بدون تحقیق کلمات کلیدی ، ممکن است عباراتی را هدف قرار دهید که هیچ کس آن ها جستجو نمی کند. یا اصلاً هیچ کلمه کلیدی را هدف قرار ندهید.هر دوی این ها مشکلات رایج در بسیاری از وب سایت ها هستند. در حقیقت تحقیق کلمات کلیدی پایه و اساس بهینه سازی موتورهای جستجو است و بدون آن ، نمی توانید انتظار ایجاد نتایج پایدار و تکرارپذیر را داشته باشید.
در اصل سئو در مورد یافتن فرصت های آنلاین و جذب ترافیک مرتبط به یک وب سایت از طریق دیده شدن در موتورهای جستجو است. تحقیق کلمات کلیدی در قلب این استراتژی قرار دارد.
به همین دلیل است که تسلط بر هنر تحقیق کلمات کلیدی برای موفقیت شما در سئو بسیار مهم است. هزینه اشتباه کردن خیلی زیاد است. اگر کلیدواژه اشتباهی را انتخاب کنید زمان و منابع زیادی را هدر خواهید داد.
در کل تحقیق کلیدواژه خوب ، پایه و اساس چگونگی ارتباط یک کسب و کار با مخاطبان و مشتریان احتمالی خود است. یک استراتژی تجاری با درک مخاطبان و نیازهای آنها شروع می شود:
- خریداران احتمالی چه می خواهند؟
- نیاز آن ها چیست؟
- چه چیزی خواب شب را از آن ها می گیرد؟!
- چه چیزی می تواند مشکل آن ها را حل کند؟
جالب اینجا است ، در حالی که گوگل مدام الگوریتم های خود را به روز می کند ، یک چیز برای بازاریابان درونگرا که به دنبال بهینهسازی وبسایت های خود برای جستجو هستند ، کاملاً ثابت مانده است : تحقیق کلمات کلیدی.
تحقیق کلمات کلیدی(Keywords research) چیست؟
کلمات کلیدی(Keyword) کلمات یا عباراتی هستند که افراد برای یافتن اطلاعات یا محصولات در موتورهای جستجو استفاده می کنند. به عنوان مثال ، اگر می خواهید یک تلفن همراه بخرید، می توانید کلیدواژه “خرید موبایل” را در گوگل تایپ کنید.
تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی برای یافتن کلمات ، پرسش ها و عباراتی است که کاربران در جستجوی آن هستند.به عبارت دیگر جست و جو برای یافتن کلیدواژه هایی است که دارای حجم جستجو(search volume) هستند. این کار همچنین شامل دسته بندی جستجوها در مراحل مختلف سفر مخاطب و دسته بندی آن ها می شود.
قدرت تحقیق کلیدواژه ها در درک بهتر بازار هدف و نحوه جستجوی آنها برای محتوا ، خدمات یا محصولات شما نهفته است. تحقیق و بررسی درست می تواند کمک کند :
- جایگاه و مخاطب هدف خود را بهتر درک کنید.
- استراتژی محتوای خود را با نیازهای مخاطبان تطبیق دهید.
- ترافیک ارگانیک مرتبط بیشتری را در وب سایت خود دریافت کنید.
افراد هنگام انجام تحقیقات آنلاین از عبارات کلیدی برای یافتن راه حل استفاده می کنند. بنابراین اگر محتوای شما در حین انجام جستجو در مقابل دید مخاطبان باشد ، ترافیک بیشتری به دست خواهید آورد. بنابراین ، شما باید آن جستجوها را هدف قرار دهید.
علاوه بر این ، در بازاریابی درونگرا ، ما محتوایی را پیرامون آنچه می خواهیم به مردم بگوییم ایجاد نمی کنیم. بلکه ما باید محتوایی را در مورد آنچه افراد می خواهند بیابند منتشر کنیم.
درک روند بازاریابی
انجام تحقیقات کلمات کلیدی موثر می تواند بینشی را در مورد روندهای بازاریابی فعلی به شما ارائه دهد و به شما کمک کند محتوای خود را روی موضوعات مرتبط و کلیدواژه های ارزشمند متمرکز کنید.
رشد ترافیک
وقتی بهترین کلیدواژه ها را برای انتشار محتوا ، شناسایی می کنید ، هر چه در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب کنید ، ترافیک بیشتری را به وب سایت خود جذب خواهید کرد.
