امروزه همه کسب و کارها به اهمیت سئو پی برده اند. با این حال، وقتی نوبت به توسعه و اجرای یک استراتژی سئو مناسب برای کسب و کار شما می رسد، فقط ایجاد محتوا برای کلمات کلیدی که مشتریان شما به دنبال آن هستند، هم سخت و هم اشتباه است. سئو (SEO) آن چیزی نیست که قبلا بود. واقعیتی که اغلب آن را نمی شنوید این است که استراتژی سئو نباید بر کلمات کلیدی تمرکز کند.
در این مقاله، می بینیم که استراتژی سئو چیست و چگونه آن را تدوین کنیم تا به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی محتوایی کمک نماید.
استراتژی سئو(SEO Strategy) چیست؟
استراتژی سئو فرآیند سازماندهی محتوای یک وب سایت بر اساس موضوع برای بهبود رتبه در نتایج جستجو است. اساساً، این فرآیندی است که شما برای به حداکثر رساندن فرصت برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو دنبال می کنید.
داشتن یک استراتژی سئو بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند هنگام ایجاد محتوا در مسیر خود بمانید. به جای اینکه فقط چیزی را ایجاد کنید که فکر می کنید مردم به دنبال آن هستند، استراتژی شما تضمین می کند که محتوایی را تولید می کنید که مردم واقعا به دنبال آن هستند.
یکی از تمایزات مهم خدمات سئو با کیفیت، داشتن استراتژی سئو خوب است.
برای بازاریابی محتوا، استراتژی بهینه سازی موتورهای جستجو قطعهای حیاتی از پازل است. زیرا این راهبرد نحوه دیده شدن محتوای شما را اولین بار توسط مشتری، به ویژه در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) تعیین میکند. اگر محتوای شما پراکنده و نامنظم باشد، رباتهای گوگل برای ایندکس سایت، شناسایی حوزه تخصص و رتبه بندی صفحات سایت شما با مشکل مواجه خواهند شد.
چرا استراتژی سئو مهم است؟
دلایل زیر از جمله مهم ترین مزایای تدوین یک طرح سئو جامع و قوی است:
- بهبود دیده شدن و ترافیک: با افزایش رتبه در SERP، افراد بیشتری محتوا را خواهند دید و به سایت شما خواهند آمد.
- اعتبار و اعتماد: محتوای مرتبط و با کیفیت به شما کمک میکند تا در حوزه تخصصی خود به عنوان یک مرجع شناخته شوید.
- تجربه کاربری بهتر: یک سایتِ به خوبی سازماندهی شده با ناوبری آسان به کاربران تجربه بهتر و رضایت بخشتری میدهد.
- افزایش نرخ تبدیل: محتوای هدفمند و بهینه سازی شده میتواند بازدیدکنندگان را به مشتریان یا مشترکین تبدیل کند.
استراتژی سئو موبایل(Mobile SEO Strategy)
سئوی موبایل عامل مهمی است که هنگام ایجاد استراتژی کلی باید در نظر داشته باشید. بهینه سازی موبایل شامل اطمینان از دسترسی درست و یکپارچه بازدیدکنندگان به محتوای سایت در دستگاه های تلفن همراه است. بنابراین آنها می توانند تجربه مشابهی داشته باشند و ارزش مشابه مرورگرهای دسکتاپ را دریافت کنند.
بهینه سازی تلفن همراه بسیار مهم است، زیرا گوگل ایندکس اول موبایل(mobile first indexing) را انجام می دهد. یعنی این که گوگل برای بررسی، ایندکس کردن و رتبه بندی صفحات وب، ابتدا نسخه موبایل آن ها را در نظر می گیرد. علاوه بر این، بیش از 60 درصد از جستجوهای گوگل در دستگاه های موبایلی انجام می شود. بنابراین، با در نظر گرفتن همه موارد، استراتژی سئو بدون اولویت بهینه سازی موبایل بی اثر خواهد بود.
در حالی که این کار یک فرآیند کاملاً مجزا نیست، ملاحظات متمایزی برای سئوی موبایل وجود دارد. مانند نظارت بر سرعت صفحه، طراحی سایت واکنشگرا، سئوی محلی با توجه به موقعیت کاربر، و ایجاد محتوای با کیفیت، صرف نظر از دستگاهی که در آن مشاهده میشود.
مراحل تدوین استراتژی سئو قوی در 9 گام
برای طراحی استراتژی سئو می توان کار را به مراحل کوچک تر تقسیم کرد. ما با تجزیه آن به 9 مرحله، کار را سیستماتیک و البته آسان می کنیم.
