از بسیاری از مدیران شنیده ام که کار سئو سایت را شروع کرده اند، اما نمی دانند آیا مسیر را به درستی طی می کنند یا خیر؟ این سردرگمی واقعا برای آن ها ترسناک است. واقعیت دردناک این است که اکثر آن ها شکست می خورد. اما با داشتن یک پلن سئو می توان تمام این نگرانی ها را برطرف نمود. یک پلن سئو قوی و البته اجرای درست، می تواند موفقیت ما را تضمین کند. سئو یک فرایند طولانی مدت است و عاقلانه نیست که آن را به شانس بسپاریم!
پلن سئو(SEO PLAN) چیست؟
یک پلن سئو (SEO Plan) قوی مجموعه ای از اقدامات شامل سئوی فنی، محتوا و سئوی خارجی است تا مطمئن شویم تمام جنبه های وب سایت خود را برای افزایش رتبه آن در صفحه نتایج گوگل بهبود می بخشید. این یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که از بازاریابی محتوا و بهینه سازی تجربه کاربری (UX) برای جذب مخاطبین استفاده می کند.
پلن سئو چه مزایایی دارد؟
اجرای یک طرح بهینه سازی موتور جستجو با ساختار مناسب مزایای بی شماری برای شما دارد. با بهینه سازی وب سایت خود برای گوگل، می توانید:
ترافیک هدفمند جذب کنید: یک برنامه سئو موثر، بازدید ارگانیک وب سایت شما را بهبود می بخشد. بازدیدکنندگان مرتبط را که فعالانه در جستجوی محصولات یا خدمات شما هستند، جذب می کند. این ترافیک هدفمند نرخ تبدیل مخطبان و رشد کسب و کار را افزایش می دهد.
آگاهی از برند را افزایش دهید: کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو باعث افزایش دیده شدن برند شما می شود. هنگامی که وب سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر می شود، اعتماد و اعتبار ایجاد می کند و درنتیجه شناخت بهتر برند می شود.
به نتایج بلند مدت دست یابید: برخلاف تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) که به سرمایه گذاری مستمر نیاز دارد، سئو بر استراتژی های بلند مدت تمرکز می کند. هنگامی که وب سایت شما از نظر کلمات کلیدی هدفمند، رتبه خوبی کسب کرد، می توانید از مزایای مداوم (مثلاً نرخ کلیک بالا) بدون هزینه تبلیغات اضافی برخوردار شوید.
بهبود تجربه کاربر: طرح سئو شامل بهینه سازی جنبه های مختلف وب سایت شما از جمله سرعت، سازگاری با موبایل و رابط کاربری است. این پیشرفتها نه تنها الزامات موتور جستجو را برآورده میکنند، بلکه تجربه کلی کاربر را نیز بهبود می بخشند. در نتیجه تعامل بالاتر و نرخ پرش پایینتر را به همراه دارند.
کسب مزیت رقابتی: در چشم انداز دیجیتال امروزی، رقابت شدید است. با اجرای طرح سئو، می توانید با برتری بر رقبا در نتایج جستجو، جذب مشتریان بیشتر و تثبیت نام تجاری خود به عنوان پیشرو در صنعت، از رقبای خود پیشی بگیرید.
افزایش نرخ تبدیل: ترافیک هدفمند، همراه با محتوای SEO و تجربه کاربری، احتمال تبدیل را افزایش می دهد. هنگامی که وب سایت شما در مقابل مخاطبان مناسب ظاهر می شود و اطلاعات ارزشمندی را ارائه می دهد، بازدیدکنندگان را تشویق می کند تا اقدامات مورد نظر را انجام دهند. مانند خرید یا پر کردن فرم تماس.
چگونه پلن سئو طراحی کنیم؟
برای ایجاد یک برنامه سئو موثر، باید یک رویکرد سیستماتیک را دنبال کنید که شامل مراحل و استراتژی های متعدد است.
