شناخت انواع کلمات کلیدی، نه تنها برای متخصصین سئو و بازاریابی ضروری است، بلکه مدیران نیز باید با آن آشنا باشند. اگر انواع کلیدواژه ها نشناسید و کاربرد هر کدام را ندانید، کار برای شما می تواند بسیار سخت شود.
به پاسخ سوالات زیر فکر کنید:
- برای جذب مشتری بیشتر باید بر روی کدام کلمات کلیدی تمرکز کرد؟
- کدام کلمه های کلیدی برای ما بازدیدکننده بیشتری جذب می کند؟
- اگر وب سایت ما در ابتدای راه است، چه کنیم تا سریع تر به نتیجه برسیم؟
- چگونه می توانیم بودجه سئو سایت را به حداقل برسانیم؟
- در گوگل ادز(Google Ads) چه کلماتی را را هدف قرار دهیم؟
- چرا علی رغم این که محتوای یکی از صفحات من بسیار عالی است، اما رتبه ی خوبی در گوگل به دست نمی آورد؟
بخش مهمی از پاسخ سوالات بالا در انواع کلمات کلیدی نهفته است.
انواع کلیدواژه ها بخشی اساسی از تحقیق کلمات کلیدی است. کیورد ریسرچ به ما کمک می کند تا در هر مرحله از استراتژی سئو با توجه به وضعیت وب سایتمان، بهترین کلیدواژه ها را انتخاب نماییم.
کلیدواژه ها را می توان از جنبه های مختلفی دسته بندی نمود. هدف کاربر، طول عبارت و جایگاه کلمه کلیدی در قیف بازاریابی محتوایی از جمله مهم ترین آن ها هستند. ما در ادامه به تمامی این انواع می پردازیم.
لیست انواع کلمات کلیدی در سئو
- دم کوتاه – short-tail
- دم متوسط – medium-tail
- دم بلند – long-tail
- کلیدواژه های اطلاعاتی – Informational Keywords
- کلمات کلیدی ناوبری – Navigational Keywords
- کلیدواژه های تراکنشی – Transactional Keywords
- کیوردهای تجاری – Commercial Keywords
- کلمات کلیدی محلی – Local Keywords
- LSI – Latent Semantic Indexing
- عبارات کلیدی مبتنی بر پرسش – Question-Based Keywords
انواع کلیدواژه ها بر اساس طول
در این دسته بندی، واژگان کلیدی به سه نوع با طول کوتاه(دم کوتاه – short-tail) ، متوسط(دم متوسط – medium-tail) و طولانی(دم بلند – long-tail) تقسیم می شوند.
کلمات کلیدی دم کوتاه(Short-Tail Keywords)
معمولا کلیدواژه هایی تک یا دو کلمه ای هستند. مثلا “موبایل” یک کلیدواژه دم کوتاه به حساب می آید. این نوع معمولا حجم بالایی از ترافیک را به سمت وب سایت شما سرازیر می کند.
واژگان کلیدی زیر همگی از این دسته محسوب می شوند:
- کیک
- هوش مصنوعی
- کاپشن
- کفش
- سئو سایت
اما با وجود قابلیت تولید ترافیک زیاد، رقابت در آن ها شدید و کسب رتبه بسیار دشوار است. از طرفی فرض کنید کسی جستجوی “غذاهای تند” را انجام دهد. گوگل ممکن است نتواند قصدی که کاربر در پس آن کلمه کلیدی دارد را تشخیص دهد. به همین دلیل صفحات نتایج جستجو برای این عبارت می توانند شامل وبلاگ های دستور پخت، رستوران ها و وبسایت های اطلاعات بهداشتی باشند.
عبارات کلیدی دم متوسط یا میانی(Medium-Tail Keywords)
عبارت های جستجوی “دم متوسط” (Medium-tail queries) معمولا حاوی سه یا چهار کلمه بوده و از سطح دقت خوبی برخوردارند. این ویژگی باعث می شود تا رقابت برای رتبه بندی آنها نسبت به عبارات “دم کوتاه” (Short-tail) کمتر باشد. با این حال، برخلاف برخی از عبارات “دم بلند” (Long-tail) که حجم جستجوی ماهیانه کمی دارند یا اصلا جستجویی نمی شوند، این کلمات کلیدی هنوز میزان قابل توجهی جستجو دارند.
- دستور پخت کیک شکلاتی
- تولید مقاله سئو شده
- جذب مشتری اینترنتی
- کفش مردانه مجلسی
کلیدواژه های دم دراز(Long-Tail Keywords)
کلمات کلیدی دم بلند عبارات جستجویی بسیار خاص شامل سه یا چهار کلمه یا بیشتر هستند. معمولاً حجم جستجوی کمی دارند اما رقابت نیز کم است. این امر باعث می شود که رتبه بندی برای آنها آسان تر باشد.
- طرح پخت کیک رژیمی بدون شکر
- آموزش تولید مقاله سئو شده با استفاده از هوش مصنوعی
- اولین قدم برای جذب مشتری اینترنتی
- بهترین مدل کفش مردانه برای شب عروسی چیست؟
از آنجایی که این کلمات کلیدی مشخص تر هستند، به طور کلی در جذب ترافیک با کیفیت موثرتر عمل می کنند. فرض کنید وبلاگ آشپزی شما در صدر نتایج جستجو (SERP) برای عبارت “دستور پخت کوکی کره بادام زمینی بدون تخم مرغ” ظاهر شود. با استفاده از این عبارت، به احتمال زیاد مخاطبان مناسب تری را نسبت به تلاش برای کسب رتبه گوگل با یک عبارت کوتاه مانند “کوکی کره بادام زمینی” جذب می کنید. دلیل این است که افرادی که از کلمات کلیدی طولانی استفاده می کنند، تصور واضح تری، دارند.
و در مقایسه با کلمات کلیدی دم کوتاه، کلمات کلیدی دم بلند نرخ تبدیل بالاتری دارند.
دم بلند: چرا آینده کسب و کار، فروش کمتر از موارد بیشتر است.
تئوری “دم بلند” که اولین بار توسط سردبیر مجله Wired، کریس اندرسون مطرح شد. این نظریه در سال 2006 در کتابی با عنوان “The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More” (ترجمه عنوان کتاب: دم بلند: چرا آینده کسب و کار، فروش کمتر از موارد(محصولات) بیشتر است) مورد بحث قرار گرفت. برای دانلود کتاب می توانید روی تصویر زیر کلیک کنید.
کتاب اندرسون به نموداری اشاره دارد که در آن تعداد کمی از محصولات به صورت عمده فروخته می شوند. در مقابل تعداد بسیار زیادی از محصولات هستند که به مقدار کم به فروش می رسند. اقلام با فروش کم در محور x نمودار کشیده می شوند و یک “دم بلند” ایجاد می کنند که در مجموع درآمد بیشتری را به همراه دارد. با وجودی که از هر آیتم مقدار کمتری فروخته می شود، اما تنوع بسیار بیشتری از این آیتم ها برای فروش وجود دارد.
انواع کلمات کلیدی از نظر هدف کاربر
همانطور که از نام آن پیداست، این نوع کلمه کلیدی قصد کاربر(User Intent) را در نظر می گیرد و استنباط می کند که چه نوع اقدامی ممکن است انجام دهد. کلمات کلیدی هدف به مراحل سفر مشتری گره خورده است. بر اساس جستجوی کاربر سرنخ هایی به شما می دهد که در کدام مرحله قرار دارد.
کلیدواژه های اطلاعاتی(Informational Keywords)
کاربرانی که در ابتدای نقشه سفر مشتری قرار دارند، به دنبال کسب اطلاع از یک مشکل، راه حل ها، اطلاعات کلی، مشخصات محصولات و یا خدمات هستند. کلیدواژه های اطلاعاتی در مرحله آگاهی (مقاله بازاریابی محتوایی را ببینید) قرار دارند.
ممکن است آن ها به دنبال یک محصول خاص و یا راه حلی برای مشکل خود باشند. “سئو چیست؟” از جمله کلمات کلیدی اطلاعاتی است. یک مدیر می داند برای رشد وب سایت نیاز به خدمات سئو دارد. حال با جستجو می خواهد اطلاعات بیشتری در مورد چیستی آن و درک فرآیندهای سئو کسب کند.
یا حتی قبل از آن، به دنبال نامی برای مشکل هستند. مثلا این مدیر اگر نداند که سئو چیست، ممکن است در گوگل سوال چگونه مشتری اینترنتی جذب کنیم؟ را جستجو کند. نمونه دیگری از این نوع کلیدواژه، “علت درد زانو” است. فرد زمانی این عبارت را سرچ می کند که نمی داند مشکل زانو دردش از چیست. در این مرحله او به دنبال نامی برای مشکل است تا بتواند راه حل آن را بیابد.
کلمات کلیدی ناوبری(Navigational Keywords)
زمانی که کاربر بخواهد به یک صفحه یا سایت خاص هدایت شود، آن را وارد می کند. مثلا “سایت عالیجناب محتوا”. ممکن است این کاربر در مرحله بررسی و قبل از تصمیم گیری قطعی باشد و می خواهد، اطلاعات تکمیلی(آدرس جغرافیایی فروشگاه، اطلاعات یک محصول از سایت تولیدکننده و مانند آن) دریافت کند. یا در مورد یک خرید یک محصول یا خدمت، تصمیم گرفته است و بخواهد آن را از فروشنده ای(تولید کننده محصول یا یک شرکت خدماتی که از قبل تعیین کرده) مشخص خریداری نماید.
کلیدواژه های تراکنشی(Transactional Keywords)
انواع کلمات کلیدی تراکنشی، به جذب مشتری در مرحله تصمیم گیری می پردازد. این مخاطبین در مورد انجام یک عمل(خرید محصول، رزرو نوبت، دانلود یک فیلم سینمایی) تصمیم قطعی خود را گرفته اند. عباراتی مانند “مرکز فروش موبایل” ، “رزرو اینترنتی هتل در اصفهان” و “دانلود دوبله فارسی فیلم نفس” از جمله ی تراکنشی ها به شمار می روند.
کیوردهای تجاری(Commercial Keywords)
این دسته مربوط به کسانی که علاقه به تصمیم گیری در مورد یک عمل(مثلا خرید یک محصول) دارد. با این حال، برخی از این مشتریان احتمالی ممکن است هنوز تصمیمی در مورد اینکه کدام گزینه برای آنها بهتر است، نگرفته باشند. افرادی که از این کیوردها استفاده می کنند، برای درک کامل مزایا و معایب آن، به تحقیق درباره محصول ادامه می دهند.
پرکاربردترین عبارات جستجوهای تجاری، شامل موارد زیر هستند:
- بهترین
- مقایسه
- نظرات
- رتبه های برتر
- جایگزین ها
کلمات کلیدی محلی(Local Keywords)
کلمات کلیدی لوکال به طور خاص با منطقه جغرافیایی که در آن کاربر به دنبال محصول، خدمات یا اطلاعات است، ارتباط دارد. این عبارات جستجو معمولاً شامل شاخص های محلی خاص مانند نام منطقه/کشور/استان/شهر، محلهها، کد پستی یا حتی نشانه های خاص منطقه هستند.
- مرکز موبایل در تهران
- خدمات سئو اصفهان
- تولید کننده کفش در کرج
لیست بالا همگی مثال هایی از کلیدواژه های لوکال هستند.
انواع دیگر کلیدواژه ها در سئو
کلمات کلیدی مهم دیگری که در هیچ کدام از دسته های بالا قرار نمی گیرند را در ادامه لیست می کنیم.
کلیدواژه های LSI
Latent Semantic Indexing یا ایندکس گذاری معنای ضمنی، کلمات کلیدی هستند که ارتباط معنایی نزدیکی به کلیدواژه اصلی صفحه شما دارند. به عنوان مثال اگر در یک مقاله در مورد معرفی یک خودرو صحبت می کنید، به احتمال زیاد در مورد سپر، پنجره ها، موتور، سیستم قفل ترمز و مانند آن می نویسید.
الگوریتم های گوگل از عبارات کلیدی LSI برای درک محتوا استفاده می کنند. در مقابل مقاله ای که در مورد موتور خودرو باشد، شاید بیشتر شامل اصطلاحاتی در مورد سیلندر، پیستون، واتر پمپ و … است.
هرچند John Mueller در سال 2019 اعلام کرد که LSI از نظر فنی وجود ندارد.
There’s no such thing as LSI keywords — anyone who’s telling you otherwise is mistaken, sorry.
چیزی به نام کلمات کلیدی LSI وجود ندارد — هر کسی که خلاف این را به شما می گوید اشتباه می کند، متاسفم.
با این حال گوگل، ارتباط محتوایی را یکی از عوامل مهم در رتبه بندی صفحات می داند. برای اطمینان از اینکه اطلاعات صفحه شما مربوط به یک عبارت جستجوی خاص است، استفاده از کلمات کلیدی LSI در محتوای شما کلیدی به نظر می رسد. البته آزمایشات و تجربه نیز، همگی حاکی از اهمیت LSI ها هستند.
عبارات کلیدی سوالی(Question-Based Keywords)
بسیاری از کاربران برای یافتن پاسخ، سوال خود را عیناً گوگل وارد می کنند. عبارات مبتنی بر پرسش معمولا از دسته اطلاعاتی هستند که با چگونه، چه زمان، چرا، چه کسی، چه جیزی، آیا و … شروع می شوند.
کلیدواژه های سوالی بیشتر در بالای قیف بازاریابی قرار دارند(از خرید دور هستند). ولی این بدان معنا نیست که کم اهمیت هستند. از طرفی حجم جستجو آن ها قابل توجه است و از طرف دیگر، رقابت در آن ها نیز کم است و راحت تر می توان در آن ها رتبه های خوبی کسب کرد.
توجه کنید که در اکثر موارد، کیفیت کاربران جذب شده از طریق سوالات بسیار بالا است. چون دقیقا می دانیم آن ها چه چیزی می خواهند.
پاسخ به سوالات مخاطبین یکی از بخش های اساسی محتوای وب سایت است که احساسات آن ها را به خوبی درگیر می کند. انتشار مقاله، ویدئو و انواع دیگر محتوا در این باره می تواند مخاطبین زیادی را به وب سایت شما سرازیر کند. همچنین می توانید محصولات خود را به عنوان پاسخ سوالات آن ها مطرح کنید تا آن ها به خرید محصول شما یک گام نزدیک تر شوند.
فرض کنید کسی در گوگل سرچ می کند، “انواع لیزر موهای زائد بدن”. احتمالا این فرد می خواهد در ادامه یک نوع و مرکز را برای دریافت خدمات لیزر انتخاب نماید. ما نمی دانیم این فرد به چه فاکتورهایی اهمیت می دهد و چه اولویت هایی دارد. هزینه برایش مهم تر است؟ یا طول دوره لیزر برای او در اولویت است؟ در مقابل فردی که با سوال “آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟” وارد سایت شما می شود، دغدغه خود را به وضوح اعلام کرده است. می توانید با معرفی روشی با کمترین درد، او را جذب کنید.
سخن پایانی در مورد انواع کلمات کلیدی در سئو
طبقه بندی انواع کلیدواژه ها در گروه های متنوع و سپس گنجاندن آنها در استراتژی بازاریابی محتوا، برای دستیابی به مخاطبان گسترده، بهینه سازی عملکرد سئو و بهبود ارتباط محتوا ضروری است.
هنگامی که نوع مناسب کلمات کلیدی در محتوای مرتبط گنجانده شود، پاسخی مثبت از موتورهای جستجو مانند گوگل دریافت خواهید کرد. پس از آن، تنها کافی است مدتی صبر کنید تا در صفحه نتایج جستجو (SERP) برای عبارات جستجوی مرتبط، به رتبه های برتر دست پیدا کنید و شروع به جذب سرنخ های ارزشمند نمایید.