جذب مشتری
اگر کسب و کار شما دارای محتوایی باشد که خریداران به دنبال آن هستند ، می توانید نیازهای آنها را برآورده کنید و برای آنها یک فراخوان برای اقدام ارائه دهید که آنها را به سفر خریدار از مرحله آگاهی تا نقطه خرید هدایت می کند.
با تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای تعیین میزان محبوبیت ، حجم جستجو و هدف کلی آن ها ، می توانید پاسخی برای پرسش هایی که اکثر افراد مخاطب شما می خواهند به آنها پاسخ دهند ، باشید.
کلمات کلیدی در مقابل موضوعات
بیشتر و بیشتر می شنویم که سئو در 10 سال گذشته چقدر پیشرفت کرده است. قدرت خود کلمات به صورت منفرد برای کسب رتبه های برتر در گوگل بسیار کم شده است. تا حدودی این گفته ها درست است. اما از نگاه یک حرفهای سئو ، به جای توجه به خود کلمه یا عبارت ، هدفی که مخاطب در پس جستجوی آن دارد مهم است.
اما این بدان معنی نیست که تحقیق کلمات کلیدی یک فرآیند قدیمی است. اجازه دهید توضیح دهم :
تحقیقات کلمات کلیدی به ما می گوید که مردم به چه موضوعاتی اهمیت می دهند و چقدر آن موضوعات در بین مخاطبان ما محبوب هستند. اصطلاح کاربردی در اینجا موضوعات(topics) است. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی که حجم بالایی از جستجو در ماه دریافت می کنند ، می توانیم محتوای خود را در موضوعات مختلف ، شناسایی و اولویت بندی کنیم. سپس ، می توانیم از این موضوعات برای تعیین کلمات کلیدی مورد نظر خود استفاده کنیم.
اصول تحقیق کلمات کلیدی در سئو
در این بخش به اصول و تعاریف پایه ای که قبل از شروع نیاز داریم بدانیم می پردازیم.
آشنایی با اصطلاحات اساسی
حجم جستجوی ماهانه(Monthly Search Volume)
حجم جستجوی ماهانه (MSV) معیار اصلی ارزش کلمه کلیدی است. اگر کسی یک کلمه کلیدی را ارزیابی می کند ، معیاری مفید به عنوان نقطه شروع است. اما نباید به صورت مجزا یا به عنوان تنها معیار ارزش مورد استفاده قرار گیرد.
فقط به این دلیل که یک کلمه کلیدی دارای MSV بالایی است به این معنی نیست که برای سئو مناسب باشد.
نکته بسیار مهم : کلیدواژه ها با حجم جستجوی بالا ، ترافیک زیادی روانه سایت ما می کند ، اما کاربران معمولا در در بالای قیف بازاریابی درونگرا هستند. این مخاطبین آماده خرید نیستند و مستقیما به مشتری تبدیل نمی شوند.
کلمات کلیدی کم حجم می توانند بسیار ارزشمندتر باشند. زیرا می توانند کاربرانی از پایین قیف را که آماده خرید محصول هستند جذب کنند.
هدف کاربر(User Intent)
هدف کاربر به نوع نتیجه ای اشاره دارد که آنها می خواهند هنگام جستجوی یک عبارت یا پرسش(query) ببینند : قصد آن ها از جستجو.
در تحقیق کلمات کلیدی در مورد هدف کاربر بسیار صحبت می شود ، زیرا یکی از مهم ترین عوامل در این فرآیند است.
هدف کاربر از دو جهت مهم است :
- اول به این دلیل که هدف اصلی ما از ایجاد محتوا و صفحات در یک وب سایت ، ارائه اطلاعاتی است که کاربر می خواهد بداند.
هیچ فایده ای برای ایجاد صفحه ای در مورد آنچه که ما به آن اهمیت می دهید وجود ندارد. کاربر ما فقط به مشکلات و نیازهای خود اهمیت می دهد. شما می توانید بهترین صفحه جهان را در مورد تاریخچه کیک ها داشته باشید. اما اگر کاربری که برای [کیک یزدی] جستجو می کند دستور پخت کیک را بخواهد ، روی لینک شما کلیک نمی کند. - دوم این که گوگل هنگام ارائه صفحات نتایج ، ارتباط را در نظر می گیرد (گوگل نیز می خواهد بهترین نتیجه را برای یک جستجو ارائه دهد). بنابراین ، هرچه صفحه شما با هدف کاربر مطابقت بیشتری داشته باشد ، ممکن است رتبه بهتری کسب کنید.
