09905179462
با ما تماس بگیرید – حتی روزهای تعطیل!

محتوای با کیفیت

اگر 60 سال پیش این مقاله را می نوشتم، توصیه می کردم برای جذب مشتری در رسانه ها، فقط کافی ست در روزنامه آگهی بدهید. البته همان مقاله هم در روزنامه منتشر می شد! اما ما در دوره ای زندگی می کنیم که هیچ چیز به غیر از محتوای با کیفیت نظر مخاطبان را جذب نمی کند. تعداد محتوای تبلیغاتی آنقدر زیاد شده است که به راحتی همه آن ها را نادیده می گیریم. تفاوتی ندارد که مشتریان ما، خانم های خانه دار هستند و یا سازمان های بزرگ، باید بدانید که چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم.

تفاوتی ندارد در حال تلاش سئوی وب سایتتان هستید یا می خواهید مخاطبین اینستاگرام جذب کنید. در حالی که افراد هر روز با حجم زیادی از اطلاعات بمب باران می شوند، رقابت بر سر جلب توجه آن ها است. فقط آن هایی که توانستید نظرشان را جلب کنید، مشتریان احتمالی کسب و کار شما هستند. محتوا با کیفیت، قدرتمندترین ابزار شما در این راه است.

محتوای با کیفیت چیست؟

این سوال میلیون دلاری است. دانستن اینکه چگونه محتوای خوب چیست به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان بیشتر، تبدیل‌ بالاتر و نرخ پرش کمتری داشته باشید. اما چه کسی کیفیت محتوا را تعیین می کند؟ پاسخ آسان: کاربران شما. با این حال، این نیز ایجاد محتوای مناسب را دشوارتر می کند. زیرا هر فرد خواسته ها و هدف جستجوی(search intent) متفاوتی دارد. اما آنها یک چیز مشترک دارند: هر کاربر می داند که چه می خواهد. در همین حال، شما هنوز در حال کشف این موضوع هستید که مخاطبان شما می خواهند در مورد چه چیزی بخوانند!

وقتی در مورد مخاطب صحبت می کنیم، می توان گفت، محتوای خوب آن است که:

چک لیست محتوای خوب

  1. توجه مخاطبان شما را جلب می کند.
  2. آن ها را درگیر می کند. ممکن است این تعامل، به ساگی دیدن یک ویدئو چند ثانیه ای یا رفتن تا انتها صفحه باشد. اما او بی تفاوت نمی ماند.
  3. افراد را برای انجام کار بیشتر(دیدن پست های دیگر شما، یا تماس گرفتن و …) تحریک کند.

محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بهتر است به جای این که محتواهایی منتشر کنیم و منتظر بمانیم تا کاربران به ما بگویند، آیا خوب است یا خیر، خودمان دست به کار شویم. می توانیم با سیستم سازی تولید محتوا، کار را تضمین کنیم. در حالی که تفاوتی ندارد که چه کسی آن را تولید می کند.

هر محتوا برای هدفی منتشر می شود. آن هایی با کیفیت هستند که هدف خود را برآورده کنند. شاید این کوتاه ترین تعریفی است که می توانیم بگوییم. مهم ترین ویژگی های یک محتوای با کیفیت عبارت اند از:

  • جامع(Comprehensive)
  • مفید(Useful and Helpful)
  • آموزنده(Educational)
  • دقیق(Accurate)
  • و بهترین پاسخ برای جستجوی مخاطبین باشد.

چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم؟

تولید محتوای با کیفیت

در حالی که برخی از معیارهای کیفیت همیشه پا برجا هستند، برخی دیگر با توجه به شرایط و اهداف، تعیین می شوند. به همین دلیل ابتدا در مورد آن هایی که مشترک هستند صحبت می کنیم. پس از آن به پلتفرم های مهم می پردازیم.

محتوای باکیفیت، صرف نظر از پلتفرم، مخاطب یا قالب، باید الهام بخش دو چیز در مخاطب باشد:

  1. یک احساس(رشد، شادی، غم، انگیزه، ترس و …)
  2. و یک عمل(ذخیره کردن برای آینده، ارسال نظر برای دانستن بیشتر، تماس برای دریافت مشاوره و …)

اگر یک ویدئوی خنده‌ دار بسازید، آیا مردم واقعا می خندند؟ اگر یک مفهوم پیچیده را با اصطلاحات ساده توضیح دهید، آیا نظرات زیادی درباره‌ ی اینکه چقدر خوب یاد گرفته اند، دریافت می کنید؟ یا اگر داستانی شخصی درباره‌ ی چگونگی یادگیری یک مهارت باشد، آیا مردم سوالات بیشتری می‌پرسند؟

اگر این اتفاق برای شما افتاده، عالی است. در مسیر درستی هستید! اگر نه، شما نیاز دارید که کار ساخت محتوا را یک گام به جلو ببرید و فقط ایده‌ پردازی و انتشار محتوا کافی نیست. این به معنای حذف کلیه عناصر بداهه و سرگرم‌کننده از فرآیند نیست. بلکه به ایجاد یک سیستم اشاره دارد که به شما کمک می‌کند به طور مداوم محتوایی ایجاد کنید که با مخاطبان شما هماهنگ باشد.