1. تحقیقات کاملی انجام دهید.
قبل از اجرای طرح سئو، تحقیق کاملی انجام دهید.
انجام ممیزی وب سایت: عملکرد وب سایت، تجربه کاربری و جنبه های فنی مانند سرعت سایت و … را ارزیابی کنید. هر مشکلی را که ممکن است مانع خزیدن موتور جستجو(search engine crawling) یا تعامل کاربر شود را شناسایی و برطرف کنید.
تجزیه و تحلیل وب سایت های رقیب و استراتژی های لینک سازی: در مورد استراتژی های سئو رقبا، کلمات کلیدی هدف آنها و بک لینک هایی که
رفته اند، تحقیق کنید. این تجزیه و تحلیل بینش ارزشمندی در مورد نقاط قوت و ضعف آنها به شما می دهد. همچنین می تواندی فرصت هایی را برای متمایز کردن و برتری در صفحات نتایج موتور جستجو(SERPs) شناسایی کنید.
شناسایی و هدف قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط: از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند کنسول جستجوی گوگل برای شناسایی لیستی از کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و رقابت کم استفاده کنید. روی کلمات کلیدی بلندی تمرکز کنید که با هدف جستجوی مخاطب هدف شما همسو هستند. به عنوان مثال، اگر از SEO محلی برای هدایت ترافیک به فروشگاه خود استفاده می کنید، باید عبارات جستجوی مکان خاص را در صفحات وب خود بگنجانید (به عنوان مثال، خدمات نظافت در یزد).
برای اینکه ببینید چگونه کلیدواژه های درست را برای هر وب سایتی انتخاب کنید، مقاله تحقیق کلمات کلیدی را بخوانید.
2. اهداف مشخصی را تعیین کنید.
برای اطمینان از موفقیت استراتژی سئو، تعیین اهداف مشخص و قابل اندازه گیری بسیار مهم است.
تعیین اهداف مشخص و قابل اندازه گیری
اهدافی مانند افزایش ترافیک ارگانیک به میزان 3 درصد، بهبود رتبه بندی جستجو تا ماه آبان برای کلمات کلیدی هدف، یا افزایش 10 درصدی نرخ تبدیل تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که اهداف شما واقع بینانه، قابل دستیابی و همسو با اهداف کلی بازاریابی هستند. اهداف واضح به شما کمک می کنند پیشرفت خود را به طور موثر پیگیری کنید.
3. بهینه سازی داخلی(on-page optimization)
پلن سئو داخلی شامل بهینه سازی عناصر مختلف وب سایت برای بهبود رتبه و کلیک آن در نتایج موتورهای جستجو است.
ساختار وب سایت و ناوبری(structure and navigation) را بهینه کنید.
از ساختار منطقی و کاربر پسند وب سایت با ناوبری واضح، اطمینان حاصل کنید. پیوند داخلی را برای بهبود خزیدن و توزیع ارزش لینک بهینه کنید. یک وب سایت با ساختار مناسب و با قابلیت پیمایش آسان، تجربه کاربر را افزایش می دهد و به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند.
همچنین گنجاندن پیوندهای داخلی در پست های وبلاگ و صفحات وب، بسیار موثر است. مطمئن شوید که متن پیوندها با صفحه ای که به آن اشاره می کنند مرتبط است.
بهبود سرعت و واکنشگرایی سایت (mobile responsiveness)
بهینه سازی تصاویر و کدها و استفاده از تکنیک های کش می تواند برای افزایش سرعت سایت مفید باشد. برای مثال، میتوانید از کش مرورگر برای بارگذاری سریع تر صفحات وب و کاهش بار سرور استفاده کنید.
همچنین استفاده از طراحی وب سایت واکنش گرا(responsive website design) برای اطمینان از تجربه کاربری یکپارچه در همه دستگاه ها ضروری است. ابزارهایی که می توانید با آن ها سرعت وب سایت خود را اندازه بگیرید، عبارتند از Google PageSpeed Insights، GTMetrix و Pingdom.