ارتباط(Relevancy)
گوگل محتوا را از نظر ارتباط رتبه بندی می کند. اینجاست که مفهوم هدف کاربر ، اهمیت خود را نشان می دهد. محتوای شما تنها در صورتی برای یک کلمه کلیدی رتبه خوبی می گیرد ، که نیازهای جستجوگران را برآورده کند. علاوه بر این ، محتوای شما باید بهترین منبع برای پرس و جو باشد. به هر حال ، چرا گوگل به محتوای شما در صورتی که ارزش کمتری نسبت به محتوای سایر وب سایت ها ارائه می کند ، رتبه بالاتری بدهد؟
به عنوان مثال اگر سؤالی مانند [کیک یزدی] داشته باشیم ، گوگل باید در نظر بگیرد که آیا کاربر میخواهد بداند کیک یزدی چیست؟ چگونه کیک درست کند؟ یا میخواهد کیک بخرد؟
با مشاهده صفحه نتایج جستجو ، می توانید با توجه به مقالات سایت های دیگر ، ایده خوبی از هدف کاربر به دست آورید.
بررسی صفحه نتایج جستجوی یک کلیدواژه باید بخشی از فرآیند تحقیق شما برای هر کلمه کلیدی باشد که می خواهید برای آن محتوا تولید کنید.
اعتبار(Authority)
گوگل به منابعی که معتبر می داند اهمیت بیشتری می دهد. این بدان معنا است که شما باید تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به یک منبع معتبر با غنی سازی سایت خود با محتوای مفید و اطلاعاتی ، و تبلیغ آن برای به دست آوردن سیگنال های اجتماعی و بک لینک انجام دهید.
اگر در این فضا به عنوان معتبر شناخته نمیشوید ، یا اگر SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) یک کلمه کلیدی با منابع سنگینی که نمیتوانید با آنها رقابت کنید پر شده است ، شانس کمتری برای کسب رتبه دارید ، مگر این که محتوای شما واقعا استثنایی باشد.
افزایش اعتبار وب سایت حتما باید زیر نظر یک متخصص انجام شود. در غیر این صورت می تواند نتیجه معکوس دهد. حتی ممکن است وب سایت در لیست سیاه گوگل قرار گیرد.
انواع کلمات کلیدی
-
انواع کلمات کلیدی از نظر طول کلیدواژه
1- کلیدواژه های کوتاه (کلمات کلیدی دم کوتاه – Short-tail Keywords)
معمولا کلیدواژه هایی تک یا دو کلمه ای هستند. مثلا “موبایل” یک کلیدواژه دم کوتاه به حساب می آید. رقابت بر روی دم کوتاه ها بسیار شدید است. جالب این جا است که اگر با دقت بیشتری به آن ها نگاه کنید ، می بینید که ارزش چندانی هم برای ما ندارند.
می خواهید با یک بودجه و کار سنگین به رتبه های بالا در این کلمه کلیدی برسید؟ اصلا از کجا می دانید ، کاربری که آن را جستجو کرده اصلا چه می خواهد؟ دنبال یک محصول است؟ فقط می خواهد اطلاعاتی کسب کند؟ شاید هم به دنبال راهنمای انجام یک کار در گوشی خود باشد!
اگر تلاش می کنید برای کلمات کلیدی دم کوتاه یک مقاله را سئو کنید ، به احتمال بسیار زیاد ، در حال هدر دادن زمان و منابع مالی خود هستید.
2- عبارات کلیدی متوسط (کلیدواژه های دم متوسط – medium-tail keywords)
کلیدواژههای دم متوسط عبارت های کلیدی نسبتاً رقابتی هستند که از دو تا سه کلمه تشکیل شدهاند. به عنوان مثال “گوشی آیفون 13″.
کلمات کلیدی دم متوسط می توانند بسیار عالی باشند. زیرا نسبت به کلمات کلیدی دم کوتاه خاص تر هستند. به این معنی که رقابت کمتری بر سر آن ها است. اما همچنان حجم جستجوی بیشتری نسبت به کلمات کلیدی دم بلند دارند.