1. سئو را با اهداف تجاری هماهنگ کرده و KPI را تعریف نمایید.
اول از همه، شما باید بدانید که در حال حاضر کجا ایستاده اید، به کجا می خواهید بروید، و چگونه موفقیت در این راه را اندازه گیری خواهید کرد. این نقشه ی راهی است که به شما در کل فرآیند بهینه سازی راهنمایی میکند و به این امکان را میدهد در مقایسه با سایت فعلی خود معیار قرار دهید.
باید جنبه های مختلفی را بررسی کنیم، از جمله:
- نام دامنه، سن، سابقه و …
- عواملی صفحه مانند سرفصل ها، کلیدواژه و هدف گذاری موضوعی و تعامل کاربر
- سازماندهی محتوا، کیفیت محتوا و کیفیت تصاویر
- محتوای تکراری
- معماری، اسکیما، برچسب گذاری و نرخ کلیک (CTR)
- به روز رسانی های وب سایت
- کیفیت بک لینک ها
- عوامل داخلی سایت مانند نقشه سایت، بهینه سازی تصویر و robots.txt
حال که می دانید از کجا شروع کنید، هنگام آن است که چارچوب زمانی، بودجه و منابع اختصاص داده شده خود برای استراتژی سئو را برنامه ریزی کنید.
این جا نیز بخش دیگری از زندگی است که معادل پولی که می پردازید، دریافت می کنید. اگر به دنبال یک کار ارزان هستید، نتایجی مشابه کسانی که پول و زمان زیادی برای این کار هزینه می کنند، نخواهید دید.
بدیهی است که بودجه و بازه زمانی به موقعیت منحصر به فرد شرکت شما بستگی دارد، اما اگر می خواهید نتایج خوبی داشته باشید، آماده باشید که برای آنها هزینه کنید.
در طول این مرحله از فرآیند سئو، شما همچنین باید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را تعریف کنید. این شاخص ها به شما در مورد اندازه گیری میزان موفقیت اجرا کمک می کنند. همچنین مشخص می نمایند که در کدام بخش ها باید بازنگری کنید.
- سشن های ارگانیک(Organic sessions)
- افزایش رتبه کلمات کلیدی
- سرنخ ها و تبدیل ها
- صفحات در هر جلسه(Pages per session)
- میانگین مدت جلسه
- زمان بارگذاری صفحه
- صفحات با نرخ پرش بالا
- خطاهای خزیدن(Crawl errors)
2. تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید.
رتبه بندی موتورهای جستجو توسط الگوریتمی تعیین می شود که عوامل مختلفی را ارزیابی می کند تا تصمیم بگیرد که یک وب سایت چقدر به یک جستجوی خاص پاسخ می دهد. و بخش بزرگی از آن استفاده از کلمات کلیدی است.
از تک کلمات گرفته تا عبارات پیچیده، کلمات کلیدی به موتورهای جستجو می گویند که محتوای شما در مورد چیست. اما افزودن کلمات کلیدی به سادگی لیست نام محصول یا خدماتی که می خواهید بفروشید نیست.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی که مشتریان در گوگل جستجو می کنند باید تحقیقات بیشتری انجام دهید. برای ان که مطمئن شوید بهترین کلیدواژه ها را انتخاب می کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:
هدف جستجو(Search Intent)
هدف جستجوی کاربر به نوع نتیجه ای اشاره دارد که آنها می خواهند هنگام جستجوی یک عبارت یا پرسش(query) ببینند : قصد آن ها از جستجو.
در تحقیق کلمات کلیدی(و تدوین استراتژی سئو) در مورد هدف جستجو بسیار صحبت می شود ، زیرا یکی از مهم ترین عوامل در این فرآیند است.
هدف جستجو از دو جهت مهم است :
- اول به این دلیل که هدف اصلی ما از ایجاد محتوا و صفحات در یک وب سایت ، ارائه اطلاعاتی است که کاربر می خواهد بداند.
هیچ فایده ای برای ایجاد صفحه ای در مورد آنچه که ما به آن اهمیت می دهید وجود ندارد. کاربر ما فقط به مشکلات و نیازهای خود اهمیت می دهد. شما می توانید بهترین صفحه جهان را در مورد تاریخچه کیک ها داشته باشید. اما اگر کاربری که برای [کیک یزدی] جستجو می کند دستور پخت کیک را بخواهد ، روی لینک شما کلیک نمی کند. - دوم این که گوگل هنگام ارائه صفحات نتایج ، ارتباط را در نظر می گیرد (گوگل نیز می خواهد بهترین نتیجه را برای یک جستجو ارائه دهد). بنابراین ، هرچه صفحه شما با هدف کاربر مطابقت بیشتری داشته باشد ، ممکن است رتبه بهتری کسب کنید.
