی را ببینید.

3. با ارزش ترین صفحات(Most Valuable Pages) خود را تعیین کنید.

هر استراتژی سئو به یک لیست MVP دارد. در وب سایت شما، این صفحات با ارزش ترین هستند. این صفحات آنهایی هستند که عمده کارهای مهم را برای شما انجام می دهند.

برای سایت‌های غیر تجارت فروشگاهی، معمولاً مواردی مانند صفحه اصلی، صفحات خدمات یا هر صفحه دارای دمو یا پیشنهادات دیگر را می توان نام برد. این صفحات همچنین به احتمال زیاد برای سایت های فروشگاهی نیز با ارزش ترین هستند. اما معمولا صفحات دسته بندی و برخی محصولات در ابتدای این لیست قرار دارند.

برای اینکه بدانید کدام صفحات مهم ترینِ وبسایت شما هستند، باید در نظر داشته باشید که شرکت شما به چه چیزهایی معروف است؟ در چه حوزه ای رقابت می‌کنید؟ چه نقاط درد مشتری را حل می کنید؟

هنگامی که دسته بندی و صفحات محصولی که بیشترین بازدیدکننده را جذب می کنند، شناسایی کردید، می توانید استراتژی خود را بر بهبود آنها و افزایش ترافیک ارگانیک متمرکز کنید.

4. رقبا را تحلیل کنید.

وقتی کلمه کلیدی را پیدا کردید که از آن راضی هستید، وقت آن است که شروع به بررسی رقبای خود کنید. ما باید ایده ای از کارهایی که دیگران در صنعت ما انجام می دهند داشته باشیم تا بتوانیم بهترین نتایج را به دست آوریم.

می توانیم بگوییم که سئو، کمتر به کاری که ما انجام می‌دهیم و بیشتر به کاری که آنها انجام می‌دهند و سپس شکست دادن آنها مربوط می‌شود. با این حال، مسئله این است که نحوه شکست دادن رقبا تغییر کرده است. دیگر بحث این نیست که چه کسی طولانی ترین پست وبلاگ یا بیشترین بک لینک را دارد (اگرچه این موارد هنوز به شکل جدیدتری مهم هستند).

الگوریتم های جستجوی گوگل پیچیده تر از همیشه شده اند. در نظر گرفتن طیف گسترده ای از عوامل مانند سن وب سایت، قدرت، تجربه کاربر و حتی ساختار وب سایت مهم است.

نگاه کردن به این عناصر می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه چیزی را باید در وب سایت خود قرار دهید. و یاد بگیرید که گوگل در حال حاضر به چه چیزی علاقه دارد.

5. برای تجربه کاربر و SEO فنی برنامه ریزی کنید.

اهمیت ساختار سایت را، چه از نظر فنی و چه از نظر نحوه ارتباط کاربران با آن، نادیده نگیرید.

بهترین استراتژی محتوا و کلمات کلیدی در جهان به فروش منجر نمی شود، اگر سایت شما دائماً خراب باشد. یا استفاده از آن آنقدر خسته کننده باشد و مردم صفحه شما را با انزجار ببندند.

شما باید معماری سایت و تجربیات کاربری را به دقت در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که مردم اقداماتی که می خواهید را انجام دهند. به همین ترتیب، شما باید هر گونه مشکل فنی مانند لینک های شکسته، سرعت کند بارگذاری و طرح های سایت را پیدا کرده و برطرف کنید.

6. منابع خود را در نظر بگیرید.

سئو در خلاء نیست. بر بسیاری از بخش های دیگر سازمان شما از جمله بازاریابی، فروش و فناوری اطلاعات تأثیر می گذارد.

اگر به دنبال منابع انجام سئو هستید، ممکن است متوجه شوید که برخی از کارمندان شما از قبل واجد شرایط لازم برای کمک هستند.

به عنوان مثال، تیم فروش شما احتمالاً می داند که مردم به کدام محصولات بیشتر علاقه دارند. استفاده از آنها در توسعه استراتژی سئو به تولید سرنخ و یافتن اهداف جدیدی که قابل دستیابی هستند کمک می کند.

همچنین سئو می تواند به تیم مارکتینگ شما بگوید که چه نوع محتوا به تاثیر بیشتری می گذارد. و کپی‌رایترها و طراحان گرافیک می‌توانند محتوایی را توسعه دهند که به کمک می‌کند در رتبه‌ بندی گوگل بالا بروید.