فراموش نکنید که شما برای مخاطبین، محتوا تولید می کنید. نه برای خودتان!

قبل از شروع تولید محتوای با کیفیت به این 5 سوال پاسخ دهید:

1- کیفیت تولید چگونه است؟

اگر یک مقاله وبلاگ می‌نویسید، پادکست یا ویدئو ضبط می‌کنید، مطمئن شوید که جنبه‌ های فنی مانند کیفیت صدا، تصاویر و ویرایش، بسیار عالی باشند. یک سبک، لحن و کیفیت ثابت را در تمام اجزای محتوای خود حفظ کنید. این ثبات به بهبود شناخت برند و تعیین یک استاندارد برای انتظارات مخاطبان شما کمک می‌کند.

2- آیا محتوا جذاب و واضح است؟

درگیر کردن افراد بیش از هر زمان دیگری مهم است و قلاب ها راه حل این کار هستند. قلاب(hook) به چند خط (یا ثانیه) اول محتوای شما اشاره دارد که توجه مخاطب را به خود جلب و آنها را وادار می کند که با شما همراه شوند.

چه اتفاقی پس از جلب توجه مخاطبان رخ خواهد داد؟ محتوای شما باید به راحتی قابل درک باشد. وقتی نیازهایشان را برطرف نکنید، شما را پشت سر می گذارند.

اگر محتوای شما آموزشی است، از زبان بیش از حد پیچیده دوری نمایید و سریع به اصل مطلب بپردازید. هنگامی که هدف سرگرمی است، از ویرایش خلاقانه و ویژگی‌های موجود در پلتفرم رسانه‌ های اجتماعی(مانند فیلترهای بامزه چهره در اینستاگرام) استفاده کنید. هدف شما باید شکستن یکنواختی یک ویدیو، تصویر یا متن ثابت باشد.

3- آیا مرتبط و ارزشمند است؟

محتوای شما باید به عنوان راه حل یا پاسخی برای نیازهای خاص مخاطبتان عمل کند، که حتی می تواند به نیچ(niche) شما تبدیل شود. به مخاطبتان گوش دهید. به سوالات، نظرات و نگرانی های آنها توجه کنید. با چه چالش هایی روبرو هستند؟ به دنبال چه اطلاعاتی می گردند؟

4- آیا اصیل و معتبر است؟

افتادن در تله تکرار بسیار آسان است. البته می توانید از بهترین ها الگو بگیرید. یا در مورد موضوعات داغ روز بنویسید. اما تجارب،دانش و دیگاه شخصی شما، چیزی است که تمایز ایجاد می کند. از اظهار دیدگاه واقعی خود نترسید، حتی اگر برخلاف جهت رودخانه باشد. حفظ اصالت، مخاطبین وفادار بسیاری را برای شما به ارمغان می آورد.

5- عملکرد آن چگونه بود؟

وقتی عملکرد محتوای خود را بررسی می‌ کنید، فراتر از معیارهایی مانند لایک یا اشتراک را در نظر بگیرید. زمانی در شرکتی مسئول تولید محتوای اینستاگرام بودم. ویدئویی در مورد یک قطعه صنعتی منتشر کردیم که فقط 30 لایک(یک ظاهرا شکست) دریافت کرد. اما همین ویدئو باعث فروش چند میلیاردی از آن قطعه شد!

چرا باید فراتر از معیارهای رایج نگاه کنیم؟

  • لایک‌ها لزوماً به معنای تعامل نیستند: لایک کردن یک عمل ساده است که لزوماً نشان‌ دهنده‌ی درگیر شدن مخاطب با محتوا نیست. سؤال پرسیدن، نظر دادن و به اشتراک گذاشتن نشانه‌ های واضح‌ تری از تعامل واقعی هستند.
  • محتوای عمیق‌تر، نتایج پایدارتری ایجاد می‌کند: محتوایی که منجر به گفتگو و تبادل ایده می‌شود، می‌تواند منجر به یادگیری، رشد و روابط قوی‌ تر با مخاطبان شود.
  • موفقیت به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود: به جای تمرکز صرف بر آمارهای عمومی، به نوع تعامل دریافتی توجه کنید. شاید محتوایی با لایک کمتر، منجر به همکاری‌های باارزش‌ تری شود.