کلیدواژه های مرتبط
هنگامی که اهداف خود را شناسایی کردید، باید مشخص کنید که کدام کلمات کلیدی برای آنها مهم هستند. معمولاً بهتر است فقط چند کلمه کلیدی را هدف قرار دهید، زیرا هدف گذاری بیش از حد گسترده باعث می شود موتور جستجو تشخیص ندهد که صفحات شما در مورد چیست.
کلمات کلیدی دم بلند(Long-Tail Keywords)
در یک استراتژی سئو درست، معمولا بیشترین کلمات کلیدی، دم بلندها هستند. مخاطبین برای رسیدن به نتایج دقیق تر از آنها استفاده می کنند.
این دسته از عبارات کلیدی معمولا طولانی تر هستند. به احتمال زیاد توسط افرادی که به خرید نزدیک ترند استفاده می شوند. نمونهای از آن میتواند [غذای خانگی بیرون بر در یزد] باشد، که به احتمال زیاد توسط یزدی هایی که می خواهند غذای خانگی سفارش دهند، جستجو می شود.
حجم جستجو(Search Volume)
این تعداد جستجوها برای یک کلمه کلیدی خاص را در یک بازه زمانی مشخص به ما می گوید و یک دید کلی از ارزش و رقابت آن عبارت می دهد. البته ایده کلی این نیست که هر چه حجم جستجو بالاتر باشد، پس ارزش آن کلمه نیز برای بیشتر است. تعیین کلمات کلیدی به عوامل زیادی وابسته است که باید توسط یک متخصص انجام شود. مخصوصا این که ابزارهای خارجی معمولا در تعیین دقیق این مقدار برای زبان فارسی دارای نارسایی هایی هستند.
کلمات کلیدی در قیف بازاریابی محتوایی
اینها کلمات کلیدی هستند که کاربران را در بخش های مختلف قیف فروش جستجو می کنند. افرادی که در بالای قیف هستند به احتمال زیاد توسط عبارات کلی تری مانند [یخچال دو قلو] جذب می شوند. در حالی که کسانی که به خرید نزدیک تر هستند قیمت ها و مارک ها را مقایسه می کنند و به احتمال زیاد با چیزهایی مانند تخفیف یا نام مدل جذب می شوند.
برای مطالعه بیشتر مقاله تحقیق کلمات کلیدی را ببینید.
3. با ارزش ترین صفحات(Most Valuable Pages) خود را تعیین کنید.
هر استراتژی سئو به یک لیست MVP دارد. در وب سایت شما، این صفحات با ارزش ترین هستند. این صفحات آنهایی هستند که عمده کارهای مهم را برای شما انجام می دهند.
برای سایتهای غیر تجارت فروشگاهی، معمولاً مواردی مانند صفحه اصلی، صفحات خدمات یا هر صفحه دارای دمو یا پیشنهادات دیگر را می توان نام برد. این صفحات همچنین به احتمال زیاد برای سایت های فروشگاهی نیز با ارزش ترین هستند. اما معمولا صفحات دسته بندی و برخی محصولات در ابتدای این لیست قرار دارند.
برای اینکه بدانید کدام صفحات مهم ترینِ وبسایت شما هستند، باید در نظر داشته باشید که شرکت شما به چه چیزهایی معروف است؟ در چه حوزه ای رقابت میکنید؟ چه نقاط درد مشتری را حل می کنید؟
هنگامی که دسته بندی و صفحات محصولی که بیشترین بازدیدکننده را جذب می کنند، شناسایی کردید، می توانید استراتژی خود را بر بهبود آنها و افزایش ترافیک ارگانیک متمرکز کنید.
4. رقبا را تحلیل کنید.
وقتی کلمه کلیدی را پیدا کردید که از آن راضی هستید، وقت آن است که شروع به بررسی رقبای خود کنید. ما باید ایده ای از کارهایی که دیگران در صنعت ما انجام می دهند داشته باشیم تا بتوانیم بهترین نتایج را به دست آوریم.
می توانیم بگوییم که سئو، کمتر به کاری که ما انجام میدهیم و بیشتر به کاری که آنها انجام میدهند و سپس شکست دادن آنها مربوط میشود. با این حال، مسئله این است که نحوه شکست دادن رقبا تغییر کرده است. دیگر بحث این نیست که چه کسی طولانی ترین پست وبلاگ یا بیشترین بک لینک را دارد (اگرچه این موارد هنوز به شکل جدیدتری مهم هستند).