بهینه سازی متا تگ ها، عنوان ها و URL ها
توضیحات متا و عناوین صفحه ای بنویسید که شامل کلمات کلیدی هدف می شود و کاربران را به کلیک کردن ترغیب می کند. از سرفصل های توصیفی (H1، H2، و غیره) برای ساختار هر قسمت از محتوا و بهبود خوانایی استفاده کنید. URL های مناسب سئو ایجاد کنید که مختصر، توصیفی و شامل کلمات کلیدی مرتبط باشند.
همچنین فراموش نکنید که متن جایگزین به تصاویر خود اضافه کنید. به این ترتیب، اگر عکس در صفحه بازدیدکننده بارگیری نشود، توضیحات متن شما ظاهر می شود.
محتوای باکیفیت و غنی از کلمات کلیدی(keyword-rich content) ایجاد کنید.
سئو بدون محتوایی که مخاطبان شما بخواهند آن را بخوانند، پیش نخواهد رفت. شما می توانید این را با تمرکز بر روی موارد زیر ایجاد کنید:
- توسعه محتوای آموزنده، جذاب، عمیق و قابل اشتراک که با هدف جستجوی کاربر همسو باشد. به عنوان مثال، محتوایی که به سؤالات آنها پاسخ می دهد و به نقاط درد مشتری می پردازد، به ایجاد اعتماد و وفاداری کمک می کند.
- ترکیب عبارات جستجوی هدف به طور طبیعی در سراسر محتوا، از جمله در عنوان، عنوان فرعی، و متن اصلی
- استفاده از عناصر چندرسانه ای مرتبط، مانند تصاویر و ویدئوها، برای بهبود محتوا
- به طور منظم محتوای جدید تولید کنید تا مخاطبان خود را درگیر موضوعات مورد علاقه شان نگه دارید.
استفاده از لیست ها، تصاویر و سرصفحهها راه های بسیار خوبی برای شکستن متن طولانی و ترغیب کاربر به درک و تعامل راحتتر با محتوا هستند.
5- پلن سئو خارجی
بهینهسازی خارجی شامل فعالیتهایی است که خارج از وب سایت شما انجام میشود تا رتبه و اعتبار آن در موتورهای جستجو بهبود یابد.
ایجاد بک لینک با کیفیت بالا از وب سایت های مرتبط
- وب سایت های معتبر در صنعت خود را شناسایی و فرصت های وبلاگ نویسی مهمان یا لینک های همکاری را پیدا کنید. وبلاگ نویسی مهمان به شما این امکان را می دهد که محتوای ارزشمندی را در وب سایت های دیگر ارائه دهید و در عین حال یک بک لینک به سایت خود اضافه کنید.
- محتوای ارزشمند و قابل اشتراک ایجاد کنید که به طور طبیعی بک لینکها را از سایر وبسایتها جذب کند. وقتی محتوای باکیفیت تولید میکنید که برای خوانندگان ارزش ایجاد میکند، سایر وبسایتها بیشتر به آن لینک میدهند.
- لیست بک لینک های خود را زیر نظر بگیرید و هرگونه بک لینک بی کیفیت یا اسپم را که ممکن است بر سئوی وب سایت شما تأثیر منفی بگذارد، حذف کنید. به طور مرتب وب سایت هایی را که به سایت شما پیوند می دهند بررسی کنید و هرگونه پیوند از منابع بی کیفیت یا نامربوط را رد کنید.
بازاریابی رسانه های اجتماعی و تبلیغ محتوا
رسانه های اجتماعی فرصتی برای دستیابی به میلیون ها کاربر آنلاین فراهم می کنند. اما فقط در صورتی که بدانید چگونه توجه آنها را در این پلتفرم ها جلب کنید.