البته این که چه زمانی روی عبارات متوسط سرمایه گذاری کنیم ، نیاز به تفکر و بررسی از چندین جنبه مختلف دارد. گاهی بسیار با ارزش هستند و گاهی نیز چندان فایده ای ندارند.
3- کلمات کلیدی طولانی (دم بلند- Long tail keywords)
این عبارات کمترین میزان ترافیک را نسبت به دو دسته ی بالا برای ما به ارمغان می آورند. در عوض نرخ تبدیل آن بسیار بالاتر از آن ها است. فردی که جستجو می کند “گوشی آیفون” فقط در حال مرور اطلاعات سایت های مختلف است. اما آن که عبارت ” خرید گوشی آیفون 13 در اصفهان” را جستجو می کند ، عملا آماده خرید گوشی است.
از طرفی رقابت در کلمات کلیدی بلند کمتر از متوسط و کوتاه است. یعنی با بودجه و تلاش کم تر از آن دو می توان به دم درازها دست پیدا کرد.
به عنوان مثال ، “ایفون 13 پرومکس” یک عبارت اصلی با حجم بالا است ، و “خرید قاب آیفون 13 پرومکس” یک کلمه کلیدی طولانی با جستجوهای بسیار کمتر است ، اما نرخ تبدیل بالایی دارد.
-
انواع کلمات کلیدی از نظر هدف کاربر
کاربران در جستجوی یک عبارت به دنبال چهار هدف هستند. بر اساس مقصود جستجوگران ، کلیدواژه ها را به دسته های زیر تقسیم بندی می کنیم :
1- اطلاعاتی (Informational): کاربر اطلاعات کلی در مورد یک موضوع را جستجو می کند(به عنوان مثال، “سئو چیست؟”). مخاطبی که کلیدواژه اطلاعاتی را جستجو می کند ، در بالای قیف محتوا قرار دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیف بازاریابی محتوایی ، مقاله بازاریابی محتوایی (Content Marketing) – راهنمای جامع را ببینید.
2- تراکنشی (Transactional): کاربر به قصد خرید مستقیم محصول یا برند خاصی ، جستجو می کند(به عنوان مثال ، “شرکت ارائه دهنده خدمات سئو”). این کاربر آماده خرید محصول ، یعنی پایین قیف ، است.
3- ناوبری (Navigational): کاربر صفحه خاصی را جستجو می کند (به عنوان مثال ، “سایت عالیجناب محتوا”).
4- تجاری(Commercial): کاربر قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد اینکه کدام محصول را بخرد ، گزینه های خود را بررسی می کند(به عنوان مثال ، “طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا طراحی اختصاصی”). این مخاطب در میانه قیف بازاریابی محتوایی قرار گرفته است.
-
کلیدواژه ها از نظر جغرافیایی
1- کلمه های کلیدی سراسری
کلماتی که جستجوی آن ها توسط تمام افراد با یک زبان مشترک انجا می گیرد. مانند “بازاریابی محتوایی چیست؟”
2- کلمات کلیدی منطقه ای(Local)
مخصوص به یک منطقه است. به عنوان مثال عبارت “تولید محتوا اصفهان” با هدف جذب مشتری هایی فقط از شهر یا استان اصفهان در نظر گرفته می شود.
لیست کاملی از انواع کلیدواژه ها را می توانید مقاله انواع کلمات کلیدی ببینید.
چگونه بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟
حال که با اصول و تعاریف آشنا شدید ، در ادامه به مراحل تحقیق کلمات کلیدی به صورت کاملا عملی خواهیم پرداخت.
1- اهداف خود را به وضوح تعیین کنید.
معمولا اهداف کسب و کارها از قبل مشخص شده است. اما قبل از شروع انتخاب کلیدواژه مناسب برای تولید محتوا ، حتما آن ها را دوباره مرور کنید.
اینجا است که باید بسیاری از کلمات کلیدی جذاب را حذف کنید. معمولا صاحبان کسب و کار دوست دارند ، در هر کلیدواژه ی مرتبط با محصول یا خدمتشان در صفحه اول نتایج گوگل باشند. اما این یک اشتباه بزرگ است. فقط بر روی اهداف خود تمرکز کنید ، در غیر این صورت هزینه ها فقط به شکست و سرخوردگی منجر می شوند.