الگوریتم های جستجوی گوگل پیچیده تر از همیشه شده اند. در نظر گرفتن طیف گسترده ای از عوامل مانند سن وب سایت، قدرت، تجربه کاربر و حتی ساختار وب سایت مهم است.
نگاه کردن به این عناصر می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه چیزی را باید در وب سایت خود قرار دهید. و یاد بگیرید که گوگل در حال حاضر به چه چیزی علاقه دارد.
5. برای تجربه کاربر و SEO فنی برنامه ریزی کنید.
اهمیت ساختار سایت را، چه از نظر فنی و چه از نظر نحوه ارتباط کاربران با آن، نادیده نگیرید.
بهترین استراتژی محتوا و کلمات کلیدی در جهان به فروش منجر نمی شود، اگر سایت شما دائماً خراب باشد. یا استفاده از آن آنقدر خسته کننده باشد و مردم صفحه شما را با انزجار ببندند.
6. منابع خود را در نظر بگیرید.
سئو در خلاء نیست. بر بسیاری از بخش های دیگر سازمان شما از جمله بازاریابی، فروش و فناوری اطلاعات تأثیر می گذارد.
اگر به دنبال منابع انجام سئو هستید، ممکن است متوجه شوید که برخی از کارمندان شما از قبل واجد شرایط لازم برای کمک هستند.
به عنوان مثال، تیم فروش شما احتمالاً می داند که مردم به کدام محصولات بیشتر علاقه دارند. استفاده از آنها در توسعه استراتژی سئو به تولید سرنخ و یافتن اهداف جدیدی که قابل دستیابی هستند کمک می کند.
همچنین سئو می تواند به تیم مارکتینگ شما بگوید که چه نوع محتوا به تاثیر بیشتری می گذارد. و کپیرایترها و طراحان گرافیک میتوانند محتوایی را توسعه دهند که به کمک میکند در رتبه بندی گوگل بالا بروید.
7. استراتژی سئو را با قیف فروش خود هماهنگ کنید.
سئو به خوبی با هر مرحله از چرخه عمر مشتری مطابقت دارد:
- آگاهی(Awareness): در دنیای مدرن، بسیاری از مشتریان ابتدا در مورد کسب و کار شما به صورت آنلاین می شنوند. مثلاً از طریق جستجوی گوگل.
- علاقه(Interest): اینجاست که مشتریان شروع به تحقیق می کنند. و چه جایی بهتر از وب سایت شما برای انجام تحقیق؟
- تصمیم(Decision): مشتری می خواهد خرید کند و بین شما و رقیب تصمیم می گیرد. توضیحات متا شما با ذکر حمل و نقل رایگان می تواند چیزی باشد که آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.
- خرید(Purchase): تجارت الکترونیک به رشد خود ادامه می دهد. داشتن یک نقطه فروش بهینه شده، خرید را برای مردم آسان می کند.
- پس از خرید(Post-purchase): نظرات مشتریان، چه در وب سایت شما یا در یک سایت شخص ثالث، یک راه عالی برای ایجاد اعتماد و افزایش ارتباط است.
8. گزارش و تعیین انتظارات واقع بینانه
از آن جایی که باید پیشرفت اندازه بگیری، تهیه گزارش ضروری است. گزارش ها به شما امکان می دهد داده های منسجم و دقیقی ایجاد کنید که باعث اعتماد می شود.
این کار به شما کمک می کند تا عوامل پشت پرده رتبه بندی خود را درک کرده و زمینه هایی را که می توانید در آنها پیشرفت کنید را شناسایی نمایید. و مهمتر از همه، ارزش سئو را برای تصمیم گیرندگان سازمان ثابت می کند.
یکی از رایج ترین اشتباهات افرادی که با سئو آشنایی ندارند، انتظار نتایج یک شبه است. و به دلیل متغیرهای مرتبط با رقابت، لینک های ورودی و خود محتوا، ارائه یک بازه زمانی دقیق، تقریبا غیرممکن است.
شما باید با در نظر داشتن این موضوع که سئو به زمان نیاز دارد وارد فرآیند شوید. هرچه کلمات کلیدی که دنبال آن هستید رقابتی تر باشد، کسب رتبه، زمان بیشتری طول می کشد.
این موارد باید از همان ابتدا به ذینفعان منتقل شود تا از واقعی بودن انتظارات اطمینان حاصل گردد.
