09905179462
با ما تماس بگیرید – حتی روزهای تعطیل!

نحوه انتخاب کلمات کلیدی سایت فروشگاهی

بدترین استراتژی سئو آن است که بخواهیم فقط در نام محصولاتی که داریم به صفحه اول گوگل بیاییم. فرض کنید شما سایتی برای فروش کفش دارید. آیا این درست است که تمرکز خود را بر روی کلیدواژه “کفش” بگذاریم؟ پاسخ قطعا خیر است. پس چگونه کلمات کلیدی سایت فروشگاهی را انتخاب کنیم؟ کار بسیار دقیق و حساب شده است. با ما همراه باشید. این مقاله بخشی از فرایند خدمات سئو سایت فروشگاهی را نشان می دهد.

کلمات کلیدی فروشگاه اینترنتی

بدترین چیزی که در ابتدای پروژه های سئو با آن برخورد کرده ام، این است که مدیران کسب و کار بدون تحقیق و فقط از روی برداشت شخصی، کلماتی را برای سئو انتخاب کرده اند. یا حتی بدتر، چون رقیبی که از نزدیک می شناسند در آن کلیدواژه در صفحه اول گوگل است. تحقیق کلمات کلیدی، می تواند تفاوت ایجاد کند. همانطور که گفتم، تحقیق کلمات کلیدی برای آنلاین شاپ، کاری دقیق و علمی است.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی در سئو

تحقیق کلمات کلیدی یک فرآیند مهم در حوزه سئو (SEO – search engine optimization ) و بازاریابی محتوا است که به کمک آن می‌ توانیم کلمات و عباراتی که مردم در موتورهای جستجو وارد می‌ کنند را شناسایی نماییم. این کلمات و عبارات، به عنوان “کلمات کلیدی” یا “کلیدواژه” (Keyword) شناخته می‌ شوند و می‌ توانند به ما کمک کنند تا محتوای خود را برای مخاطبان مورد نظر بهینه کنیم و در نتیجه، در جستجوهای مرتبط با کسب‌ و کار یا موضوع شما، در رتبه‌ ی بهتری قرار بگیریم.

تحقیق کلمات کلیدی برای سایت های فروشگاهی

تحقیق کلمات کلیدی سایت های فروشگاهی، از آن جهت متفاوت است که اصل بر جذب مشتری اینترنتی است، نه افزایش بازدیدکننده. علاوه بر آن، در تبلیغات پولی مانند Google Ads نیز این تحقیق مهم است. زیرا می تواند بودجه مورد نیاز شما را کاهش و جذب مشتری واقعی و تبدیل آن را افزایش دهد.

از طرفی دانستن کلمات و عباراتی که مشتریان بیشتر جستجو می کنند، می تواند در شناخت بهتر شما از آن ها، اهمیت داشته باشد.

برای انجام عملی تحقیق کلمات کلیدی فروشگاه اینترنتی، باید ابتدا با سفر مشتری، آشنا شوید.

در واقع تحقیق کلمات کلیدی برای سایت های فروشگاهی فرآیند یافتن بهترین کلمات کلیدی برای جذب مشتری بیشتر، آگاهی از برند و تبلیغات پر سود است.

سفر مشتری چیست؟

هر کدام از ما برای تصمیم در مورد خرید محصول یا استفاده از یک خدمات، مسیری را طی می کنیم. در ابتدا به یک چالش یا مشکل برمی خوریم، سپس به دنبال راه حل می گردیم. و در نهایت از بین راه حل ها، آن را که فکر می کنیم بهترین است انتخاب می کنیم. به این مسیر، سفر خریدار(Customer Journey) گفته می شود.

نقشه سفر مشتری به ما کمک می کند، خریدار احتمالی را در هر مرحله از مسیرش که منجر به تصمیم گیری نهایی می شود، بهتر درک کنیم. به عبارت دیگر نقشه سفر مشتری یک خط داستانی بصری از هر تعاملی است که مشتری با یک خدمات ، برند یا محصول دارد. ایجاد نقشه سفر، سازمان را مستقیماً در ذهن مصرف کننده قرار می دهد. بنابراین شما می توانید فرآیندها ، نیازها و ادراکات مشتری خود را ببینید و درک کنید. این درک، تفاوت اساسی در تعیین بهترین کلمات کلیدی برای فروشگاه های آنلاین ایجاد می کند.