به تازگی مدیران یک کسب و کار که حدود 2 است از مشتریان ما هستند ، درخواست حذف چند محصول از فروشگاه وب سایتشان را داشتند. پس از دو سال هزینه و تلاش ، آن ها متوجه شدند توانایی جوابگویی به مشتریان و تامین این محصولات را ندارند. اگر در عوض روی اهداف اصلی خود تمرکز کرده بودند ، فروش آن ها چند برابر شده بود!
2- ویژگی ها و خواسته های مشتریان احتمالی را مشخص کنید.
آنچه شما می خواهید برای آن رنک دریافت کنید و آنچه مخاطبان شما واقعاً می خواهند ، اغلب دو چیز کاملاً متفاوت است. تمرکز بر روی مخاطبان و سپس استفاده از داده های تحقیق برای تقویت این بینش ، کمپین های بسیار موفق تری را نسبت به توجه به کلمات کلیدی دلخواه ایجاد می کند.
به عنوان مثال ، یک تولید کننده کفپوش و دیوارپوش PVC در مورد SEO شنیده است و می خواهد تعداد و کیفیت ترافیک ارگانیک سایت خود را بهبود ببخشد. برای کمک به آن ها ، ابتدا باید کمی بیشتر در مورد مشتریان بدانیم. برای انجام این کار ، ممکن است سوالاتی مانند زیر بپرسیم:
- مردم به دنبال چه نوع دیوارپوش/کفپوشی هستند؟
- جستجوگران چه کسانی هستند؟
- چه زمانی در مورد این محصولات جستجو می شود؟
- آیا روند فصلی در طول سال وجود دارد؟
- افراد چگونه به دنبال کفپوش/دیوارپوش pvc می گردند؟
- از چه کلماتی استفاده می کنند؟
- چه سوالاتی می پرسند؟
- آیا جستجوها بیشتری در دستگاه های تلفن همراه انجام می شود؟
- چرا آن ها درباره کفپوش یا دیوارپوش پی وی سی جستجو می کنند؟
- آیا یک پوشش سالم و بهداشتی می خواهند یا فقط قیمت برای آن ها مهم است؟
- مشتریان احتمالی کجا هستند؟ محلی ، ملی یا بین المللی؟
و در نهایت ، چگونه میتوانیم به ارائه بهترین محتوا در مورد کفپوش و دیوارپوش پی وی سی کمک کنیم تا آنچه را که همه افراد جامعه هدف در جستجوی آن هستند برآورده کنیم؟ پرسیدن این سوالات یک مرحله برنامه ریزی مهم است که به شما در تولید محتوای بهتر کمک می کند.
3- فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط بر اساس آنچه در مورد کسب و کار خود می دانید تهیه کنید.
برای یافتن کلمات و عبارات ابتدایی راه های مختلفی وجود دارد:
1- نیازهای مخاطب هدف را لیست کنید.
همه چیز با مخاطب شما و آنچه که آنها می خواهند شروع می شود. به نیازها ، خواسته ها و به خصوص نقاط درد و مشکلات آنها فکر کنید.
برای شناخت انواع نقاط درد مشتریان خود ، مقاله چگونه نقاط درد مشتری ها را شناسایی و برطرف کنیم؟ را ببینید.
شروع به جمعآوری فهرست گستردهای از کلمات ، ایدهها و موضوعاتی کنید که حوزه یا تجارت شما را در بر گرفته اند. برای این کار از طوفان فکری کمک بگیرید.
2- درباره سوالات فکر کنید.
کلیدواژه های مبتنی بر سؤال ، ارزشمند هستند. زیرا دقیقا مشخص می کنند که مخاطب ما به دنبال چه می گردد.
با کمک تیم فروش و داده های CRM ، لیستی از سوالاتی که مشتریان می پرسند ، تهیه کنید.
همچنین لیستی از پرسش هایی که معمولا در مورد همه محصولات و خدمات وجود دارند ، آماده کنید:
- چیست؟
- چگونه؟
- چه زمان؟
- کجا؟
3- ترافیک فعلی سایت بررسی کنید.