9. استراتژی سئو خود را اندازه گیری و مستند کنید.
تبریک میگویم که تا اینجا پیش رفتید، اما هنوز تمام نشده است. پس از اینکه گزارشهایی درباره نحوه عملکرد استراتژی سئو تهیه کردید، باید معیارها را دنبال و تأثیر آن را ثابت کنید.
برخی از مهمترین معیارهایی که باید در نظر بگیرید شامل جلسات ارگانیک(organic sessions)، بیشتری صفحات خروج کاربران(top exit pages) و خطاهای خزیدن(crawl errors) است.
با شناسایی همه این ها، ایده بهتری از آنچه مشتریان شما به دنبال آن هستند و آنچه آنها را از شما دور می کند، به دست خواهید آورد.
ابزارهای مختلف پولی و رایگان در دسترس هستند که می توانید از آنها برای اندازه گیری و ردیابی تبدیل ها(conversions) استفاده کنید. و آنها را به صورت هفتگی، ماهانه یا بر اساس بازه زمانی دیگری که انتخاب می کنید مقایسه نمایید.
ابعاد مختلف استراتژی سئو
1- سئو داخلی(on-site یا on-page)
به سه فاکتور محتوا، ظاهر(تجربه کاربری – UI) و سئو تکنیکال توجه کنید. هر کدام از این سه عامل می تواند کار شما را ارتقا دهد یا تلاش های شما را بی اثر کند.
محتوا
تمام تلاش های سئو بر محتوا سوار است. اگر برنامه ای برای تولید و انتشار محتوا به صورت منظم ندارید، استراتژی سئو بی معنا است.
ماهیت محتوا
آیا صفحه ما یک مقاله وبلاگ است یا صفحه محصول؟ شاید هم صفحه درباره ما باشد؟ از طرفی ممکن است راهنمایی برای انجام یک کار در خانه یا لیستی از جلسات یک دوره آموزشی باشد. تعیین ماهیت هر صفحه از آن جهت مهم است که مشخص می کند برای آن چه نوع محتوایی نیاز داریم. و این محتوا باید چه ویژگی هایی داشته باشد. قطعا مطالب صفحه محصول با مقاله وبلاگ متفاوت است.
برخی از ماهیت های مهم:
- صفحه اصلی سایت
- صفحه درباره ما
- تماس با ما
- لندینگ پیج ها(محاسبات، لیست قیمت و …)
- صفحه اصلی وبلاگ
- دسته بندی های مقالات
- مقالات وبلاگ
- صفحات محصول(PDP)
- صفحه فروشگاه
- دسته بندی ها و لیست های محصول(PLP)
موارد بیشتری هم نیز وجود دارد که می توانید با نام بردن آن ها در کامنت ها به من در تکمیل این لیست کمک کنید.
فرمت یا قالب محتوا
قالب به رسانه و نحوه ارائه محتوا اشاره دارد.
- متن
- ویدئو
- صوت
- تصویر
- اینفوگرافیک
- کتاب الکترونیکی
استفاده از قالب های مختلف علاوه بر خلق جذابیت برای مخاطبین، شانس دیده شدن شما در نتایج جستجوی گوگل را نیز بیشتر می کند. مخصوصا تصاویر و ویدئوها که در جستجوهای مختلف در صفحه اول گوگل نمایش داده می شود.
پیلار و کلاستر(Pillar & Cluster)
لینک سازی داخلی بخشی مهم از استراتژی سئو است. اما متاسفانه بسیاری از سئوکاران آن را هدر می دهند. هنوز هم وب سایت هایی را می بینم یا بدون هیچ استراتژی لینک هایی را در مکان های مختلفی از متن می گذارند. یا حتی بدتر از آن، بسیار ناشیانه، چند لینک را در آخر صفحه به زور جا می دهند. این جای تاسف دارد.
ما باید از لینک سازی داخلی دو هدف اصلی را دنبال کنیم:
- بازدیدکنندگان را به انجام یک عمل هدایت نماییم. به عنوان مثال اگر مخاطبین از یک مقاله وارد سایت ما می شوند، آن ها را با توجه به شرایط و محل قرارگیری آن ها در قیف بازاریابی محتوایی، به صفحه محصول یا یک قدم به خرید پیش ببریم. یا ممکن است برای بازاریابی های بعدی از آن ها بخواهیم، ایمیل خود را وارد کنند. برعکس اگر از یک صفحه محصول، لینکی به یک مقاله جذاب بدهیم، احتمالا آن ها را از خرید دور کرده ایم.