چگونه عملکرد واقعی محتوا را بسنجیم؟

  • به نظرات و سؤالات دریافتی توجه کنید: مخاطبان با پرسیدن سؤال و ارائه نظرات نشان می‌ دهند که محتوای شما آن‌ ها را درگیر کرده است.
  • بررسی کنید که آیا محتوای شما باعث گفتگو شده است: آیا محتوای شما باعث بحث و تبادل نظر در شبکه‌ های اجتماعی یا جامعه‌ ی آنلاین شما شده است؟
  • دنبال نتایج بلندمدت باشید: آیا محتوا،  روابط معنادار با مخاطبان، مشتریان یا شرکای جدید ایجاد کرده است؟

به یاد داشته باشید، در نهایت هدف شما باید ایجاد ارتباط واقعی و با ارزش با مخاطبانتان باشد. با تمرکز بر کیفیت، تعامل و نتایج بلند مدت، می‌توانید عملکرد واقعی محتوای خود را بهتر ارزیابی کنید.

4 نکته برای کمک به ایجاد محتوای با کیفیت بالا

حال می دانید برای تولید محتوای با کیفیت، به دنبال چه باشید. نکات زیر می تواند کار شما را بیش از پیش ارتقا دهد.

1- برنامه محتوایی داشته باشید.

همیشه برای بازاریابی خود از قبل برنامه ریزی کنید. در غیر این صورت کارهای زیادی از قلم می افتد. مخصوصا در شرایط کار تیمی، تقویم محتوایی می تواند یک تصویر کلی از وظایف و روند پیشرفت تیم به شما می دهد.

ابزار مناسب به شما کمک می کند ایده های خود را ردیابی کنید، ضرب الاجل تعیین نمایید و حتی بفهمید که کجا محتوا را تغییر دهید. پلتفرم‌ هایی مانند Notion، Trello، Asana یا حتی Google Sheets برای ترسیم یک تقویم محتوا عالی هستند. چند ایده برای قرار دادن در تقویم محتوای خود:

  • ایده: چه چیزی را منتشر می کنید؟
  • قالب: چه نوع محتوایی است؟
  • پلتفرم: کجا منتشر می کنید؟
  • توزیع: اگر در حال ایجاد یک محتوای بزرگ مانند یک مقاله طولانی هستید، ممکن است بخواهید برنامه ریزی کنید که چگونه آن را تبلیغ می کنید.
  • [اختیاری] فرصت‌های حمایت مالی: اگر با حامیان همکاری می‌کنید یا قصد دارید به آن ها پیشنهادی دهید، ذکر این موضوع نیز مفید است.

2- زمانی را برای تحقیق و جمع آوری اطلاعات اختصاص دهید.

تفاوتی ندارد که محتوای همیشه سبز(evergreen – محتوایی که تاریخ انقضا ندارد) یا وابسته به زمان(timely content – وابسته به زمان مانند اخبار یک بازی فوتبال خاص) تولید می کنید؛ باید فرآیند جمع آوری اطلاعات را در برنامه خود بگنجانید. مردم در مورد حوزه فعالیت شما چه می پرسند؟ رقبا چه کارهایی انجام می دهند؟ چه گرایش هایی در حال حاضر محبوب ترین هستند؟

پلتفرم‌ها و مخاطبان به سرعت تغییر می‌کنند، و تنها راه برای دنبال کردن آخرین روندها، دیدگاه‌ها و نوآوری‌های مرتبط با شما، این است که همیشه در مورد آن ها به روز باشید.

شاید وفادار ماندن به روش های قدیمی و امیدوار بودن به این که هنوز هم کار کنند راحت تر باشد. اما فراموش نکنید که غافل ماندن از تغییرات باعث می شود:

  • مخاطبان خود را از دست می دهید: اگر با تغییرات روز همگام نشوید، ممکن است جذابیت خود را برای مخاطبانتان از دست بدهید.
  • فرصت‌های جدید کشف کنید: آشنایی با ترندها و نوآوری‌ ها، می‌تواند باعث پیدا کردن فرصت‌های جدید برای محتوا و تعامل با مخاطبان شود.
  • متمایز شوید: رویکرد مدرن به مفاهیم قدیمی، می‌تواند شما را از رقبا متمایز کند.

برای تحقیق، زمانی اختصاص دهید.

ساعات یا روزهای خاصی را برای تحقیق عمیق اختصاص دهید. این تعهد، تضمین می کند که عمیقاً در موضوعات کاوش می کنید و دیدگاه های تازه و الهام بخشی را به مخاطبان خود ارائه می دهید. 

حضور دیجیتالی خود را با حوزه‌ ی تخصصیتان هماهنگ نمایید.