اگر سایت شما در حال حاضر بازدید کننده دارد ، با استفاده از سرچ کنسول گوگل می توانید ببینید ، بیشتر از چه کلمات کلیدی ورودی دریافت می کند.
اگر گوگل عبارات جستجو شده ی زیادی را نشان می دهد که هیچ ارتباطی با محصول یا برند شما ندارند ، باید تمرکز بیشتری روی کلمات کلیدی صفحات خود اعمال کنید.
به دنبال کلمات کلیدی بگردید که رنک 10 یا بالاتر و نمایش (impression) معقولی دارند و فکر می کنید به کسب و کار شما مرتبط هستند. این ها فرصت های بالقوه سریعی هستند که می توانید با ایجاد بهبود و بهینه سازی صفحات برای پرس و جو از آنها بهره مند شوید.
4- کلمات کلیدی رقبا را مشخص کنید.
رقبای شما یک معدن طلا از اطلاعات هستند. زیرا ممکن است قبلاً در تحقیقات گسترده سرمایه گذاری کرده باشند.
به هر حال ، یک کسبوکار باید دائماً رقبای خود را زیر نظر بگیرد. بنابراین مراقب محتوایی که تولید میکنند و شرایطی که هدف آن ها است ، باشید.
تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی (keyword gap) به شما کمک می کند فرصت هایی را که رقبای شما هدف قرار داده اند و ممکن است در نظر نگرفته باشید را بیابید.
برای تحلیل وب سایت رقبا می توانید از دو ابزار www.spyfu.com و google keyword planner استفاده کنید.
5- لیستی از کلیدواژه های ابتدایی (Seed Keywords) تهیه کنید.
کلیدواژه های ابتدایی (مانند “سئو” ، “کفپوش” ، “آیفون”) کلماتی هستند که معمولاً به عنوان پایه برای تحقیقات کلمات کلیدی به کار می روند. این کلمات ، به عنوان شروعی برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط و انتخابی اولیه برای تولید محتوا ، برنامهریزی تبلیغات و بهینهسازی موتورهای جستجو استفاده میشوند.
با کلمات کلیدی سطح بالا شروع کنید که می توانید به عنوان نقطه آغاز برای کشف انواع عبارات و کلیدواژه های مرتبط از آن ها بهره ببرید.
برای هر کلیدواژه seed ، شروع به فکر در مورد موضوعات مرتبط کنید:
- مدت بازگشت سرمایه در سئو
- تفاوت سئو سایت شرکتی و فروشگاهی
- آموزش سئو برای مبتدیان
- سئو ویدئو
و عباراتی که در هنگام خرید در موتورهای جستجو می کنند :
- بهترین دوره آموزش سئو چیست؟
- خرید دوره آموزش سئو
- قیمت سئو سایت
- خدمات سئو در [شهر/منطقه]
هنگامی که این فرآیند را به پایان رساندید ، باید یک لیست خام از کلمات کلیدی بالقوه گروه بندی شده در موضوعات – مانند خدمات ، آموزش و غیره داشته باشید.
4- کلمات کلیدی خام را تحلیل کنید.
حال که لیست خام را در گام قبل مشخص کردید ، مرحله بعدی در تحقیق کلمات کلیدی این است که تجزیه و تحلیل و مرتب سازی آن ها بر اساس ارزش و فرصت را انجام دهید.
حجم جستجو
حجم جستجو به شما می گوید که آیا کسی فعالانه این عبارت را جستجو می کند یا خیر.
در ابتدا ، باید کلمات کلیدی با حجم متوسط و بلند را برای دریافت رتبه ی سریع ، هدف قرار دهید. سپس برای نزدیک شدن به شرایط رقابتی تر با حجم بالاتر ، تلاش کنید.
کلمات کلیدی سرلیست با حجم بسیار بالا (مانند “iPhone”) بهترین کلمات کلیدی برای تمرکز نیستند. زیرا ممکن است خیلی مبهم باشند و به ندرت هدف خاصی دارند.
همچنین میزان کار مورد نیاز برای دریافت رتبه مناسب ، میتواند مانعی برای شروع باشد. مگر این که دامنه سایت دارای اعتبار (authority) مناسبی باشد.