- محتوای خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا بازدیدها را افزایش دهید و تعامل ایجاد کنید. پروفایل های رسانه های اجتماعی را برای برند خود ایجاد کنید و به طور منظم پست های وبلاگ، مقالات، ویدیوها و سایر محتوای ارزشمند خود را به اشتراک بگذارید.
- با پاسخ دادن به نظرات، پیام ها و منشن ها، با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. فعالانه در بحث های مربوط به صنعت شرکت کنید و بینش و اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهید.
- با اینفلوئنسرها و کارشناسان صنعت همکاری کنید تا دسترسی محتوای خود را افزایش دهید. همکاری با اینفلوئنسرها یا متخصصان می تواند به شما کمک کند تا به مخاطبان گسترده تری برسید و بک لینک ها و اشتراک های اجتماعی بیشتری جذب کنید.
بیشتر بخوانید: چگونه آگاهی از برند را افزایش دهیم؟
شهرت آنلاین خود را نظارت و مدیریت کنید.
حفظ شهرت آنلاین مثبت برای اعتبار برند شما و رتبه بندی موتورهای جستجو بسیار مهم است. در ادامه نحوه مدیریت موثر شهرت آنلاین را می بینیم.
- با استفاده از Google Alerts یا ابزارهای نظارت بر رسانههای اجتماعی(social media monitoring tools) از آنچه مردم درباره برند شما میگویند با خبر شوید.
- هر گونه بازخورد منفی را به سرعت و فعالانه پاسخ دهید. به نظرات منفی به شیوه ای حرفه ای و مفید پاسخ داده و تعهد خود را به رضایت مشتری نشان دهید.
- مشتريان راضي را تشويق كنيد تا نظرات و توصيه هاي مثبت خود را بیان کنند. بررسی های مثبت می تواند به مقابله با هر گونه بازخورد منفی کمک کند و شهرت برند شما را بهبود بخشد.
5. سئوی فنی(technical SEO) را فراموش نکنید.
آنچه در پشت پرده وب سایت شما می گذرد می تواند روی قابلیت دیده شدن و عملکرد آن تأثیر بگذارد. در زیر برخی از جنبه های کلیدی سئو فنی که باید در نظر بگیریم را می بینیم:
تنظیمات مربوط به خزنده های گوگل و قابلیت ایندکس شدن
برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو می توانند صفحات وب سایت شما را به طور موثر کشف و فهرست کنند، دو کار می توانید انجام دهید.
- نقشه سایت XML را برای موتورهای جستجو تعیین کنید تا به آنها کمک کند، ساختار وب سایت شما را درک کرده و صفحات آن را به طور مؤثرتری فهرست کنند. نقشه سایت XML به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو عمل می کند و آنها را به تمام صفحات مهم سایت شما راهنمایی می نماید.
- از فایلهای robots.txt برای کنترل خزیدن موتورهای جستجو و جلوگیری از نمایهسازی محتوای نامربوط یا تکراری استفاده کنید. فایل robots.txt به رباتهای موتور جستجو میگوید که در کدام صفحات و دایرکتوریها بخزند و از کدام صرف نظر کنند.
برای افزایش دیده شدن در نتایج جستجو، نشانه گذاری داده های ساخت یافته(structured data markup) را اجرا کنید.
نشانه گذاری داده های ساختاریافته اطلاعات بیشتری در مورد محتوا صفحه برای موتورهای جستجو فراهم می کند تا آن را به طور مؤثرتری در نتایج جستجو درک کرده و نشان دهند.
- از نشانه گذاری اسکیما(schema markup) برای ارائه داده های ساختار یافته در مورد محتوای وب سایت خود به موتورهای جستجو استفاده کنید. اسکیما به موتورهای جستجو کمک می کند تا نوع محتوای سایت شما مانند مقالات، رویدادها، محصولات و موارد دیگر را درک کنند.
- برای بهبود ظاهر وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) ، کدهای ریچ اسنیپت(rich snippets) را به صفحه اضافه نمایید. ریچ اسنیپت ها اطلاعات اضافی مانند رتبه بندی ستاره ها، نظرات و تصاویر را به لیست های جستجوی شما اضافه و آنها را جذاب تر می کند.
بهینه سازی وب سایت برای جستجوی های صوتی و نمایه سازی موبایل اول(mobile-first indexing)
از آنجایی که جستجوی صوتی و استفاده از تلفن همراه در حال افزایش است، بهینه سازی سایت برای این روندها ضروری است. کارهایی که می توانیم انجام دهیم عبارت اند از:
- با تمرکز بر زبان طبیعی و کلمات کلیدی طولانی(long-tail keywords)، محتوای خود را برای جستجوهای صوتی بهینه کنید. جستجوهای صوتی بیشتر محاوره ای هستند، بنابراین بهینه سازی محتوای با پرس و جوهای مبتنی بر سوال و کلمات کلیدی طولانی می تواند حضور شما را در نتایج جستجوی صوتی تقویت کند.
- اطمینان حاصل کنید که وبسایت برای صفحات موبایل مناسب و واکنشگرا است تا تجربهای یکپارچه برای کاربران تلفن همراه فراهم کند. نمایه سازی موبایل اول به این معنی است که موتورهای جستجو هنگام تعیین رتبه بندی جستجو، نسخه موبایل وب سایت شما را در اولویت قرار می دهند. اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است و به سرعت در آن ها بارگیری می شود.
6. برای پلن سئو یک تقویم محتوا و زمان بندی انتشار تهیه کنید.
برای اجرای موثر یک پلن سئو، به تقویم محتوا و زمان بندی انتشار نیاز داریم. این به شما کمک میکند تا تولید محتوای را برنامهریزی و سازماندهی کنید و از یک رویکرد استراتژیک اطمینان حاصل کنید. با ایجاد یک تقویم محتوایی، می توانید موضوعات، قالب ها و جدول زمانی تولید محتوای را ترسیم کنید.
به عنوان مثال، اگر وبلاگ را سئو می کنید، می توانید از یک تقویم محتوا برای برنامه ریزی پست های هفتگی وبلاگ بهره ببرید و از جریان ثابت محتوای تازه برای خوانندگان خود اطمینان حاصل نمایید.
7. روند پیشرفت و شاخص های کلیدی را زیر نظر بگیرید.
رتبه کلمات کلیدی، ترافیک ارگانیک، تجزیه و تحلیل وب سایت و رفتار کاربر را برای مشاهده عملکرد وب سایت زیر نظر بگیرید. سپس می توانید تصمیمات مبتنی بر داده برای بهبود دیده شدن و افزایش تعامل کاربران اتخاذ کنید.
ابزارهای محبوب سئو مانند Semrush، Ahrefs و Moz ویژگی های جامع ردیابی کلمات کلیدی را ارائه می دهند. می توانید کلیدواژه های مورد نظر خود را وارد کرده و مرتباً رتبه آنها را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بررسی کنید.
گوگل آنالیتیکس ابزار قدرتمند دیگری است که اطلاعات دقیقی از ترافیک ارگانیک وب سایت شما نشان می دهد. این ابزار به شما امکان می دهد معیارهایی مانند بازدید از صفحه، نرخ پرش و میانگین ماندگاری هر کاربر در سایت را تجزیه و تحلیل کنید. با بررسی این KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد)، می توانید صفحاتی که ترافیک بالا و همچنین صفحاتی که نیاز به بهینه سازی دارند را شناسایی کنید.
آنالاتیکس رفتار کاربر همچنین صفحاتی با نرخ پرش بالا یا نرخ تبدیل پایین را شناسایی می کند. این صفحات ممکن است بخش هایی را نشان دهند که کاربران اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا نمیکنند یا میتوان تجربه کاربر را در آنجا بهبود بخشید.
به عنوان مثال، ممکن است متوجه نرخ پرش بالا در یک صفحه فرود خاص شوید. با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، ممکن است مشخص شود که صفحه زمان بارگذاری کندی دارد یا اطلاعات مرتبطی ندارد. بهبود سرعت بارگذاری، افزودن محتوای جذاب تر، یا بهینه سازی تماس برای اقدام ، می تواند نرخ پرش را کاهش دهد و تعامل کاربر را بهبود بخشد.
8. بهینه سازی مداوم
اگر به طور مداوم سایت خود را سئو نمی کنید، راه های جدیدی برای بهبود نتایج خود پیدا نخواهید کرد. برای اطمینان از اثربخشی تلاش های سئوی:
- به روز رسانی الگوریتم و روند صنعت را نظارت کنید.
- ممیزی وب سایت و بررسی عملکرد را به طور منظم انجام دهید.
- تنظیمات و بهینه سازی های لازم را بر اساس داده ها انجام دهید.
نکاتی برای تقویت پلن سئو
سئو یک فرآینده همه جانبه است و کارهای زیادی برای تقویت آن باید انجام دهیم. در زیر لیستی از مهم ترین کارها را می بینیم:
1- توضیحات متا قانع کننده بنویسید.
توضیحات متا(meta description) قطعه ای از متن، زیر عنوان و پیوند در نتایج جستجو است. meta description، محتوای صفحه را برای شخصی که جستجو را انجام داده توصیف می کند.
توضیحات متا علاوه بر کمک به کاربران، به گوگل نیز برای رتبه بندی بهتر صفحات کمک می کند. احتمالا پس از تغییر این توضیحات، صفحه ی شما چند رتبه در نتایج گوگل جابه جا خواهد شد.
2- به کلمات دم بلند(Long Tail) توجه کنید.
کلیدواژه های دم بلند معمولا دقیق تر هستند و می توانند مخاطبین با کیفیت تری را برای شما جذب کنند. از طرفی در بسیاری از آن ها هنوز رقابت به اندازه کلمات کلیدی کوتاه نیست. شاید بهتر باشد به جای تمرکز بر کسب رتبه در “خرید کفش” به “خرید کفش مردانه اسپورت” فکر کنید.
سوالات نیز بخش زیادی از جستجو ها را به خود اختصاص می دهند. بسیاری از کاربران ترجیح می دهند به جای تبدیل پرسش هایشان به عبارات، آن ها را عینا در گوگل وارد کنند.
می توانید از انواع کلمات کلیدی ، لیست کاملی از کلمات کلیدی و کاربرد آن ها را ببینید.
3- بدانید در کجای قیف بازاریابی محتوایی هستید.
اگر در استراتژی سئو شما بر بالای قیف تمرکز دارد، احتمالا بازدیدکنندگان بیشتری جذب می کنید. اما نرخ تبدیل پایین است. در این حالت، پایین بودن نرخ تبدیل مخاطبان طبیعی است، اما حتما در مورد آن فکر کرده و با کارفرما صحبت کنید.
شاید بهتر باشد، برای رسیدن سریع تر به خریداران، به پایین قیف نیز توجه کنید. برای مطالعه بیشتر مقاله بازاریابی محتوا را بخوانید.
4- پلن سئو خود را به روز کنید.
به صورت دوره، کاری که انجام می دهیم را بررسی کنید. شاید لازم باشد تغییراتی در برنامه خود ایجاد نمایید. ممکن است تغییراتی در محصولات و خدمات ایجاد شده باشد. یا نقشه های محتوا نیاز به بازبینی داشته باشند. یا امکان دارد با ظهور پدیده ها و ایده های جدید در صنعت شما، نیاز باشد در مورد آن محتوا منتشر کنید.
داشتن پلن سئو برای یک مسیر بلند مدت قطعا لازم است. این برنامه مانند چراغ راهی است که به ما اطمینان می دهد که راه را درست طی می کنیم. هیچ کسی دوست ندارند به در انتهای یک دوره طولانی، ببیند که به بیراهه رفته است.