7. استراتژی سئو را با قیف فروش خود هماهنگ کنید.

در نهایت، فروش حرف اول و آخر دنیای کسب و کار است. بدون مشتری، درآمدی وجود ندارد و به همین ترتیب، کسب و کاری هم نیست. برای کمک به فرآیند فروش، استراتژی سئوی شما باید با قیف مشتری(customer funnel) هماهنگ باشد.
گاهی اوقات نیز به عنوان سفر مشتری توصیف می شود. قیف فروش خلاصه ای از نقاط تماس مشتریان با شرکت شما است که از آگاهی به بعد از خرید می روند.

سئو به خوبی با هر مرحله از چرخه عمر مشتری مطابقت دارد:

  • آگاهی(Awareness): در دنیای مدرن، بسیاری از مشتریان ابتدا در مورد کسب و کار شما به صورت آنلاین می شنوند. مثلاً از طریق جستجوی گوگل.
  • علاقه(Interest): اینجاست که مشتریان شروع به تحقیق می کنند. و چه جایی بهتر از وب سایت شما برای انجام تحقیق؟
  • تصمیم(Decision): مشتری می خواهد خرید کند و بین شما و رقیب تصمیم می گیرد. توضیحات متا شما با ذکر حمل و نقل رایگان می تواند چیزی باشد که آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • خرید(Purchase): تجارت الکترونیک به رشد خود ادامه می دهد. داشتن یک نقطه فروش بهینه شده، خرید را برای مردم آسان می کند.
  • پس از خرید(Post-purchase): نظرات مشتریان، چه در وب سایت شما یا در یک سایت شخص ثالث، یک راه عالی برای ایجاد اعتماد و افزایش ارتباط است.

8. گزارش و تعیین انتظارات واقع بینانه

از آن جایی که باید پیشرفت اندازه بگیری، تهیه گزارش ضروری است. گزارش‌ ها به شما امکان می‌ دهد داده‌ های منسجم و دقیقی ایجاد کنید که باعث اعتماد می‌ شود.
این کار به شما کمک می کند تا عوامل پشت پرده رتبه بندی خود را درک کرده و زمینه هایی را که می توانید در آنها پیشرفت کنید را شناسایی نمایید. و مهمتر از همه، ارزش سئو را برای تصمیم گیرندگان سازمان ثابت می کند.

یکی از رایج ترین اشتباهات افرادی که با سئو آشنایی ندارند، انتظار نتایج یک شبه است. و به دلیل متغیرهای مرتبط با رقابت، لینک های ورودی و خود محتوا، ارائه یک بازه زمانی دقیق، تقریبا غیرممکن است.

شما باید با در نظر داشتن این موضوع که سئو به زمان نیاز دارد وارد فرآیند شوید. هرچه کلمات کلیدی که دنبال آن هستید رقابتی تر باشد، کسب رتبه، زمان بیشتری طول می کشد.

این موارد باید از همان ابتدا به ذینفعان منتقل شود تا از واقعی بودن انتظارات اطمینان حاصل گردد.

9. استراتژی سئو خود را اندازه گیری و مستند کنید.

تبریک می‌گویم که تا اینجا پیش رفتید، اما هنوز تمام نشده است. پس از اینکه گزارش‌هایی درباره نحوه عملکرد استراتژی سئو تهیه کردید، باید معیارها را دنبال و تأثیر آن را ثابت کنید.

برخی از مهمترین معیارهایی که باید در نظر بگیرید شامل جلسات ارگانیک(organic sessions)، بیشتری صفحات خروج کاربران(top exit pages) و خطاهای خزیدن(crawl errors) است.

با شناسایی همه این ها، ایده بهتری از آنچه مشتریان شما به دنبال آن هستند و آنچه آنها را از شما دور می کند، به دست خواهید آورد.

ابزارهای مختلف پولی و رایگان در دسترس هستند که می توانید از آنها برای اندازه گیری و ردیابی تبدیل ها(conversions) استفاده کنید. و آنها را به صورت هفتگی، ماهانه یا بر اساس بازه زمانی دیگری که انتخاب می کنید مقایسه نمایید.

مراحل تدوین استراتژی سئو

بهترین نکات برای طراحی استراتژی سئو

در طراحی استراتژی سئو باید به نکات زیادی توجه کنیم. امروزه بهینه سازی برای موتورهای جستجو بسیار بیشتر از چند تکنیک فنی و محتویی است.