افراد پیشرو و سازندگان برجسته ی محتوا در زمینه‌ی کاری خود را دنبال کنید. در خبرنامه‌های تخصصی محبوب عضو شوید. این کار الگوریتم‌ ها را با علایق شما همسو می‌کند تا به جای دریافت اطلاعات پراکنده، اخبار و توصیه‌ های مرتبط بیشتری ببینید.

از اینترنت نهایت استفاده را ببرید.

این امر بدیهی به نظر می رسد، اما اطلاعات بسیار بیشتری فراتر از صفحه اول گوگل در دسترس است. ابزارهایی مانند Google Trends  شما را در مورد تحولات روز مطلع می کند و محتوای شما را در خط مقدم روندهای نوظهور قرار می دهد.

مشتاق یادگیری باشید.

اینترنت به قدری سریع حرکت می کند که احتمالاً نمی توانید ( حتی در صنعت و نیچ خود) همه چیز را بدانیم. با ثبت نام در دوره های آنلاین یا شرکت در وبینارها پیش قدم باشید. این راه‌ های آموزشی تضمین می‌کنند که استراتژی‌ محتوای شما به‌روز باقی می‌مانند.

3- تا جایی که ممکن است فرآیند خلاقیت خود را کارآمد کنید.

اصلاح فرآیندها می تواند شما را به سمت یک روند ثابت تولید محتوای با کیفیت هدایت کند. مسئله فقط در مورد به این نیست که چه چیزی خلق می کنید، بلکه به میزان کارآمدی آن نیز مربوط می شود.

انجام همزامان کارها(batching)

یکی از رازهای ایجاد محتوای ثابت، همزمانی است. گروه بندی وظایف مشابه، ضبط چند ریلر اینستاگرام در یک نوبت. این روش تمرکز شما را بر روی کار بالا می برد زیرا مجبور نیستید از قالبی به قالب دیگر یا پلتفرمی به پلتفرم دیگر حرکت کنید و همچنین بهره وری را افزایش می دهد. در نظر بگیرید که وظایف خاصی را برای روزهای خاص تعیین کنید تا از شتاب خلاقانه خود بهره ببرید و از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید.

ابزارهایی را بیابید که به شما کمک می کنند سریعتر کار کنید.

در عصر دیجیتال، تقریباً برای هر نیاز محتوایی ابزاری وجود دارد. Canva به طراحی تصاویر جذاب کمک می‌کند، و Descript برای ویرایش پادکست‌ها و ویدیوها عالی است. با ترکیب مناسب ابزارها، می توانید کیفیت و حرفه ای بودن محتوای خود را بدون نیاز به تخصص، بالا ببرید. از chatgpt , google gemini  در تولید مقالات کمک بگیرید.

دسترسی به محتوا را به حداکثر برسانید.

استفاده مجدد از محتوا به شما امکان می دهد اطلاعات مشابهی را در قالب های مختلف ارائه دهید. شما محتوای خود را توزیع می‌کنید، دسترسی و تعامل خود را افزایش می‌دهید و به نیازهای مختلف مخاطبان پاسخ می‌دهید، همه بدون شروع تولید محتوا از صفر اتفاق می افتد. مثلا اطلاعاتی که در یک مقاله ارائه می دهید را در یک عکس نیز خلاصه کنید. یا آن را به صورت ویدئویی نیز منتشر کنید.

وقتی لازم است، کارها را به دیگران واگذار کنید.

درک زمانی که باید یک کار را به دیگران واگذار کنید، حیاتی است. سعی نکنید همه ی کارها را خودتان انجام بدهید حتی اگر در آن تبهر دارید. نوع دیگری از برون سپاری، استفاده از ابزارهای کمکی است. مثلا به جای تحلیل دستی رقبا می توانید از ابزاری مانند MOZ یا AHREFS و  برای ارسال پست های اتوماتیک در شبکه های اجتماعی از ابزار مخصوص این کار بهره ببرید.

بهینه‌سازی فرآیند ایجاد محتوا شما بیش از اینکه فقط درباره کارآیی باشد؛ در مورد اطمینان از این است که هر قطعه محتوا که تولید می‌کنید، از بهترین کیفیت برخوردار باشد. ممکن است زمان‌ بر باشد، اما وقتی یک سیستم دارید، خودتان را برای موفقیت در اقتصاد رقابتی آماده کرده‌اید.

4- محتوای خود را از طریق تجزیه و تحلیل و بازخورد مخاطبین بهبود بخشید.

در نهایت، اجازه دهید مخاطبانتان به محتوای شما نیرو بدهند. اینکه محتوای شما چطور دریافت می‌شود، نشانگر خوبی برای ارزشمند بودن تمام زحمات شما در تحقیق و تولید محتواست.  معیارها بخش مهمی از درک این موضوع هستند، اما قضیه فراتر از آن است.