- قدرت سئو سایتمان را در یک موضوع مشخص افزایش دهیم. پیلار، صفحه ای در وبسایت است که نمای کلی جامع و کاملی از یک موضوع ارائه می دهد. خوشه موضوعی مجموعه ای از مقالات و صفحات وبسایت به هم مرتبط است که حول آن موضوع اصلی شکل گرفته است. صفحه پیلار به محتوای خوشه لینک می دهد و بالعکس.
تجربه کاربری و سئو فنی
اصولا UI و Technical SEO دو موضوع جدا از هم هستند. اما این مقاله در مورد استراتژی سئو است. پس به تجربه کاربری در دل سئو فنی می پردازیم.
Crawlable & Indexable
این عنوان را عمدا به صورت کاملا انگلیسی نوشتم. حالا که تا اینجا آمده اید و البته از آنجایی که دارید در مورد استراتژی سئو می آموزید، نشان می دهد نگاه شما عامیانه نیست. پس خیلی خوب است که کمی فنی تر به مطلب بپردازیم. این دو کلمه و هم خانواده های آن را در دنیای سئو و Google search console زیاد می بینیم.
خزش(Crawling)
کراولینگ یک جزء ضروری از نحوه کار موتورهای جستجو است. ربات های گوگل(google robots یا spiders) از طریق لینک ها در وب سایت شما حرکت کرده و صفحات شما را شناسایی می کنند. سپس اطلاعات این صفحات را برای گوگل جمع آوری می نمایند.
ایندکس شدن(Indexing)
هنگامی که موتورهای جستجو صفحات شما را شناختند، سپس سعی می کنند محتوای آن صفحات را تجزیه و تحلیل و درک کنند. و موتور جستجو اطلاعات آن ها را در فهرست جستجوی خود ذخیره میکند. پایگاه داده ای عظیم حاوی میلیاردها صفحه وب.
صفحات وب شما باید ابتدا توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند تا در نتایج جستجو ظاهر گردد. ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا صفحات شما ایندکس شده اند یا خیر، انجام جستجوی با دستور “[کلمه کلیدی] site:example.com” است.
خزش و ایندکس کردن دو عمل حیاتی است که باید سایت را برای آن ها بهینه کنید. در واقع نمایش در SERP پس از این دو کار اتفاق می افتد.
اگر می خواهید سئو تکنیکال سایت خود را بررسی کنید، لیستی از مهم ترین بخش ها را در زیر می بینیم:
- کدهای جاوا اسکریپت
- کدهای HTML و CSS
- تصاویر و ویدئوها
- نقشه XML سایت
- معماری سایت
- ساختار URL ها
- داده های ساختاریافته
- محتوای ضعیف و کم حجم(Thin content)
- محتوای تکراری(Duplicate content)
- تگ Hreflang
- تگ های Canonical
- صفحات 404
- ریدایرکت 301
بخشی از سئو فنی به سرعت و راحتی کار برای مخاطبین باز می گردد. سرعت سایت را بهینه کنید. از منوها و مسیرهای پیچیده دوری کنید. تعداد انتخاب ها را بیش از حد زیاد نکنید. تا کاربر بهترین تجربه را برای خرید داشته باشد.
2- سئو خارجی(off-site)
وقتی همه چیز را در داخل سایت خودمان به خوبی مهیا کردیم، هنوز هم کارهایی برای انجام داریم. حالا باید پا را فراتر بگذاریم و از سایت خارج شویم.
- شبکه های اجتماعی: حضور فعال در شبکه های اجتماعی علاوه بر جذب مخاطب و مشتری بیشتر، به گوگل می گوید ما یک کسب و کار فعال و زنده هستیم. علاوه بر آن برندسازی همیشه برای سئو مفید است.
- بک لینک گیری: سعی کنید از سایت های مختلف لینک های با کیفیت دریافت کنید. محتوای دست اول و ارزشمند دیگران را متقاعد کند، لینک سایت شما را در مقالاتشان قرار دهند.
- برندسازی: شاید دیگران هرگز به صفحات سایت شما لینک ندهند. اما اگر نام شما را نیز بیاورند خوب است. Brand Signals یک عامل در اعتبار دامنه نزد گوگل است.
- برندسازی آفلاین: در حالی سئوکاران فقط بر روی اینترنت تمرکز دارند، بهترین ها نیم نگاهی نیز به فضای خارج از آن نیز می کنند. بر روی کارت های ویزیت، تابلو شرکت، بگ های تبلیغاتی و … نام برند و آدرس سایت خود را به وضوح وارد کنید. و دیگران را ترغیب نمایید تا از سایت شما بازدید کنند. هرچه افراد بیشتری به سایت شما بیایند، قدرت بیشتری به دست می آورید.
بهترین نکات برای طراحی استراتژی سئو
در طراحی استراتژی سئو باید به نکات زیادی توجه کنیم. امروزه بهینه سازی برای موتورهای جستجو بسیار بیشتر از چند تکنیک فنی و محتویی است.
1- تفکر سئو کل نگر(Holistic SEO) داشته باشید.
سئوی جامع (Holistic SEO) طرز فکری برای بهینه سازی پیشرفته و عمیق موتورهای جستجو است. این نوع سئو شامل سئو تکنیکال، سئوی معنایی، سئوی محلی، سئوی برنامهنویسی، و تمام تلاشها و روشهای سئوی داخلی و خارجی است.
2- مفید(Helpful) باشید.
هدف همه کسب و کارها از راه اندازی وب سایت، جذب مشتری و کسب درآمد است. اما منفعت طلبی نیز می تواند عامل شکست باشد.
مفید باشید. از خود بپرسید: وقتی شخصی به این صفحه می آید، به دنبال چه چیزی می گردد؟
می توانید با بررسی SERP و رقبا به این سوال پاسخ دهید. شما همچنین می توانید به فرآیند فکر خواننده(reader’s thought process) خود و هدف جستجوی(search intent) آنها فکر کنید.
3- منظم باشید.
نظم و ترتیب در انتشار محتوای مفید و مرتبط می تواند در جلب اعتماد گوگل تاثیر به سزایی داشته باشد. طی یک دوره زمانی چند ماهه، نظم کاری را حفظ کنید تا نتایج شگفت انگیز آن را ببینید. همچنین این کار باعث اعتبار بیشتر در نگاه مخاطبین نیز می گردد.
4- ساخت لینک های داخلی(Internal Links)
پس از ایجاد محتوا، پیوند داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
این کار یک شبکه برای گوگل ایجاد می کند تا آن را دنبال کند. به یاد داشته باشید، الگوریتم گوگل هوشمند است، اما هنوز هم نیاز به کمک دارد. چگونه متوجه شود که برخی از صفحات به صورت موضوعی مرتبط هستند؟
با پیوند داخلی، به الگوریتم می گویید که تعدادی از صفحات شما به هم مرتبط هستند. شما همچنین نشان می دهید که موضوعات خاصی را به طور جامع پوشش می دهید، و بنابراین منبع معتبری هستید.
البته ساخت لینک های داخلی معنادار و هدفمند، می تواند کاربر را برای مدت بیشتری در سایت شما نگه دارد. از طرفی لینک ها باید مخاطبین را به سمت کاری که می خواهید انجام دهند(مثلا خرید یک محصول) هدایت کنند.
5- بک لینک های(Backlinks) با کیفیت بگیرید.
شاید وبسایتی فوق العاده زیبا و سئو شده داشته باشید، اما گوگل به آن رتبه ای نمی دهد مگر اینکه از سایت های دیگر “رای” دریافت کنید.
بک لینک ها کمی ترین راه(most quantitative) برای ایجاد اعتبار یک سایت(authority) هستند. هرچه بک لینک های بیشتری داشته باشید، از نظر الگوریتم گوگل معتبرتر به نظر می رسید. چرا؟ زیرا یک سایت به شما لینک نمی دهد مگر اینکه منبع اطلاعاتی معتبر و قابل اعتمادی باشید.
- پست های وبلاگ مهمان در وب سایت های ناشران دیگر منتشر کنید و به سایت خود پیوند دهید.
- محتوای مفیدی بنویسید که سایت های دیگر بخواهند به آن لینک دهند.
- محتوای اصیل منتشر کنید که ناشران دیگر بخواهند به آن پیوند دهند.
- در کمپین های بازاریابی مشترک با شرکت ها شریک شوید.
- در سایت های مرتبط، پروفایل عمومی ایجاد کنید.
- حمایت از رویدادها و کنفرانس ها
ساخت و خرید بک لینک های با تعداد بالا می تواند نتیجه معکوس بدهد. مراقب باشید که یک لینک گیری نیاز به تخصص و دانش دارد.
استراتژی سئو سایت های پزشکی
بهترین استراتژی سئو برای وب سایت های فعال در حوزه سلامت و بهداشت، E-A-T نام دارد. E-A-T بخشی از دستورالعمل های ارزیابی کیفیت در گوگل است.