اگر ابزاری کلمه کلیدی را با حجم جستجوی صفر نشان می دهد ، این همیشه به این معنی نیست که باید آن عبارت را کنار بگذارید. با این حال ، قبل از سرمایهگذاری بر یک کلمه کلیدی با حجم صفر ، مطمئن شوید که مخاطبان خود و موضوعات مرتبط با آن ها را میشناسید.
هدف کاربر
پس از اینکه لیستهای خام خود را بر اساس حجم جستجو مرتب کردید ، زمان آن است که هدف هر کلمه کلیدی را که میخواهید هدف قرار دهید مرور کنید.
SERP همه ی چیزهایی را که باید بدانید به شما می گوید. همیشه باید SERP ها را برای سرنخ هایی در مورد چگونگی ساخت محتوا و رتبه بندی بررسی کنید.
به صفحاتی که در رتبه های بالای صفحه نتایج گوگل هستند نگاه کنید :
-
آیا آن ها راهنمای «چگونگی» هستند؟
-
آیا عناوین شامل عبارت «خرید» ، «بهترین» یا نام محصول هستند؟
-
آیا نقشه موقعیت مکانی وجود دارد که نشان دهد جستجوی محلی است؟
خوشه های موضوعی (Topic Clusters)
گروه بندی کلمات کلیدی در دسته های موضوعی یک استراتژی پیشرفته برای کلمات کلیدی است که می تواند به تقویت اعتبار موضوع سایت کمک کند.
برای انجام این کار ، شما باید با یک کلمه کلیدی با حجم بالا شروع کنید. سپس در مورد یک سری کلمات کلیدی تحقیق کنید که از این کلیدواژه پشتیبانی می کند. پس از ایجاد صفحات محتوایی که هر کلمه کلیدی را هدف قرار می دهند ، از پیوند داخلی برای اتصال صفحات با موضوع مشابه استفاده می کنید.
5- کلیدواژه های مناسب را انتخاب کنید.
در این مرحله ، کلمات کلیدی درست را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنیم.
دشواری کلمه کلیدی (Keyword Difficulty)
پس از این که کلیدواژه ها را بر اساس حجم جستجو ، هدف کاربر و موضوع ، دسته بندی کردیم ، باید ببینیم آیا شانسی برای کسب رتبه مناسب در این عبارات داریم یا خیر. دشواری کلمه کلیدی یکی از مهم ترین معیارهای کلیدواژه هنگام انجام تحقیق است.
اگر یک کلیدواژه به گونهای رقابتی است که برای رتبهبندی آن چند صد میلیون تومان نیاز است ، در این صورت باید به صورت استراتژیک عمل کنید.
ساده ترین راه برای محاسبه سختی کلیدواژه ، استفاده از یک ابزار تحقیق است که به هر عبارت امتیازی می دهد.
ابزارهای تعیین سطح سختی کلمات کلیدی :
- Google Keyword Planner
- smallseotools.com/keyword-difficulty-checker
- moz.com/tools/keyword-difficulty
اگر در ابتدای راه هستید ، بهتر است با کلماتی شروع کنید که کمتر رقابتی هستند. پس از دستیابی به آن ها ، وارد رقابت های سنگین تر شوید.
توجه به خواسته ها و اهداف
همانطور که دیدیم هدف ، کلمات کلیدی بالای لیست نیست. این کلیدواژه ها بازدیدکنندگانی را برای ما می آورند که از فروش دور هستند. آن ها بیش تر در حال مرور سایت ها برای کسب اطلاعات به سایت ما می آیند. مگر این که یک شرکت با بودجه بسیار زیاد باشیم که هدف اصلی ما آگاهی از برند باشد.
لیست انتخاب های ما باید با کلماتی شروع شود که می توانند بهترین بازده را در کوتاه ترین بازه زمانی به شما بدهد.
تحقیق درست در مورد کلمات کلیدی ، فقط هدف گذاری یک کلمه کلیدی محبوب با حجم بالا نیست. استراتژی کلمات کلیدی خوب ، پیدا کردن کلیدواژه مناسب برای نیازها و نتیجه مورد نظر شماست. همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید.
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
انجام تحقیقات بدون ابزار ، بسیار محدود است. برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی عمیق ، نیاز به کمک برای پیدا کردن کلمات کلیدی دیگری داریم که به آنها فکر نکردهایم.
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی زیر همگی نسخه های رایگانی هستند که می توانید با آنها شروع کنید:
-
Google Search Console
Google Search Console یک ابزار عالی است که به شما امکان میدهد ببینید که برای کدام کلمات کلیدی در نتایج گوگل رتبه کسب کرده اید و چند کلیک و نمایش در جستجوی گوگل برای آنها دریافت کردهاید.
از ویژگی های دیگر Google Search Console می توان به تحلیل لینک ها، کشف مشکلات فنی و مشاهده سرعت بارگیری صفحات سایت اشاره کرد. با استفاده از این ابزار، می توانید به سرعت مشکلات فنی مانند خطاهای 404، مشکلات ایندکس و غیره را شناسایی کنید.
-
Google Keyword Planner
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در طول سالها تکامل یافته است ، اما هنوز Google Keyword Planner هم یکی از بهترین ابزارهای رایگان کلمات کلیدی و نقطه شروع خوبی برای پیدا کردن ایده ها و کلمات کلیدی اصلی است.
همچنین با استفاده از این ابزار می توان کلمات کلیدی که رقبا در آن ها رتبه کسب کرده اند را به دست آوریم.
برای دسترسی به این ابزار به یک حساب Google Ads نیاز دارید. گوگل سعی می کند شما را مجبور به راه اندازی یک کمپین فعال کند. اما شما می توانید با راه اندازی یک حساب کاربری بدون کمپین به این ابزار دسترسی داشته باشید.
-
Google Trends
اگرچه Google Trends دقیقاً یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی نیست ، اما می تواند ابزار بسیار مفیدی در موارد زیر باشد:
- یافتن موضوعات پرطرفدار فعلی
- تخمین محبوبیت طولانی مدت یک کلمه کلیدی یا موضوع
- مقایسه محبوبیت دو یا چند محصول یا کلیدواژه
اطلاعات Google Trends بر اساس دادههای واقعی جستجو ارائه میشود. این ابزار حجم جستجو را نشان نمی دهد ، اما میتوان دادههای گوگل ترندز را با حجم جستجوی واقعی از دیگر ابزارها مقایسه کرد ، تا تصویری مقایسهای از حجم واقعی جستجوها به دست آورد.
-
تکمیل خودکار گوگل(Google Autocomplete)
تکمیل خودکار که قبلاً با نام «پیشنهاد – Suggest» شناخته میشد ، در کادر جستجوی Google ادغام شده است تا به کاربران کمک کند جستجوی خود را با آنچه Google «پیشبینیها – predictions» مینامد تکمیل کنند. گوگل پیش بینی های خود را از جستجوهای رایج و پرطرفدار می گیرد.
پیشبینیهایی که گوگل در Autocomplete ارائه میدهد ، به شما کمک میکند تا بیشترین تنوع و کلمات کلیدی را برای بررسی در نظر بگیرید.
-
جستجوهای مرتبط گوگل
زمانی که عبارتی را در گوگل جستجو می کنید در پایان صفحه نتایج ، هشت جستجوی مرتبط به شما پیشنهاد می شود. از آن جایی که این جست و جوها به پریسش ما بسیار نزدیک هستند ، شاید بهتر باشد بعضی از آن ها را در همان مقاله به کار ببریم.
مثلا به جای انتشار مقاله ای جداگانه ، بهتر است ما عبارت کلیدی “مزایای تحقیق واژگان کلیدی” را در همین مقاله هدف قرار دهیم. توجه به این لیست ، می تواند ترافیک ورودی مقالات ما را افزایش دهد.
نکات طلایی کیورد ریسرچ
کلمات کلیدی مرتبط اما غیرمتداول را از رقبای جزئی و نتایج موتورهای جستجو (SERP) پیدا کنید.
به جای تمرکز تنها بر رقبای مستقیم، یعنی کسانی که محصولات/خدمات مشابهی مانند شما عرضه میکنند، بهتر است به رقبای جزئی(یا کسانی که نقاط ضعف مشابهی را برآورده میکنند) توجه نمایید. برای شناسایی موفق رقبای جزئی و یافتن کلمات کلیدی ناشناخته اما مرتبط (بخصوص کلمات کلیدی که رقبای اصلی شما ممکن است نادیده بگیرند)، بهترین گزینه این است که 10 صفحه یا حتی 30 صفحه اول گوگل را بررسی کنید.