چه چیزها درباره شما گفته می‌شود؟ آیا از آنچه شما به اشتراک می‌گذارید خوشحالند؟ آیا می‌ خواهند بیشتر بدانند؟ درک و تطبیق با نیازهای مخاطبان برای بهبود کیفیت محتوا بسیار حیاتی است. علاوه بر مشاهده آمار و تحلیل‌ های خود، در زیر چگونگی گنجاندن بازخورد مخاطبان در محتوایتان را می بینید:

در جوامع آنلاین حضور داشته باشید.

در گروه ها، پیج ها، انجمن ها و سایت هایی که به نیچ شما مرتبط هستند حضور داشته باشید. با فعالیت فعال در این جوامع، می‌توانید از یک منبع غنی از ایده‌ها که مستقیماً تحت تأثیر مخاطبان شما قرار گرفته است، بهره‌مند شوید.

مکانیسم‌های بازخورد راه‌ اندازی کنید.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه محتوای شما موفق است: از مخاطبان خود به صورت مستقیم سوال کنید. آنها را تشویق کنید که افکار خود را به اشتراک بگذارند. سوالات و نظراتشان را از طریق بخش نظرات، نظرسنجی‌ ها، دایرکت یا پاسخ به ایمیل‌ های شما ارسال کنند. این بازخورد نه تنها به اندازه‌گیری اثر بخشی محتوای شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به شما کمک می کند فورا متوجه شوید در کجا نیاز به اصلاح دارید.

با توجه به داده ها، تصمیمات آگاهانه بگیرید.

داده های موجود در پلتفرم انتخابی خود را تحلیل کنید. می‌توانید با استفاده از معیارهایی مانند زمان تماشا، نرخ خروج و نرخ تعامل، استراتژی محتوایی خود را به‌طور مداوم بهبود بخشید و اطمینان حاصل کنید که با اولویت های مخاطبین خود هماهنگ هستید.

ایده های خود را با بازخورد مخاطبان ترکیب کنید تا محتوای مرتبط تری ایجاد نمایید که الهام بخش آن ها شود. شما با اولویت دادن به تعامل و بهبود مستمر، زمینه را برای موفقیت پایدار محتوای با کیفیت بالا و عملکرد بهتر فراهم می کنید.

چگونه برای وب سایت، محتوای با کیفیت تولید کنیم؟

وقتی در مورد کیفیت در محتوای وب سایتمان صحبت می کنیم باید به 3  چیز توجه کنیم:

  1. آیا محتوا به خوبی می تواند اهداف ما را دنبال کند؟
  2. محتوا چقدر مخاطبین را تحت تاثیر مثبت قرار می دهد؟
  3. آیا محتوایی که برای سئو منتشر شده، علاوه بر دو مورد بالا، از نظر موتورهای جستجو نیز حائز دریافت رتبه ی برتر هست؟

شما همیشه باید چند عامل اصلی را در تولید محتوا در نظر بگیرید. از این چک لیست برای راهنمایی نویسندگان و ویراستاران خود استفاده کنید:

اصالت: محتوای شما (به عبارت دیگر، برند شما) چه ویژگی‌ هایی دارد که محتوای دیگران ندارد؟ چگونه در جمع برجسته می‌ شود؟ چه چیز دیدگاه شما را منحصر به فرد می‌کند؟

خوانایی: آیا مقاله موارد پیچیده را به روشی قابل دسترس خلاصه و توضیح می دهد؟ آیا جذاب نوشته شده است؟

لحن: آیا مخاطب با لحن شما ارتباط برقرار می کند؟ آیا لحن مقالات با برند شما هماهنگ است؟

ارتباط: آیا مقاله برای خواننده مورد نظرش مرتبط است؟ چقدر به هدف خواننده کمک می کند یا به سؤالات آنها پاسخ می دهد؟ آیا با اتفاقات روز هماهنگ است؟ اطلاعات به روز است؟

ماندگاری: آیا محتوا تا چند سال دیگر همچنان مرتبط و هیجان انگیز خواهد بود؟ در صورت نیاز آیا به راحتی می توان آن را به روز کرد؟

دستور زبان و املاء: آیا نوشتار عاری از غلط املایی و دستور زبان است؟

اصول بهینه سازی موتور جستجو(SEO) برای تولید محتوا

اطمینان از عملکرد خوب محتوای شما در فضای آنلاین و کسب رتبه صفحه اول به معنای رعایت قوانین خاصی است که توسط الگوریتم های گوگل (یا سایر موتورهای جستجو) تعیین شده است.