حداقل سه مرحله در سفر مشتری وجود دارد : پرس و جو ، بررسی ، خرید. این مراحل ممکن است نام های مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال ، پرس و جو با نام آگاهی نیز شناخته می شود. اغلب ، مراحل دیگری مانند نصب(راه اندازی) ، حفظ و حمایت وجود دارند.

1- مرحله آگاهی (Awareness Stage)

ابتدایی ترین گام، جستجو در مورد مشکلی است که فرد با آن رو به رو است. در این مرحله نه در مورد راه حل، بلکه در مورد خود مشکل یا چالش تحقیق می کند. سوال دیگر این است که آیا مسئله دارای اولویت است یا خیر؟

فرض کنید شما می خواهید کلمات کلیدی مناسب را برای فروشگاه آنلاین “تجهیزات بدنسازی” پیدا کنید. سوالاتی که خریدار احتمالی با آن رو به است می توانند مانند زیر باشند:

  • تجهیزات لازم برای باشگاه بدنسازی چیست؟
  • چگونه از اصل بودن دستگاه ها مطمئن شویم؟
  • بودجه مورد نیاز برای راه اندازی یک باشگاه بدنسازی چقدر است؟
  • خرید دستگاه دست دوم بهتر است یا نو؟

برای مشتری های خانگی نیز پرسش “چگونه می‌ توانم تجهیزات بدنسازی مناسب را برای استفاده در خانه انتخاب کنم؟” نمونه خوبی است.

2- مرحله بررسی و مقایسه (Consideration Stage)

در این مرحله، مشتریان اطلاعات بیشتری در مورد گزینه‌های موجود در بازار جمع‌آوری می‌کنند و آنها را مورد بررسی و مقایسه قرار می‌ دهند تا تصمیمی بهتر و آگاهانه‌ تر بگیرند. آن ها ممکن است محصولات یا خدمات مختلف را با یکدیگر مقایسه، قیمت‌ ها را بررسی، نقدها و بازخوردها را مطالعه و مزایا و معایب هر گزینه را ارزیابی کنند.

مثال فروشگاه اینترنتی فرضی ما، برخی از سوالات پیش روی خریدار این ها خواهد بود:

  • این محصول چگونه با دیگر محصولات رقیب مقایسه می‌ شود؟
  • آیا این محصول ویژگی‌ ها و عملکردی دارد که مناسب نیازها و الویت های من باشد؟
  • آیا این محصول از نظر کیفیت و اعتبار برند قابل اطمینان است؟
  • چه نقاط قوت و ضعفی در این محصول وجود دارد؟
3- مرحله تصمیم گیری (Decision Stage)

در فاز تصمیم‌ گیری، مشتریان آماده‌اند تا تصمیم نهایی خود را در مورد خرید یا انتخاب یک محصول یا خدمات را بگیرند. این مرحله بعد از مرحله بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد و مشتریان معمولاً تحت تأثیر احساسی که از شما دریافت کرده اند، تحلیل‌ ها، مقایسه‌ های قیمت و کیفیت، و نظرات دیگران، تصمیم خود را می‌گیرند.

حالا که زمان عمل رسیده است، مشتریان ممکن است اقدام به انجام کارهایی کنند، مانند:

  • انتخاب محصول یا خدماتی که بهترین پاسخ به نیازها و اولویت های آن‌ ها را دارد.
  • انجام مقایسه نهایی بین گزینه‌ های مختلف و تصمیم‌ گیری در مورد کدام گزینه را انتخاب کنند.
  • ارزیابی مجدد نقاط قوت و ضعف هر گزینه و تعیین کدامیک برای آن‌ ها مهم‌تر است.
  • انجام محاسبات مالی نهایی برای تصمیم گیری در مورد هزینه‌ ها و منافع مربوط به هر گزینه.

به این نکته توجه کنید که دسته بندی بالا برای سیستم سازی تفکر و فرآیند کار ماست. در بسیاری از موارد مرز بین مراحل، هاله ای از ابر است. بنابراین گاهی نمی توان دقیقا گفت که یک عمل مشتری دقیقا بخشی از کدام گام است. از این تقسیم بندی بدون وسواس در مرزبندی فازها، بهره ببرید.

انتخاب کلمات کلیدی سایت فروشگاهی برای هر مرحله از سفر مشتری

البته سفر خریدار فقط در مورد کلمات کلیدی فروشگاه اینترنتی ما نیست. بلکه به مفهومی به نام تجربه مشتری (قبل از خرید، حین خرید و پس از آن) باز می گردد که بسیار فراتر از تحقیق کلمات کلیدی و حتی سئو است. در عین حال توجه به قدرت شگفت انگیزی در انتخاب کلیدواژه های مناسب به ما می دهد.

1- کلیدواژه های آنلاین شاپ برای مرحله اگاهی

انتخاب کلیدواژه در مرحله اگاهی، شامل آموزش، صحبت در مورد مشکل و موضوعاتی گسترده تر از محصولات یا خدماتی است که در فروشگاه خود ارائه می دهیم.

سایت فروشگاهی تجهیزات بدنسازی را به خاطر بیاورید. عبارات کلیدی می تواند شامل “آموزش حرکات تقویت پشت بازو” ، “تجهیزات ضروری اولیه برای راه اندازی باشگاه بدنسازی” یا حتی “نحوه دریافت مجوز باشگاه” باشد.

2- کلمات کلیدی در مرحله بررسی و مقایسه

حال که افراد تعریف واضحی از مسئله پیش رو دارند، جستجو برای محصولات و یا خدمات، آغاز می شود. آن ها لیستی از محصولات یا خدماتی را که می تواند نیاز آن ها را پاسخ دهد، تهیه می کنند.

در زیر نمونه ای از کلمات کلیدی مناسب وب سایت فروشگاهی در موضوعات مختلف را می بینیم:

  • بهترین مارک دستگاه کراس آور
  • دستگاه همه کاره بدنسازی خانگی
  • گوشی موبایل مناسب تولید محتوا
  • مشاوره مالیاتی در اصفهان
  • لیست آموزشگاه های موسیقی در رشت
  • مرکز خرید لپ تاپ استوک
3- کلمات کلیدی سایت فروشگاه اینترنتی در مرحله سوم

گزینه های لیستی که خریدار در فاز قبل تهیه کرده است، حالا قرار است یکی یکی حذف شوند. در نهایت، برنده این رقابت، گزینه ای است که تا آخرین مرحله دوام بیاورد.

این مرحله را فراتر از کلمات کلیدی ببینید. زمانی که نام شما در لیست قرار می گیرد، باید با خود یک ارزش را حمل نماید. اعتمادی که از مشتری جلب می نمایید، پیشنهادی که به او می دهید یا احساساتی که منتقل می کنید، تعیین کننده قدرت مقاومت شما در برابر حذف شدن است.

کلمات کلیدی که می توان از آن نام برد:

  • خرید قسطی تجهیزات بدنسازی
  • فروشگاه مرکزی [برند]
  • خرید کولرگازی عایق در شیراز

به این فکر کنید که مرز بین مرحله 2 و 3 را نمی توان دقیقا مشخص کرد. پس کلیدواژه های بالا را می توان در هر کدام از آن ها نیز قرار داد. اگر مشتری احتمالی در زمان تحقیق برای پیدا کردن فروشگاه های اینترنتی معتبر، عبارت “فروشگاه لپتاپ استوک” را جستجو کند و به شما برسد. سپس زمانی که به خرید نزدیک تر شد، در عبارت “خرید قسطی لپ تاپ استوک” باز هم شما را ببیند، شانس شما برای انتخاب شدن بسیار بالا می رود.

انواع کلمات کلیدی فروشگاه اینترنتی

حالا که رفتار مشتری را به صورت علمی و اساسی آموختید، لیستی از مهم ترین انواع کلمات کلیدی را در زیر می بینیم:

  1. دم کوتاه(short-tail): کلیدواژه های یک یا نهایتا دو کلمه ای
  2. دم متوسط(medium-tail): کلمات کلیدی سه یا چهار کلمه ای
  3. دم بلند(long-tail): عباراتی بیش از 4 کلمه، از جمله سوالات
  4. کلیدواژه های اطلاعاتی(Informational Keywords): بیشتر برای کسب اطلاع(و نه خرید) وارد می شوند.
  5. کلمات کلیدی ناوبری(Navigational Keywords): هدف از جستجوی(Search Intent) آن، پیدا کردن وب سایت یک برند یا آدرس یک مکان است.
  6. کلیدواژه های تراکنشی(Transactional Keywords): زمانی که خریدار می خواهید یک محصول یا خدمت را بخرد، آن را جستجو می کند. مانند “خرید موبایل سامسونگ S22”.
  7. کیوردهای تجاری(Commercial Keywords): در میانه کلیدواژه های اطلاعاتی و تراکنشی قرار دارد. مانند “بهترین کفش برای پیاده روی”.
  8. کلمات کلیدی محلی(Local Keywords): برای پیدا کردن چیزی در یک منطقه خاص، مانند “سئو در اصفهان” است.

برای مشاهده لیست کاملی از کلمات کلیدی و راهنمای جامعی در مورد هرکدام مقاله انواع کلمات کلیدی را ببینید.

دو نکته طلایی در انتخاب کلیدواژه های مناسب وب سایت فروشگاهی
1- تمرکز خود را بر عبارات دم بلند(Long Tail) بگذارید.

تمرکز خود را بر عبارات طولانی معطوف کنید. مخصوصا اگر فروشگاهی تازه تاسیس دارید، اصرار بر کلیدواژه های کوتاه می تواند سایت شما را با شکست رو به رو کند. از طرفی در کلمات کلیدی طولانی تر، هدف کاربر نیز واضح و دقیق تر است. به مثال زیر دقت کنید.

اگر یک فروشگاه آنلاین کفش مردانه دارید، کلیدواژه “کفش” می تواند ترافیک زیادی برای شما بیاورد. اما فقط 10 سایت برای آن در صفحه اول گوگل قرار می گیرند. در صورتی که بر آن تمرکز کنید، می تواند انرژی و بودجه زیادی را از شما صرف کند. در حالی که معلوم نیست که وب سایت شما در بین آن 10 نتیجه بالا بیاید.

کلمات کلیدی مانند “کفش مردانه مجلسی چرم” یا “بهترین کفش مجلسی مردانه رسمی” عاقلانه تر هستند. از طرفی در این دو مثال، دقیقا می دانیم، کاربر چه می خواهد. چه محصولی را به او معرفی کنیم. همچنین چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم.

2- کلمات کلیدی تراکنشی در فروشگاه های اینترنتی اصل هستند.

اولویت خود را بر کلیدواژه های تراکنشی بگذارید. مخصوصا اگر در ابتدای مسیر هستید، این کار، جذب مشتری شما را بالا می برد. فردی که عبارت “خرید عسل طبیعی” را جستجو می کند، به خرید و تبدیل شدن به مشتری نزدیک تر است. اما هدف کسی که “خواص عسل طبیعی” را در گوگل وارد کرده است، کمی گنگ به نظر می رسد.

کلیدواژه های تراکنشی نرخ تبدیل بالایی دارند، به همین دلیل برای آنلاین شاپ ها، جذاب تر هستند.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب سایت فروشگاهی، یکی از نقاط تمایز پروژه های موفق و شکست خورده است. حال که می دانید باید به دنبال چه باشید، می توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner و keywordtool برای پیدا کردن آن ها استفاده کنید.

فراموش نکنید که داشتن لیستی از بهترین کلمات کلیدی فقط بخشی از ماجراست. توصیه می کنم، مقالات چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم؟ و دلایل شکست فروشگاه های اینترنتی را ببینید تا با دیدی کامل تر در جذب مشتری و فروش موفق گام بردارید.