اصطلاح E-A-T برای اولین بار در سال 2014 توسط گوگل به معیارهای سنجش کیفیت محتوا، معرفی شد.
- Expertise : تخصص نویسنده محتوا
- Authoritativeness : اعتبار نویسنده، اعتبار محتوا و وب سایت
- Trustworthiness : قابل اعتماد بود نویسنده، محتوا و خود وب سایت
به عنوان مثال یک مقاله توسط یک نویسنده متخصص به گونه تهیه شود که به کاربران کمک کند به اطلاعات قابل اعتماد، درست و به روز دست یابند. علاوه بر این در یک وب سایت معتبر که مطالب دیگر آن نیز، قابل اعتماد است منتشر شود.
E-A-T در عمل، یک روند تخصصی است و باید با دقت انجام شود. در سال 2018 با معرفی الگوریتم Medic بازدید بسیاری از سایت ها افت کرد. به خاطر این که این الگوریتم آن ها را در حوزه علمی قابل اعتماد ندانست. الگوریتم مدیک وظیفه حفاظت از کاربران در برابر اطلاعات نادرست پزشکی بهداشتی را بر عهده دارد.
ما در مجموعه عالیجناب محتوا با استفاده از تکنیک های مدرن تولید محتوا، سئو فنی و خارجی اعتبار سایت شما را در الگوریتم مدیک بالا می بریم تا به گوگل نشان دهیم می تواند شما را در رتبه های برتر خود نشان دهد.
1- بک لینک گیری(Backlink) از سایت های معتبر مرتبط
گرچه در E-A-T به بک لینک گیری اشاره نشده ولی آزمایشات نشان می دهند که در اعتبار سایت تاثیر زیادی دارد. همچنین گوگل در سال های اخبر در تشخیص لینک های با کیفیت خوب کار کرده است. بنابراین مطمئن شوید فقط بر روی کیفیت آن ها تمرکز کنید.
2- به روز بودن
در سیاست های E-A-T به اصطلاح YMYL بر می خوریم که در تعیین کیفیت محتوا بسیار مهم است. your money or your life به محتوایی اشاره می کند که به اتفاقات مربوط به سلامتی یا وضعیت مالی مخاطبین باز می گردد.
اطلاعات پزشکی باید به سبک حرفه ای نوشته یا تولید شوند و باید به طور منظم ویرایش، بررسی و به روز شوند.
3- استناد به منابع معتبر
استفاده از منابعی و مراجعی که درستی آن ها ثابت شده و البته به روز است، می تواند سطح کار ما را بالا ببرد. مخصوصا در مطالبی که از نظر سلامتی، حساسیت بالایی دارد، این کار می تواند هم برای کاربران و هم الگوریتم های گوگل، اطمینان بخش باشد.
همچنین محتوای خود را با منابعی که گوگل به آن ها اعتماد دارد، مانند ویکیپدیا، مقایسه کنید.
4- تعامل بیشتر
کاربران را تشویق کنید تا از شما سوال بپرسند، نظر بگذارند و در صفحات مختلف با شما وارد گفتگو شوند. حتی بهتر است در خارج از سایت نیز این تعامل را برقرار نمایید. علاوه بر این، آن ها هر چقدر در سراسر اینترنت در مورد شما نظرات مثبتی بگذارند، اعتبار شما افزایش می یابد.
اگر تولیدکننده محصولات پزشکی بهداشتی هستید، با قرار دادن آن ها در فروشگاه های دیگر، کاربران را برای نظر گذاشتن یا بررسی محصولاتتان تشویق کنید.
5- نمایش دستاوردها
اگر به گوگل نگویید که چه دستاوردهایی داشته اید، چگونه به آن پی ببرد؟ البته به یاد داشته باشید، هدف از این کار نشان دادن تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن خود، به گوگل است. مبالغه نکنید و حقیقت را بگویید.
می توانیم برای این کار از Markup Schema استفاده کنیم. اگر از خدمات سئو وردپرس استفاده کنید، این کار با افزونه هایی مانند WP Schema Pro قابل انجام است. در غیر این صورت با کدهای XML باید پیاده سازی شود.
سخن پایانی در مورد تدوین استراتژی سئو
هیچ کس هرگز نگفته است که سئو آسان است. حداقل کسی که این کار را انجام داده. اما این یک بخش حیاتی از طرح تجاری هر سازمان مدرن به حساب می آید.
با این حال، با یک استراتژی سئو مستحکم، اشتیاق به یادگیری و تلاش خستگی ناپذیر، هر سایتی را می توان به صدر نتایج جستجو رساند.