عوامل مهم برای تولید محتوای بهینه عبارتند از:

  • طول: 1000 تا 3000 کلمه برای پست ها و مقالات وبلاگ عالی است. صفحات فرود یا صفحات توضیحات در 400 تا 800 کلمه عملکرد بهتری دارند.
  • ساختار: محتوای خود را با استفاده از تگ های عنوان (H1) و زیر سرفصل ها (H2 و …) قالب بندی کنید. از کلمات و عبارات کلیدی در هدر خود استفاده نمایید.
  • پیوندها: لینک به صفحات وب داخلی و مرتبط خارجی باعث افزایش کیفیت و عملکرد می شود.
  • کلمات کلیدی: از کلمات کلیدی مرتبط، از جمله کلمات کلیدی طولانی، عبارات و کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.
  • چگالی کلمات کلیدی: در حالی که استفاده از کلمات کلیدی مرتبط واضح است، تراکم کلمه کلیدی بسیار زیاد(keyword stuffing) باعث کاهش رتبه سئو شما می شود.
  • عنوان و توضیحات متا: عنوان و توضیحات متای جذاب که شامل کلمه یا عبارت اصلی شما باشد، خوانندگان و الگوریتم گوگل را جذب می کند.

برای افزایش کیفیت مقالات از ابزارهای اندازی گیری آنلاین کمک بگیرید. به عنوان مثال لازم نیست کلیدواژه را در تک تک پاراگراف ها بشمارید، افزونه های سئو و ابزارهای انلاین این کار را برای شما انجام می دهند.

برای مطالعه بیشتر، مقاله سئو محتوا را ببینید.

نکاتی برای نوشتن مقالات با کیفیت عالی

1- برای خوانندگان خود بنویسید نه خودتان.

در صفحه محصولات می خواهید مخاطبان در مورد محصولات و خدمات شما بدانند. در وبلاگ می خواهید آن ها در مورد حوزه کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. اما مهم است که نیازهای آن ها در نظر بگیرید. علایق و اولویت های آن ها چیست؟ جه سطح تخصص و دانشی نسبت به موضوع دارند؟ به دنبال چه چیزی هستند؟

اولین قدم در ایجاد محتوای باکیفیت این است که مطمئن شوید که حاوی اطلاعاتی است که مخاطبان شما به دنبال آن هستند. برای اینکه بفهمید کاربران شما به دنبال چه اطلاعاتی هستند، باید تحقیقات مناسبی برای کلمات کلیدی انجام دهید. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید در مورد چه موضوعاتی بنویسید و مخاطبان شما از چه کلماتی استفاده می کنند. تحقیق کلمات کلیدی همچنین به رتبه بندی شما کمک می کند، زیرا بازدیدکنندگان بیشتر و نرخ پرش کمتر به گوگل می گوید که صفحه شما نتیجه خوبی برای نمایش در نتایج جستجوی آنها است.

همچنین می توانید از نقشه محتوا برای تعیین نیاز مخاطبین استفاده کنید.

2- محتوای خود را خوانا و جذاب کنید.

هر چقدر هم که اطلاعات شما با ارزش باشد، اگر جذاب و خوانا نباشد، مخاطبین آن را نخواهند خواند. در اینترنت فاصله و رقیب به اندازه یک کلیک است. در صورتی که نتوانید آن ها را جذب کنید، به راحتی به سراغ رقیب می روند.

برای داشتن مقاله ای که خواندنش آسان باشد:

1- ساختار متن

به ساختار متن و محتوای خود توجه کنید. متن طولانی، بدون تقسیم بندی و عنوان، برای خوانندگان ترسناک است. متن های طولانی نیاز به تمرکز بالایی دارد در حالی که کاربران اینترنتی در کم ترین حد از تمرکز قرار دارند. به همین دلیل به راحتی از آن صرف نظر می کنند.

شما برای جلب توجه کاربران فقط در حد چند ثانیه فرصت دارید. آن طی 3 تا 7 ثانیه تصمیم می گیرند که آیا مقاله شما را بخوانند یا خیر. با ساختاربندی درست مقاله و استفاده از عنوان های درست، آن ها را در صفحه نگه دارید.

از طرفی شما در هر مقاله می خواهید پیامی را به مخاطب منتقل نمایید. برای برجسته کردن آن پیام نیز استفاده از ساختارهای درست در محتوا، می تواند بسیار کارآمد و موثر باشد.

2- کلمات و جملات

استفاده از کلمات نا آشنا و دشوار را در متن محدود کنید. اجازه دهید مخاطبین به راحتی و بدون فکر کردن به معنی کلمات، متن شما را بخوانند. یکی از مزیت های فضای مجازی، راحتی استفاده از آن است. با کلمات سخت و جملاتی طولانی، این مزیت را از وب سایت خودتان نگیرید. (به کلماتی مانند غامض به جای سخت و پیچیده یا تدبیرالمدن به جای مدیریت شهری فکر کنید.)