1- تفکر سئو کل نگر(Holistic SEO) داشته باشید.

سئوی جامع (Holistic SEO) طرز فکری برای بهینه‌ سازی پیشرفته و عمیق موتورهای جستجو است. این نوع سئو شامل سئوی فنی، سئوی معنایی، سئوی محلی، سئوی برنامه‌نویسی، و تمام تلاش‌ها و روش‌های سئوی داخلی و خارجی است.

2- مفید(Helpful) باشید.

هدف همه کسب و کارها از راه اندازی وب سایت، جذب مشتری و کسب درآمد است. اما منفعت طلبی نیز می تواند عامل شکست باشد.

مفید باشید. از خود بپرسید: وقتی شخصی به این صفحه می آید، به دنبال چه چیزی می گردد؟

می توانید با بررسی SERP و رقبا به این سوال پاسخ دهید. شما همچنین می توانید به فرآیند فکر خواننده(reader’s thought process) خود و هدف جستجوی(search intent) آنها فکر کنید.

3- منظم باشید.

نظم و ترتیب در انتشار محتوای مفید و مرتبط می تواند در جلب اعتماد گوگل تاثیر به سزایی داشته باشد. طی یک دوره زمانی چند ماهه، نظم کاری را حفظ کنید تا نتایج شگفت انگیز آن را ببینید. همچنین این کار باعث اعتبار بیشتر در نگاه مخاطبین نیز می گردد.

4- ساخت لینک های داخلی(Internal Links)

پس از ایجاد محتوا، پیوند داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کار یک شبکه برای گوگل ایجاد می کند تا آن را دنبال کند. به یاد داشته باشید، الگوریتم گوگل هوشمند است، اما هنوز هم نیاز به کمک دارد. چگونه متوجه شود که برخی از صفحات به صورت موضوعی مرتبط هستند؟

با پیوند داخلی، به الگوریتم می گویید که تعدادی از صفحات شما به هم مرتبط هستند. شما همچنین نشان می دهید که موضوعات خاصی را به طور جامع پوشش می دهید، و بنابراین منبع معتبری هستید.

البته ساخت لینک های داخلی معنادار و هدفمند، می تواند کاربر را برای مدت بیشتری در سایت شما نگه دارد. از طرفی لینک ها باید مخاطبین را به سمت کاری که می خواهید انجام دهند(مثلا خرید یک محصول) هدایت کنند.

5- بک لینک های(Backlinks) با کیفیت بگیرید.

شاید وبسایتی فوق العاده زیبا و سئو شده داشته باشید، اما گوگل به آن رتبه ای نمی دهد مگر اینکه از سایت های دیگر “رای” دریافت کنید.

بک لینک ها کمی ترین راه(most quantitative) برای ایجاد اعتبار یک سایت(authority) هستند. هرچه بک لینک های بیشتری داشته باشید، از نظر الگوریتم گوگل معتبرتر به نظر می رسید. چرا؟ زیرا یک سایت به شما لینک نمی‌ دهد مگر اینکه منبع اطلاعاتی معتبر و قابل اعتمادی باشید.

  • پست های وبلاگ مهمان در وب سایت های ناشران دیگر منتشر کنید و به سایت خود پیوند دهید.
  • محتوای مفیدی بنویسید که سایت های دیگر بخواهند به آن لینک دهند.
  • محتوای اصیل منتشر کنید که ناشران دیگر بخواهند به آن پیوند دهند.
  • در کمپین های بازاریابی مشترک با شرکت ها شریک شوید.
  • در سایت های مرتبط، پروفایل عمومی ایجاد کنید.
  • حمایت از رویدادها و کنفرانس ها

ساخت و خرید بک لینک های با تعداد بالا می تواند نتیجه معکوس بدهد. مراقب باشید که یک لینک گیری نیاز به تخصص و دانش دارد.

سخن پایانی در مورد تدوین استراتژی سئو

هیچ کس هرگز نگفته است که سئو آسان است. حداقل کسی که این کار را انجام داده. اما این یک بخش حیاتی از طرح تجاری هر سازمان مدرن به حساب می آید.

با این حال، با یک استراتژی سئو مستحکم، اشتیاق به یادگیری و تلاش خستگی ناپذیر، هر سایتی را می توان به صدر نتایج جستجو رساند.

 

تحریر و تدوین:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *