سئو تکنیکال (Technical SEO) به همه رویکردها، بهینه سازی ها و تغییراتی اشاره دارد که مستقیماً با ساختار و کد منبع یک وب سایت سر و کار دارند. سئو فنی شامل مواردی مانند بهینه سازی کدها، سرعت بارگیری صفحات، اصلاح خطاهای HTML، بهینه سازی تصاویر، استفاده از تگ های مناسب و دیگر جنبه های فنی است که به بهبود عملکرد و درکِ سایت در موتورهای جستجو کمک میکنند.
تکنیکال سئو که را می توان به دو بخش تقسیم بندی کرد:
- نسهیل یافتن، درک و ذخیره اطلاعات وب سایت شما در موتورهای جستجو
- بهبود تجربه کاربری مانند افزایش سرعت و راحتی استفاده در موبایل
سئو فنی که بخشی از استراتژی سئو است، اگر به درستی صورت پذیرد می تواند باعث افزایش رتبه و بازدید وب سایت شما شود. از طرفی مشکل در آن، ممکن است حتی منجر به حذف موقت یا دائمی تعدادی از صفحات یا کل سایت از صفحه نتایج(SERP) گوگل گردد.
سئو داخلی سایت شامل دو جنبه فنی و محتوایی است. همچنین در مقاله سئو محتوا می توانید با بعد محتوایی آن آشنا شوید.
چک لیست سئو فنی
اگر می خواهید سئو تکنیکال سایت خود را بررسی کنید، لیستی از مهم ترین بخش ها را در زیر می بینیم:
- کدهای جاوا اسکریپت
- کدهای HTML و CSS
- تصاویر و ویدئوها
- نقشه XML سایت
- معماری سایت
- ساختار URL ها
- داده های ساختاریافته
- محتوای ضعیف و کم حجم(Thin content)
- محتوای تکراری(Duplicate content)
- تگ Hreflang
- تگ های Canonical
- صفحات 404
- ریدایرکت 301
چرا سئو تکنیکال مهم است؟
سئو فنی می تواند نتیجه تلاش های سئو داخلی و خارجی شما را بهبود بخشد یا تمام آن را نابود کند.
اگر صفحات سایت شما برای موتورهای جستجو قابل دسترسی نباشد، در نتایج جستجو ظاهر نمی شوند. مهم نیست محتوای شما چقدر ارزشمند باشد. شما تمام ترافیک ورودی از گوگل را از دست خواهید دارد.
به علاوه، سرعت وب سایت و سازگاری با موبایل(mobile-friendliness) از عوامل تایید شده رتبه بندی است.
اگر صفحات شما به کندی بارگذاری می شوند، کاربران ممکن است اذیت شده و سایت شما را ترک کنند. رفتار کاربر نشان می دهد که سایت شما تجربه کاربری مثبتی ایجاد نمی کند. در نتیجه، ممکن است موتورهای جستجو رتبه خوبی به سایت شما ندهند.
برای درک بهتر سئو تکنیکال، باید دو فرآیند مهم را مورد بحث قرار دهیم: خزیدن(crawling) و نمایه سازی(ایندکس کردن- indexing).
خزیدن و بهینه سازی برای خزنده های گوگل(google crawlers)
کراولینگ یک جزء ضروری از نحوه کار موتورهای جستجو است.
خزیدن زمانی اتفاق میافتد که موتورهای جستجو لینک هایی را در صفحاتی که از قبل شناخته اند، دنبال میکنند تا صفحات جدید را بیابند. به عنوان مثال زمانی که ما مقاله جدید منتشر می کنیم، لینک آن را در صفحه اول و صفحه وبلاگ قرار می دهیم.
بنابراین، دفعه بعد که موتور جستجویی مانند گوگل در صفحه اول سایت ما می خزد، مقالات جدید را می بیند. و این یکی از راه هایی است که گوگل پست های جدید وبلاگ ما را کشف می کند.
برای این که مطمئن شوید موتورهای جستحو صفحات جدید شما را می شناسند، چند راه زیر وجود دارد:
یک معماری دوستدار سئو(SEO-Friendly) ایجاد کنید.
معماری سایت (که ساختار سایت site structure نیز نامیده می شود) روشی است که صفحات در سایت شما به یکدیگر لینک می شوند.
یک ساختار سایت موثر، صفحات را به گونه ای سازماندهی می کند که به خزنده ها کمک کند محتوای وب سایت شما را سریع و آسان بیابند. بنابراین، هنگام ساختاردهی سایت خود مطمئن شوید که تمام صفحات فقط چند کلیک با صفحه اصلی شما فاصله دارند.
در ساختار سایت بالا، تمام صفحات در یک سلسله مراتب منطقی سازماندهی شده اند. صفحه اصلی به صفحات دسته بندی پیوند دارد. و صفحات دسته بندی به صفحات فرعی در سایت لینک می شوند.
ساختار سایت در وردپرس
در وردپرس معماری نوشته ها و محصولات از تنظیمات > پیوندهای یکتا قابل تنظیم است.
در تصویر بالا – معماری نوشته ها – بهتر این است که از اعداد و تاریخ در آدرس ها استفاده نشود. آدرس های معنادار عالی هستند.
بهترین ترکیب ها را در زیر می بینیم:
https://kingcontent.ir/%postname%/
https://kingcontent.ir/%category%/%postname%/
خزیدن و درک ساختار دوم برای ربات های گوگل(spiders) آسان تر است.
در برگه با استفاده از بخش برگه مادر در تنظیمات هر برگه می توانید در زمان ایجاد آن، URL مورد نظر را تعیین کنید.
البته معماری یک سایت به شرایط مختلفی بستگی دارد. اگر نگاهی به سایت های بزرگ بیاندازید، می بینید که برخی از آن ها قواعد مرسوم را رعایت نکرده اند. دلیلش این است که با توجه وضعیت و نحوه کار آن ها، این امکان برایشان بسیار سخت(یا غیر ممکن) است. با این حال از نظر سئو بسیار قوی هستند.
هشدار: تغییر معماری سایت، می تواند آسیب های جدی به سئو داخلی آن بزند. اگر لازم به این کار است، حتما یک متخصص با تجربه و مسلط باید این کار را انجام دهد.
این ساختار همچنین تعداد صفحات یتیم(orphan pages) را کاهش می دهد. صفحات یتیم آن هایی هستند که هیچ لینک داخلی به آنها نیست و یافتن آنها را برای ربات های گوگل(google bots) و کاربران دشوار (یا گاهی غیرممکن) می کند.
برای پیدا کردن صفحات orphan در سئو تکنیکال می توانید از نرم افزار Screaming Frog یا ابزارهای آنلاین مانند Semrush استفاده کنید.
نمایش صفحات یتیم در وردپرس
پیدا کردن این صفحات در وردپرس کار آسانی است. در بالای لیست برگه ها و نوشته ها، می توانید صفحات یتیم را ببیند.
برای رفع این مشکل، در صفحات دیگر سایت، لینک یا لینک هایی به این صفحه بسازید.
نقشه سایت(Site Map) را در گوگل ثبت کنید.
استفاده از نقشه سایت XML می تواند به گوگل کمک کند تا صفحات وب شما را پیدا کند.
نقشه سایت XML یک فایل حاوی لیستی از صفحات مهم در سایت شما است. این فایل به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا بدانند چه صفحاتی دارید و کجا آنها را پیدا کنند. مخصوصا اگر تعداد صفحات سایت شما زیاد است و به خوبی به هم لینک نشده اند، نقشه سایت اهمیت ویژه ای دارد. گوگل می تواند صفحات یتیم(بخش قبل را ببینید) از روی سایت مپ شناسایی و ایندکس کند.
نقشه سایت شما معمولاً در یکی از این دو URL قرار دارد:
- yoursite.com/sitemap.xml
- yoursite.com/sitemap_index.xml
هنگامی که نقشه سایت خود را پیدا کردید، آن را از طریق سرچ کنسول گوگل، ثبت نمایید.
در سرچ کنسول در بخش indexing روی Sitemaps کلیک کنید. در Add a new sitemap آدرس نقشه خود را وارد کرده و دکمه SUBMIT را بزنید.
بعد از اینکه گوگل پردازش نقشه سایت شما را تمام کرد، باید یک پیام تایید در همین قسمت ببنید.
ساختار سایت و نقشه سایت دو بخش مهم از سئو تکنیکال هستند. اگر به درستی طراحی و مدیریت نشوند، ممکن است گوگل نتواند به خوبی صفحات سایت شما را کشف و ایندکس کند. در نتیجه تلاش های شما در تولید محتوای سایت نیز بی نتیجه خواهد شد.
درک ایندکس کردن و بهینه سازی برای آن در سئو فنی
هنگامی که موتورهای جستجو صفحات شما را شناختند، سپس سعی می کنند محتوای آن صفحات را تجزیه و تحلیل و درک کنند. و موتور جستجو اطلاعات آن ها را در فهرست جستجوی خود ذخیره میکند. پایگاه داده ای عظیم حاوی میلیاردها صفحه وب.
صفحات وب شما باید ابتدا توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند تا در نتایج جستجو ظاهر گردد. ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا صفحات شما ایندکس شده اند یا خیر، انجام جستجوی با دستور “[کلمه کلیدی] site:example.com” است.
همچنین اگر هیچ کلمه کلیدی در ادامه آدرس وارد نکنید، می توانید همه صفحات ایندکس شده از یک وب سایت را ببینید. با این کار مطمئن شوید، گوگل مشکلی در ایندکس کردن صفحات سایت شما ندارد و سئو فنی در این بخش درست کار می کند.
اما در سئو تکنیکال گاهی ما نمی خواهیم صفحه ای که منتشر کرده ایم در SERP نمایش داده شود:
- صفحات تشکر کرد کاربران
- لندینگ پیج های تبلیغات کلیکی
استفاده تگ Noindex
تگ noindex یک قطعه HTML است که به گوگل می گوید که شما نمی خواهید این صفحه در لیست نتایج جستجو نشان داده شود. این کد در بخش <head> صفحه وب شما قرار می گیرد و به شکل زیر است:
<meta name=”robots” content=”noindex”>
noindex در وردپرس
افزونه های سئو در وردپرس همگی امکان noindex را برای شما محیا کرده اند. نحوه این کار را در دو پلاگین محبوب Yoast و Rank Math می بینیم:
Yoast Seo:
برای نوایندکس کردن در یوآست سئو، از زیر عمل می کنید:
در تب پیشرفته گزینه “?Allow search engines to show this content in search results” را روی گزینه خیر تنظیم کنید.
Rank Math
در پلاگین رنک مث از تب پیشرفته با انتخاب گزینه noindex یا عدم نمایه سازی کار تمام است.
تگ Canonical در سئو تکنیکال چیست؟
وقتی گوگل چند صفحه با محتوای مشابه و نزدیک به هم را در سایت شما ببیند، گاهی نمی تواند تصمیم بگیرد که کدام را در صفحه نتایج جستجو نمایش دهد. این شرایط Canonical Tag به کمک ما می آید.
ما با استفاده از برچسب کنونیکال به گوگل می گوییم، کدام یک نسخه اصلی است و باید در نتایج آن را نمایش دهد. این تگ نیز در <Head> صفحه قرار می گیرد:
<link rel=”canonical” href=”https://example.com/original-page/” />
برای حل مشکل کنیبالیزیشن(Cannibalization) نیز می توانید این کار را از افزونه های سئو انجام دهید.
در پلاگین های یوآست و رنک مث به طور مشابه می توانید در فیلد نشانی قانونی/نشانی متعارف/Canonical URL آدرس صفحه اصلی را وارد کنید.
توجه کنید که در دو صفحه مشابه، به آن یکی که نمی خواهید در نتایج گوگل نمایش داده شود می روید و در فیلد مربوط، آدرس صفحه اصلی را وارد می کنید.
تا اینجای کار اصول سئو تکنیکال را آموختیم. مطمئن شدیم وب سایت ما برای موتورهای جستجو قابل کشف و نمایه سازی(indexing) باشد. در ادامه به مهم ترین کارهایی که باید برای ارتقا سطح سئو فنی می توانیم انجام دهیم می پردازیم.
مهم ترین نکات سئو تکنیکال پیشرفته
ما همچنان کارهای زیادی داریم تا سئو فنی سایتمان را به سطح عالی برسانیم. ما بهترین نکات را به صورت کلی و در وردپرس بررسی می کنیم. اگر از خدمات سئو سایت ما استفاده می کنید، خیالتان راحت، ما بالاترین سطح از سئو فنی را برای سایت شما اجرا می کنیم.
1- از پروتکل HTTPS استفاده کنید.
پروتکل امن انتقال ابرمتن (Hypertext transfer protocol secure – HTTPS) یک نسخه امن از پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP – Hypertext transfer protocol) است. این پروتکل کمک می کند تا از اطلاعات حساس کاربران محافظت کنید.
در کنار HTTPS اصطلاح SSL را نیز خواهید شنید. برخی آن ها را یکی می گیرند. اما خوب است که بدانید آن ها چه تفاوتی با هم دارند.
SSL(Secure Socket Layer) روشی برای رمزنگاری اطلاعات انتقالی در اینترنت است. رمزگذاری اطلاعات باعث می شود که فرد دیگری غیر از مبدا و مقصد، نمی تواند داده های انتقالی را برای مقاصد مخرب ببیند.
از زمانی که اینترنت به وجود آمد، HTTP پروتکلی بود که برای انتقال داده ها در سراسر جهان استفاده می شد. HTTP داده ها را در متن ساده جا به جا می کند، که ایمن نیست زیرا خواندن آن برای همه آسان است. این یک مشکل بزرگ امنیتی در سطح اینترنت بود. به همین دلیل متخصصین به دنبال راهی برای امن کردن HTTP بودند.
HTTPS در سال 1994 – با تولد SSL – از ترکیب HTTP و SSL ساخته شد. به همین دلیل به آن HTTP over SSL (HTTP از طریق SSL) نیز می گویند.
آخرین نسخه از SSL را TLS می نامند.
با نگاه به URL سایت در صفحه نتایج گوگل، آدرس بار مرورگر و … می توان متوجه شد که آیا سایت از HTTPS استفاده می کند(به عبارت دیگر گواهینامه SSL دارد) یا خیر.
داشتن گواهینامه SSL تاثیر مثبتی بر رتبه گوگل خواهد داشت. از سال 2014 ، SSL یک سیگنال برای رتبه بندی گوگل است.
زمانی که HTTPS را فعال می کنید، مطمئن شوید که نسخه HTTP وب سایت را به HTTPS ریدایرکت می کنید. با این کار مطمئن می شوید همه کاربران فقط از نسخه امن سایت شما استفاده می کنند.
2- مشکل محتوای تکراری را یافته(Duplicate content) و حل کنید.
زمانی که محتوایی تکراری یا نزدیک به هم در سایت دارید، ممکن است مشکلات زیر پیش بیاید:
- رتبه بندی صفحات ناخواسته در گوگل
- هدر رفتن بودجه خزش(crawl budget)
جنبه دیگری از Duplicate content ، تشابه با محتوایی از وب سایت های دیگر است. در این صورت، گوگل محتوای ما را اصیل نمی داند و انتظار رتبه خوبی نمی توانیم داشته باشیم.
شاید جنبه دوم Duplicate content جزئی از سئو فنی سایت به شمار نرود. اما پرداختن به هر دو وجه در کنار هم، خالی از لطف نیست.
چگونه محتوای تکراری را پیدا کنیم؟
1- با استفاده از گوگل
یک روش استفاده از گوگل است. کلمه کلیدی هدف را برای سایت خود در گوگل وارد کنید. دستور [کلمه کلیدی] site:example.com را وارد کنید. با این کار متوجه می شوید که آیا قبلا برای آن مقاله ای دارید یا خیر.
همچنین می توانیم چند جمله از متن را در گوگل وارد کنیم و ببینیم آیا آن را در سایت های دیگر نیز مشابه آن یافت می شود. این کار را برای چند جمله تصادفی تکرار کنید.
2- ابزارهای رایگان
Copyscape – این ابزار میتواند در عرض چند ثانیه محتوای شما را در برابر محتوای موجود در اینترنت را بررسی کند. محتوایی تکراری را برجسته میکند و به شما اطلاع میدهد که چند درصد از متن جدید با محتوای منتشر شده قبلی مطابقت دارد.
Duplichecker – نسخه رایگان آن به شما اجازه چک کردن متن تا 1000 کلمه را به شما می دهد. تا متوجه شوید محتوای شما چقدر اصیل است.
Siteliner – یک ابزار عالی است که می تواند کل سایت شما را برای محتوای تکراری بررسی کند. همچنین میتواند لینک های شکسته، صفحات noindex را نیز نمایش دهد. خوب است که یک بار وضعیت سایت خود را در آن مشاهده نمایید.
Smallseotools – انواع ابزارهای SEO را در دسترس شما قرار می دهد. از جمله یک ممیزی سرقت ادبی که محتوای یکسان را شناسایی می کند.
علاوه بر ابزارهای خارجی، اگر از وردپرس استفاده می کنید، در صورتی که قبلا برای کلمه کلیدی هدف، محتوایی تولید کرده باشید، پلاگین های سئو به شما هشدار خواهند داد.
3- مطمئن شوید که فقط یک نسخه از وب سایت شما در دسترس کاربران و خزنده ها باشد.
کاربران و خزنده ها فقط باید به یکی از این دو نسخه سایت شما دسترسی داشته باشند:
https://yourwebsite.com
https://www.yourwebsite.com
در دسترس بودن هر دو نسخه باعث ایجاد مشکل محتوای تکراری می شود. همچنین اثر بخشی بک لینک گیری را کاهش می دهد. زیرا برخی از سایت ها به نسخه همراه با www و بعضی دیگر به نسخه بدون آن، لینک می دهند.
بنابراین، فقط از یک نسخه استفاده نمایید. و نسخه دیگر را به وب سایت اصلی خود ریدایرکت کنید.
سرچ کنسول گوگل توصیه می کند، در زمان ثبت سایت، تمام نسخه های سایت خود(با SSL و بدون آن، و با WWW و بدون آن که مجموعا 4 حالت می شود) را وارد کنید.
4- سرعت بارگذاری سایت خود را بهبود بخشید.
بخش مهمی از سئو فنی به ارتقا سرعت صفحات می پردازد. سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی در دستگاه های تلفن همراه و دسکتاپ است. بنابراین، مطمئن شوید که سایت شما در سریع ترین زمان ممکن بارگذاری می شود. می توانید از ابزار PageSpeed Insights گوگل برای بررسی سرعت فعلی وب سایت خود استفاده کنید. سایت واکاو نیز یک ابزار ایرانی برای تست سرعت وب سایت ها است.
تصاویر را فشرده کنید.
عکس ها معمولاً بزرگترین فایل های یک صفحه وب هستند. فشرده سازی آنها با ابزارهای بهینه سازی تصویر مانند ShortPixel، حجم فایل هایشان را کاهش میدهد تا کمترین زمان ممکن برای بارگذاری آن ها صرف شود. فشرده سازی عکس ها را در فتوشاپ نیز می توانید انجام دهید. یعنی کنید از تصاویر با پسوند JPEG و WEBP استفاده کنید.
از یک شبکه توزیع محتوا (CDN) استفاده کنید.
یک CDN کپی هایی از صفحات وب شما را در سرورهای سراسر جهان ذخیره می کند. سپس بازدیدکنندگان را به نزدیکترین سرور متصل نماید. بنابراین فاصله جغرافیایی کمتری برای انتقال فایل های درخواستی وجود دارد و اطلاعات با سرعت بیشتری به مقصد می رسند.
فایل های HTML ، CSS و JavaScript را تا حد ممکن کوچک کنید.
کاراکترها و فضای خالی غیر ضروری را از کد حذف کنید تا اندازه فایل را کاهش یابد.
استفاده از تکنیک کش(cache) را جدی بگیرید.
هر بار که کاربری یک صفحه از سایت شما را بارگذاری می کند، تمام کدهای شما در سرور پردازش می شود که این باعث کندی سایت خواهد شد. به جای آن می توان یک نسخه استاتیک از صفحه را ذخیره کرد. زمانی که کاربران آن صفحه را فراخوانی می کنند به جای پردازش دوباره، نسخه استاتیک برای آن ها ارسال می شود.
در وردپرس، پلاگین هایی مانند WP Rocket و LiteSpeed Cache ، ابزارهایی برای تمام کارهای بالا در اختیار شما قرار می دهند.
5- مطمئن شوید که وب سایت شما برای موبایل مناسب است.
با اعلام رسمی گوگل(mobile-first indexing)، موبایل برای کراول محتوا و تعیین رتبه آن ها، نسخه موبایل صفحات را می بیند. در سرچ کنسول گوگل نیز این روش کاملا مشهود است. در بخش URL Inspection ، از عبارت Crawled as Googlebot smartphone استفاده می کند.
بنابراین، مطمئن شوید که وب سایت شما با دستگاه های تلفن همراه سازگار است.
قالب های معروف وردپرس همگی ریسپانسیو هستند و قابلیت نمایش در تماس دستگاه ها را دارند. اما باید توجه کرد که مهم است طراح سایت، با دقت از این قابلیت استفاده کند تا همه چیز عالی باشد.
در صورتی که قالب شما برای صفحه نمایش موبایل مناسب نباشد در سرچ کنسول گوگل با خطا مواجه خواهید شد.
6- از بردکرامب(Breadcrumb navigation) استفاده کنید.
ناوبری Breadcrumb دنباله ای از پیوندهای متنی است که به کاربران نشان می دهد در کجای وب سایت هستند و چگونه به آن نقطه رسیده اند. این لینک ها ناوبری سایت را آسان تر می کند.
کاربران می توانند به راحتی و بدون چندبار زدن دکمه بازگشت یا جستجو در منوها، به سطح بالاتر برگردد. بنابراین مخصوصا اگر سایت شما بزرگ است بهتر است آن را اجرا کنید. مخصوصا در سایت های فروشگاهی که وجود صفحات زیاد و تو در تو می تواند باعث سردرگمی مخاطبین شود.
برخی از قالب های وردپرس، دارای بردکرامب هستند. اگر قالب شما اینطور نیست، افزونه های سئو این امکان را برای شما مهیا می کنند.
7- pagination را در نظر بگیرید.
پیجینیشن(صفحه بندی) یک تکنیک ناوبری است که برای تقسیم یک لیست طولانی از محتوا به چندین صفحه استفاده می شود. به عنوان مثال، تقسیم لیست محصولات یا مقالات وبلاگ به چند صفحه مختلف. این رویکرد نسبت به پیمایش بی نهایت ترجیح داده می شود.
این تکنیک در سئو تکنیکال مهم است. زیرا در پیمایش بی نهایت، وقتی کاربران صفحه را پایین می روند، محتوا بهصورت پویا بارگیری می شود. این موضوع برای گوگل مشکل ایجاد می کند. زیرا ممکن است نتواند به تمام محتوایی که به صورت پویا بارگیری می شود دسترسی داشته باشد. و اگر گوگل نتواند به محتوای شما دسترسی پیدا کند، در نتایج جستجو ظاهر نمی شود.
صفحه بندی که به درستی اجرا شود، به لینک صفحات بعدی ارجاع می دهد. که گوگل می تواند برای کشف محتوای شما دنبال کند.
8- محتوای فایل robots.txt را بررسی نمایید.
فایل robots به موتورهای جستجو می گوید به کدام بخش سایت دسترسی دارد و به کدام قسمت ها نه. به عنوان مثال ربات های گوگل نباید در بخش مدیریت سایت خزش کنند.
برای دیدن فایل robots.txt می توانید “robots.txt/” را به اخر آدرس اصلی سایت خود اضافه کنید. این فایل را بررسی کنید تا مطمئن شوید تصادفاً دسترسی به صفحات مهم را، مسدود نکرده باشید.
به عنوان مثال، شما نباید پست های وبلاگ و صفحات معمولی خود را مسدود کنید. در این صورت آنها از دید گوگل پنهان خواهند شد.
9- صفحات حذف شده را پیدا کنید.
داشتن صفحات شکسته در وب سایت بر تجربه کاربر تأثیر منفی می گذارد. همچنین اگر آن صفحات دارای بک لینک باشند، بک لینک هدر می رود زیرا به منابع مرده اشاره می کند.
لینک های شکسته وب سایت را می توانید از طریق deadlinkchecker.com پیدا کنید. همچنین اگر صفحه ای که توسط گوگل دیده شده حذف شود، در سرچ کنسول گوگل با کد خطای 404 نمایش داده می شود.
برای رفع صفحه 404 دو راه می توانید انجام دهید:
- صفحاتی که به طور تصادفی حذف شده اند را بازیابی کنید.
- صفحات قدیمی را که دیگر نمی خواهید به سایر صفحات مرتبط در سایت خود ریدایرکت(Redirect) نمایید.
پس از اصلاح صفحات شکسته، باید هر لینک داخلی را که به صفحات قدیمی شما اشاره می کند حذف یا به روز کنید.
10- Core Web Vitals را بهنیه کنید.
Core Web Vitals معیارهای سرعت هستند که Google برای اندازه گیری تجربه کاربر از آنها استفاده می کند.
Largest Contentful Paint (LCP) : زمانی را محاسبه می کند که یک صفحه وب بزرگترین عنصر خود را برای کاربر بارگیری می کند.
First Input Delay (FID) : مدت زمان واکنش به اولین تعامل کاربر با یک صفحه وب را اندازه گیری می کند.
Cumulative Layout Shift (CLS) : تغییرات غیرمنتظره در طرح بندی عناصر مختلف در یک صفحه وب را اندازه گیری می کند.
11- برای سایت های چندزبانه از تگ hreflang استفاده کنید.
Hreflang یک ویژگی HTML است که برای تعیین زبان و هدف جغرافیایی صفحه وب استفاده می شود. و به گوگل کمک می کند تا نسخه های صحیح صفحات شما را به کاربران مختلف ارائه دهد.
افزونه های چندزبانه سایت در وردپرس به راحتی این کار را برای شما انجام می دهند.
داده های ساختار یافته(Structured Data)
داده های ساختاریافته (برچسب های اسکیما – schema markup) کدی است که به گوگل کمک می کند محتوای صفحه را بهتر درک نماید. و با افزودن داده های ساختار یافته مناسب، صفحات شما می توانند به صورت قطعه غنی (rich snipet) داده می شود.
ریچ اسنیپت ها ظاهر جذاب تری دارند و اطلاعات اضافی زیر عنوان و توضیحات ظاهر میشود.
مزیت ریچ اسنیپت ها این است که صفحات شما را از دیگران متمایز می کنند و می تواند نرخ کلیک (CTR) شما را بهبود بخشد.
اسکیمای صفحه با استفاده از کدهای XML پیاده سازی می شوند. اما در وردپرس نیازی نیست که خود را درگیر کدها کنید. با استفاده از افزونه های سئو و پلاگین های دیگری مانند wp schema pro آن ها در صفحه وارد نمایید.
داده های ساختاریافته در سئو تکنیکال بسیار مهم هستند، زیرا می تواند تاثیر مستقیمی در رتبه بندی صفحات شما داشته باشند.
سئو تکنیکال و Search Intent
search intent یا هدف از سرچ به قصد اصلی کاربران از جستجو و این که به دنبال چه نوع محتوایی هستند اشاره می کند. در اصل ما همچنان در بخش Structured Data هستیم. اما این مبحث آن قدر حیاتی است که ترجیح می دهم به صورت جداگانه به آن بپردازیم.
اگر مقاله تحقیق کلمات کلیدی را خوانده باشید، دیدیم که کاربران در هر جستجو هدفی دارند. برخی به دنبال راهنمایی برای انجام کاری هستند و برخی دیگر ممکن است به دنبال خرید محصولی باشند. از طرفی قالب محتوایی را نیز که جستجو می کنند متفاوت است. متن، عکس، ویدئو، و … .
وقتی در مرحله تحقیق کلمات کلیدی، مشخص کردیم، search intent برای یک کلمه چیست، باید در زمان انتشار از کدهای اسکیما برای کمک به گوگل استفاده می کنید. ما با کدهای XML به گوگل می گوییم که نوع محتوای ما چیست. علاوه بر این اطلاعات تکمیلی برای محتوا مانند قیمت محصول یا FAQ (پاسخ به سوالات متداول) را برای موتورهای جستجو مهیا می کنیم.
نشانه گذاری داده های ساخت یافته
در زیر لیستی از برچسب هایی که توسط گوگل شناخته می شود را می بینیم:
مقاله (Article) : مقالات وبلاگ، محتوای خبری و ورزشی را با آن برچسب می زنند.
کتاب(Book actions) : برای نمایش یک کتاب در صفحه نتایج گوگل(google serp) است.
Breadcrumb : موقعیت صفحه را در سلسله مراتب سایت نشان می دهد.
محصول(Product) : اگر یک صفحه محصول منتشر کرده اید با استفاده از این اسکیما درباره آن(قیمت، موجودی، امتیاز بازدیدکنندگان و …) اطلاعات بیشتری ارائه دهید.
سوالات متداول(A&Q) : صفحاتی که شامل سوالاتی در مورد یک موضوع و پاسخ به آن ها هستند را مشخص می کند.
ویدئو(video) :اطلاعات محتوای ویدئویی مانند بخش های مختلف برای پخش را نشان می دهد.
سئو فنی یک دنیای بزرگ است و فقط چند تکنیک محدود نیست. باید با یک نگاه درست و کلی به وب سایت، معماری آن را بهینه کرد. مشکلات سرعت و طراحی را برطرف نمود. بهترین تجربه کاربری را خلق نمود. و به موتورهای جستحو کمک کرد تا در یک وضعیت مطلوب در صفحات سایت خزیده و آن ها را درک کنند.
توصیه می کنیم سئو تکنیکال سایت را به یک متخصص بسپارید، زیرا اشتباهاتی در این بخش به راحتی اتفاق می افتد که می تواند حتی زحمات چند ساله شما را به باد دهد. یا از نمایش محتوای شما توسط موتورهای جلوگیری نماید. کمترین خسارت این است که مخاطبین، با یک تجربه بد، سایت را ترک می کنند و از دست می روند.