اگر به ابتدای این مقاله برگردید، دیدیم که یک محتوای خوب باید احساساتی را در خواننده اش برانگیزد. استفاده از واژه های سخت و جملات طولانی، بیشتر بخش منطقی مغز را فعال می کند. این کار باعث مرگ احساسات مخاطب می شود.

3- تنوع

تنوع در کلمات، جملات و نحوه ارائه محتوا می تواند بر جذابیت آن بیافزاید. انسان ها ذاتا تنوع طلب هستند. اجازه بدهید از آن لذت ببرند تا ناخودآگاه، حس خوبی از برند شما در ذهنشان ثبت شود.

در نهایت از نوشتن لذت ببرید. مانند یک رباط خشک، فقط کلمات را کنار هم قرار ندهید. خودتان باشید و تجربیات و تفکراتتان را در نوشته دخیل کنید. فراموش نکنید که سخن کز دل براید لاجرم بر دل نشیند!

3- به هدف جستجو(Search Intent) و هدف محتوا توجه داشته باشید.

کاربران زمان جستجوی یک کلیدواژه به دنبال چه هدفی هستند؟ آیا می خواهند در موضوعی، اطلاعات کسب کنند؟ به دنبال محصولی هستند؟ یا آدرس جایی را می خواهند؟ به هدفی که کاربر در پس یک جست و جو دارد، هدف جستجو(search intent) می گویند.

هدف جستجوی افراد در معیارهای کیفیت محتوای شما تفاوت ایجاد می کند. اگر در آن لحظه با نیاز آنها مطابقت داشته باشد، آنها مدت بیشتری در صفحه شما خواهند ماند. اما اگر محتوای صفحه با نیاز آن ها مطابقت نداشته باشد، به سرعت آن را ترک می کنند.

به عنوان مثال کاربری می خواهد بداند، بهترین مدل موبایل با قیمت متوسط برای تولید محتوا چیست. سعی نکنید سودجویانه او را به یک صفحه محصول هدایت کنید. بهتر است به جای این کار، یک مقاله به روز و کامل بنویسد که واقعا به او در تصمیم گیری کمک کند.

4- قابل اعتماد باشید.

جلب توجه کاربران فقط گام اول در بازاریابی دیجیتال است. در گام بعدی باید اعتماد آن ها را به دست آوریم. راه های زیر برای ایجاد اعتماد، بسیار کارساز هستند:

  1.  محتوا واضح و کاربر محور باشد.
  2.  از عکس های واقعی استفاده کنید. می توانید تصاویر کسب و کار و محصولات خود را برای اعتماد بیشتر مخاطبین، در سایت قرار دهید. با این کار به وب سایت خود روح می بخشید. و البته به آن ها می گویید که واقعی هستید.
  3. از پروتکل HTTPS برای امنیت بیشتر بهره ببرید. از کاربران بخواهید در پروفایل گوگل شما امتیاز بدهند. گواهی نامه های مورد نیاز را دریافت کنید. این گونه اقدامات، خیال کاربران را در مورد شما راحت می کند و آن با خیال آسوده می توانند از وب سایت شما استفاده کنند.

5- محتوای خود را به روز نگه دارید.

مهم نیست مقاله ای که نوشته اید، چقدر خوانا و جذاب، دارای ساختار مناسب و متنوع است؛ اگر محتوای شما به روز نباشد، بی کیفیت است.

هر زمان که نیاز است، محتوای خود را به روز کنید تا مطمئن شوید، مخاطبین به اطلاعاتی که نیاز دارند، دست یابند. این کار به اندازه ی انتشار محتوای جدید هیجان انگیز نیست. اما به مخاطبین می گویید که از آخرین اخبار، رویدادها و پبشرفت های حوزه کسب و کار خود آگاه هستید. این پیام، میزان اعتماد آن ها را بسیار افزایش می دهد.

به روز نگه داشتن محتوای وب سایت شما برای سئو نیز مهم است. زیرا به گوگل نشان می دهد که محتوای شما هنوز زنده و مرتبط است. بنابراین، مطمئن شوید که در زمانی برنامه ریزی شده، محتوای خود را به طور منظم به روز کنید.

پنج مرحله ای که تاکنون در مورد آن صحبت کردیم به شما کمک می کند محتوایی بنویسید که خواندن آن آسان و کاربر محور باشد. در مرحله بعد، ما می خواهیم یک مرحله اضافی را که به همان اندازه مهم است برجسته کنیم: کار بر روی ساختار سایت. این کار مهم است، زیرا به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند محتوای با کیفیت شما را پیدا کنند.

6- ساختار سایت خود را بهینه کنید.

ساختار سایت(Site structure) به نحوه سازماندهی محتوای سایت اشاره دارد. این بخش مهمی از هر استراتژی سئو قوی است. زمانی که ساختار سایت خود را به خوبی شکل می دهید، موتورهای جستجو می توانند URL های شما را بهتر ایندکس کنند. این کار به گوگل کمک می کند تا اهمیت صفحات فردی شما و اینکه کدام صفحات به یکدیگر مرتبط هستند(لینک سازی داخلی) را درک کند.

علاوه بر این، به مخاطبین شما کمک می کند، بهتر مسیر خود را در سایت پیدا کنند و راحت تر به مشتری تبدیل شوند.

استراتژی تولید محتوای با کیفیت برای وب سایت

استراتژی زیر ساده اما تاثیرگذار است. با داشتن یک استراژی خوب مطمئن می شوید، محتوایی که ایجاد می کنید با کیفیت است.

1- مخاطب خود را بشناسید.

چه چیزی محتوا را واقعا عالی می کند؟ به طور خلاصه، تأثیری که بر روی خواننده می گذارد. محتوای حماسی زندگی افراد را تغییر می‌ دهد، به آنها کمک می‌کند مشکلات را حل کنند یا به روش‌ های دیگری تفاوت ایجاد می‌کنند.

با این حال، برای دستیابی به چنین نتایجی، ابتدا باید بدانید که برای چه کسی می نویسید. هرچه بیشتر در مورد مخاطبان خود بدانید، ایجاد یک چیز واقعاً مفید برای آنها آسان تر است.

در مورد این موضوع فکر کنید: برای چه کسی راحت تر می توانید یک هدیه تهیه کنید، یکی از بهترین دوستانتان یا کسی که فقط او را می شناسید؟

ایجاد محتوا برای مخاطبان شما نیز به همین صورت است. هرچه بیشتر آنها را درک کنید، بهتر می توانید نیازهایشان را برآورده کنید و هدایایی را در قالب محتوای عالی به آن ها بدهید.

2- در مورد موضوع خود بیشتر بدانید.

علاوه بر مخاطب، باید بر موضوع محتوا نیز مسلط باشید. از هسته اصلی شروع کنید و به اطراف حرکت نمایید. درباره موارد مرتبط نیز تحقیق کنید تا با ترکیب آن ها محتوای بی نهایت مفید و ارزشمند تولید کنید.

علاوه بر آن، مطمئن شوید که هر آنچه را که ادعا دارید بررسی می کنید. از قرار دادن هر چیزی که نتوانید آن را ثابت کنید اجتناب نمایید. ارائه تنها اطلاعات قابل اعتماد، سرمایه گذاری بزرگی در کیفیت، شهرت و اعتبار محتوا است.

بنابراین، قبل از انتشار، حتما یک بار دیگر آن را مرور و صحت آن را بررسی کنید. بهتر است از شخص دیگری بخواهید این کار را انجام دهد تا دیدگاهی بیرونی داشته باشد.

3- به روشی که صحبت می کنید، بنویسید.

حالا که تصویر روشنی از افرادی که برای آنها می‌نویسید دارید و در مورد موضوع خود آگاه هستید، وقت آن رسیده است که در مورد ارائه محتوا صحبت کنیم.

توانایی بازدیدکنندگان شما برای درک آنچه شما در مورد آن صحبت می کنید یک نشانگر مهم کیفیت محتوا برای آنها است. اگر هر آنچه لازم لازم دارند در یک مقاله وبلاگ دارید، ولی شیوه نگارش کسل کننده باشد، آن ها در میانه راه مقاله را رها می کنند و این محتوا دیگر مفید نخواهد بود.

چگونه مطالب خود را قابل فهم کنیم؟

ابتدا، با حفظ سادگی. هدف ما این است که حتی تازه‌ کاران احساس پیشرفت کرده و آگاه شوند. به همین دلیل، از اصطلاحات پیچیده خودداری کنید یا اگر مجبور به استفاده از آن هستید، حتماً جزئیات را توضیح دهید.

دوم اینکه محتوای خود را سرگرم کننده و جذاب کنید. این بدان معنا نیست که شما باید در هر جمله شوخی کرد (البته اگر در آن مهارت داشته باشید می تواند کمک کننده باشد). فقط از منطق صرف بپرهیزید و اجازه دهید بعد انسانی شما نمایان شود.

یکی از بهترین راهبردها موثر این است که تصور کنید در حین نوشتن، با دوست خود صحبت می کنید. اگر بخواهید مطالب خود را برای یکی از دوستان توضیح دهید چگونه آن را بیان می کنید؟

احتمالا نوشته را کمی غیر رسمی، شخصی و ساده سازی خواهید کرد. سوال مطرح کرده و شبیه یک گفتگو و یا سخنرانی خواهد شد. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، مقاله شما بسیار مرتبط تر و خواندنی تر خواهد شد.

تحریر و تدوین:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *