09905179462
با ما تماس بگیرید – حتی روزهای تعطیل!

دلیل شکست کسب و کار اینترنتی

چرا کسب و کارهای آنلاین شکست می خورند؟ این ترسناک ترین سوالی است که در شروع راه اندازی هر وب سایتی با آن رو به رو هستید. پاسخ به این سوال آسان نیست. در اغلب موارد ، عوامل متعددی وجود دارند که از کسب سود در کسب و کارهای آنلاین جلوگیری می کنند یا منجر به سقوط نهایی می شوند. این عوامل ممکن است ساده (مانند رقابت سنگین) یا پیچیده (شامل فقدان دانش و فعالیت های بازاریابی دیجیتال لازم) باشند.

یک واقعیت نگران کننده این است که تحقیقات نشان می دهند که حدود 90 درصد استارتاپ های جدید شکست می خورند. مشابه این اتفاق در مورد تجارت الکترونیک نیز وجود دارد. تقریبا 80 تا 90 درصد آنها شکست می خورند ، به این معنی که میزان موفقیت تجارت الکترونیک کمتر از 20 درصد است. اگر به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستید ، یا کار را شروع کرده اید ، این آمار می تواند باعث ترس شما شود.

اما نترسید! در حالی که می توانید از یک کسب و کار موفق چیزهای زیادی بیاموزید ، اما شکست ها درس های بیشتری برای ما دارند. ما به بررسی 10 دلیل اصلی شکست کسب و کار انلاین پرداخته ایم ، بنابراین می توانید از این اشتباهات اجتناب کنید و کسب و کار خود را در 10 درصد موفق قرار دهید.

چرا فروشگاه های اینترنتی شکست می خورند؟

بیایید کمی ریشه ای تر به دلیل شکست کسب و کار های اینترنتی بپردازیم. موفقیت اتفاقی به دست نمی آید. عجیب است ، اما بسیاری از مدیران هم چنان در مورد جذب مشتری آنلاین دچار تردید هستند. به همین دلیل به اندازه کافی برای آن اهمیت قائل نمی شوند. آیا عادلانه است که آن ها به موفقیتی در این بازار دست پیدا کنند؟

موارد بسیاری را دیده ام که صاحبان کسب و کار برای جلب نظر یک مشتری هزینه و زمان زیادی را صرف می کنند ، اما حاضر نیستند حتی به اندازه یک دهم آن را بر روی وب سایتی که می تواند خریداران زیادی برای آن ها به ارمغان بیاورد ، سرمایه گذاری کنند.

موفقیت کسب و کار آسان و یک شبه به دست نمی آید. اکثر افراد برای میزان سختی ، استرس و مدت زمان لازم برای رسیدن به موفقیت کسب و کار آنلاین آماده نیستند.

1- فروش محصول اشتباه

یکی از اصلی ترین دلایل شکست کسب و کارها در فضای مجازی ، انتخاب محصول اشتباه است. تفاوتی ندارد که یک کسب و کار چقدر برای بازاریابی در اینترنتی هزینه می کند ، در نهایت برای بقا نیاز به بازگشت سرمایه دارد. پس شاید بهتر باشد در ابتدا فقط بر روی محصولاتی تمرکز کنید که بازاریابی ، فروش و تامین آن برای شما راحت تر است.

اغلب شرکت های بازرگانی دچار آفت همه چیز خواهی می شوند. مدیران این شرکت ها ممکن است در ابتدا لیست بلندبالایی از محصولاتی را که می خواهند در وب سایتشان بفروشند برای تیم دیجیتال مارکتینگ آماده کنند. در حالی برخی از آن ها را قبلا حتی یک بار نیز نفروخته اند. این کار به سرعت منابع مالی شما را می بلعد و قبل از رسیدن به موفقیت بودجه پروژه به اتمام می رسد.

2- استراتژی بازاریابی نامشخص

یک روز آفتابی است و شما آب میوه های خنک و خوشمزه درست کرده‌اید. این یک محصول ایده ال برای یک روز گرم تابستانی است. اما فروشگاه شما در خیابان فرعی و خلوت است و هیچ کس نمی‌داند که در آنجا هستید.

به همین دلیل است که باید استراتژی بازاریابی آنلاین خود را توسعه دهید. طرح باید شامل رسانه های مختلف ، تبلیغات پولی و محتوای مرتبط مفید باشد.

حتی کوچک‌ترین استارت‌آپ‌ها نیز در برخی مواقع باید روی رسانه‌های پولی سرمایه‌گذاری کنند. تبلیغات رسانه های اجتماعی راهی عالی برای هدایت ترافیک به فروشگاه آنلاین است و در مقایسه با سایر اشکال تبلیغات پولی نسبتاً ارزان قیمت به شمار می رود.

3- تعریف نادرست مخاطب هدف

شما محصول ، طرج کسب و کار و یک وب سایت دارید. چه چیز دیگری ممکن است نیاز داشته باشید؟

متأسفانه داشتن یک پیشنهاد و مکانی برای فروش آن برای موفقیت واقعی در تجارت الکترونیک (یا هر نوع تجارتی) کافی نیست.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که یک صاحب کسب و کار می‌تواند انجام دهد، عدم تعریف واضح از مخاطبان هدف خود است و عدم صرف زمان برای درک نیازها و تمایلات آن‌ها.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که یک صاحب کسب و کار می‌تواند انجام دهد این است که تعریف روشنی از مخاطبین هدف خود نداشته باشد و زمانی را صرف درک نیازها و علایق آن‌ها نکند.

شما باید در تحقیقات بازار اطمینان حاصل کنید که :

  1. مخاطب به محصول شما نیاز دارد.
  2. شما می‌دانید که چگونه پیشنهاد خود را به زبانی که آن‌ها می‌فهمند بیان کنید.
  3. شما می توانید یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنید که مخاطبان هدف را در اولویت قرار دهد.

تعریف و درک مخاطبین هدف به شما کمک می‌کند تا تجربه‌ای ایجاد کنید که با آن‌ها سازگار باشد و پیام برندی که آن‌ ها را برای خرید بی‌وقفه ترغیب می‌کند ، منتقل نماید.

4- UI/UX ضعیف

وبسایت شما باید تعادلی بین عملکرد و زیبایی باشد. نه تنها می‌خواهیم وبسایتتان ظاهر خوبی داشته باشد ، بلکه مخاطبین را نیز به مشتری تبدیل کند.

  • ناوبری گیج کننده

اگر منوهای سایت شما از اصطلاحات گیج کننده استفاده می کند ، اگر یافتن محتوای شما سخت است ، یا اگر ویژگی های خاصی به درستی کار نمی کنند ، کاربران ناامید می شوند و به جایی دیگر می روند.

برای جلوگیری از این امر ، وب سایت خود را برای ارائه یک تجربه قدرتمند کاربر ، از جمله ناوبری شفاف و یک تجربه لذت بخش برای مشتریان بهینه کنید. این به کاربران کمک می کند تا اطلاعات مورد نظر خود را سریع تر پیدا کنند. یعنی فروش بیشتر برای شما.

  • بهینه نشدن برای موبایل

مسئله دیگر در میان رایج ترین دلایل شکست فروشگاه های آنلاین عدم بهینه سازی برای دستگاه های مختلف است. سایت خود را برای موبایل سازگار (mobile-friendly) کنید. بیشتر مشتریان در سراسر جهان چند پلتفرمه هستند. آنها از طریق موبایل ، لپ تاپ یا دستگاه های دیگر به سایت ها دسترسی پیدا می کنند. به این فکر کنید که چگونه می توانید تجربیات لذت بخش را در دستگاه ها مختلف ارائه دهید.

5- قیمت گذاری بدون توجه به رقبا

همه‌ی ما وبسایت‌هایی را دیده‌ایم که علی رغم ظاهری آماتور ، میلیون‌ها تومان درآمد ماهیانه دارند. با اینکه ظاهر آن‌ها خوب نیست ، اما این افراد در ارائه بهترین قیمت‌ها موفق هستند. البته این وبسایت‌ها اگر طراحی بهتر و استراتژی بازاریابی قوی‌تری داشته باشند ، حتماً عملکرد بهتری نیز خواهند داشت. اما ایده این است که قیمت‌های پایین مشتریان را جذب می‌کند. این مورد در بازار خرده‌فروشی خارج از وب نیز رخ می‌دهد ، اما در وب که فروشگاه بعدی تنها یک کلیک با مشتری فاصله دارد ، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مطمئن شوید که رقبا را مورد بررسی قرار داده‌اید و قیمت‌های شما رقابتی هستند.

6- بدون سرمایه گذاری واقعی

تنها با 1 میلیون تومان هم امکان افتتاح یک فروشگاه اینترنتی وجود دارد. اما این به هیچ وجه به این معنی نیست که این تنها چیزی است که برای سرمایه گذاری نیاز دارید.

مانند هر کسب و کار جدید ، یک فروشگاه اینترنتی نوپا ممکن است به سرمایه و مقدار زیادی نیروی کار نیاز داشته باشد.

خرده فروشان سنتی اغلب در مورد سرمایه گذاری کافی در یک فروشگاه آنلاین بدترین هستند. اگر در حال حاضر یک فروشگاه فیزیکی دارید و در قصد افزودن یک فروشگاه آنلاین را دارید ، در مورد آن مانند یک مکان جدید فکر کنید. این فروشگاه به سرمایه گذاری مشابه در زمان و حداقل بخشی از سرمایه گذاری شما در پول نیاز دارد.

حتی خرده فروشان نسبتاً کوچک نیز با خوشحالی 500 میلیون تا 1 میلیارد تومان برای یک فروشگاه فیزیکی پول می پردازند ، اما از هزینه 100 میلیون تومانی برای فروشگاه آنلاین که ممکن است در واقع پتانسیل فروش بیشتری داشته باشد ، خودداری می کنند.

7- محتوای بی کیفیت

یکی از دلایلی که باعث می شود یک خرده فروشی یا حتی یک کسب و کار عمده فروشی به سرعت شکست بخورد ، فقدان محتوا است. در زمینه تجارت الکترونیک ، ترافیک وب سایت جریان خریداران به داخل و خارج از فروشگاه شما است. اگر می خواهید فروش داشته باشید ، به ترافیک نیاز دارید.

یک راه سریع برای دریافت ترافیک تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (pay-per-click) است. اما ممکن است گران باشد ، بنابراین قبل از سرمایه گذاری زیاد مطمئن شوید که آن را درک کرده اید.

یک راه کندتر ، اما در نهایت قدرتمندتر ، برای افزایش ترافیک ، محتوا است. یعنی بازاریابی محتوا در سایت و شبکه های اجتماعی.

  • SEO ضعیف

فکر نکنید که می توانید سئو را نادیده بگیرید یا صرفاً به این دلیل که یک وب سایت زیبا یا محصولات واقعا عالی دارید ، در جستجوها رتبه بالایی کسب می کنید.

نبود ترافیک به معنای این است که فروشگاه خود را در وسط بیابان ساخته اید. احتمالا باید بیشترین بودجه پروژه را صرف تولید محتوای سئو شده برای ایجاد ترافیک مفید کنید. در غیر این صورت به سرعت کسب و کار اینترنتی شما به شکست منجر می شود.

  • ضعف در CRO

شاید تعجب کنید اگر بگویم ، عامل دیگر شکست فروشگاه های آنلاین خود سئو است! گرچه سئو برای جذب مخاطب ضروری است اما برای بسیاری این تفکر ایجاد شده که تنها کافی است سایتشان را سئو کنند. یکی از بزرگ ترین چالش هایی که سئوکاران با مدیران دارند ، همین نکته است.

سئوکاران وظیفه افزایش ترافیک ورودی را دارند. این در حالی که مدیران از آن ها انتظار دارند که برایشان مشتری جذب کنند. اینجا است که مسئله ی دیگری فراتر از SEO (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) مطرح می شود : CRO یا بهینه سازی برای نرخ تبدیل.

داشتن مخاطب بدون برنامه ای برای تبدیل آن ها به خریدار باعث می شود فرصت های بسیاری را از دست بدهید. این که دیگران شما را ببینند تازه اول راه است. باید کاری کنیم که آن ها به شما اعتماد کنند و کاری را که می خواهید (خرید محصول) انجام دهند. توصیه می کنیم مقاله بازاریابی محتوایی را ببینید.

  • تصویر محصول بی کیفیت

بهترین راه برای فروش محصولات با تصاویر جذاب و چشم نواز است که کالای شما را در بهترین کیفیت تصویر و نورپردازی نشان می دهد. از آنجایی که مشتریان نمی توانند محصولات موجود در فروشگاه را به صورت فیزیکی ببینند ، تصاویری که نمایش می دهید کلید فروش هستند.

تصاویر ضعیف باعث می شود مشتریان برای خرج کردن پول خود به جای دیگری بروند. برخی از دام های رایج که باید از آن ها اجتناب کنید عبارتند از:

    1. کیفیت تصویر ضعیف
    2. تصاویر خیلی کوچک یا خیلی بزرگ
    3. عکس های بسیار تاریک یا روشن
    4. محصولات نامعلوم و مبهم
    5. نمایش محصول فقط از یک زاویه
  • صفحه محصول نامناسب

صفحات محصولات شاید مهمترین جنبه وبسایت شما باشند. اگر صفحه محصول اطلاعات کافی را ارائه نکند یا نتواند کالا را به شیوه‌ای واضح و جذاب نشان دهد ، احتمال خرید آن توسط مشتریان کمتر است.

تصاویر محصول نمی توانند همه کارها را انجام دهند. آنها باید با توضیحات قانع کننده و متقاعد کننده همراه شوند. چه چیزی در مورد این محصول خوب است؟ چه تفاوتی با اقلام مشابه از رقبا دارد؟ چرا کسی باید آن را بخرد؟

برای کامل کردن توضیحات محصول خود ، به این فکر کنید که چرا بازدیدکنندگان سایت شما باید کالا را بخرند و چه مزیتی دارد.

8- عدم حضور در شبکه های اجتماعی

یکی از دلایل مهم شکست کسب و کارها در اینترنت عدم فعالیت کافی در شبکه های اجتماعی است. مخصوصا سایت های فروشگاهی ممکن است تمام تمرکز خود را بر روی سئو یا تبلیغات در فضای وب قرار دهند. در این صورت مخاطبان زیادی را از دست می دهند.

9- نبود خدمات پشتیبانی مشتری

خدمات مشتری شامل بسیاری از جنبه های مختلف است. با تقویت پشتیبانی از اشتباهات رایج تجارت الکترونیک در این زمینه جلوگیری کنید.

خدمات مشتری شامل پاسخگویی به سوالات و نظرات مشتریان در وب سایت ، شبکه های اجتماعی و ایمیل ها و تماس های تلفنی است. حتما برنامه مدون برای نحوه پاسخگویی و پیگیری درخواست ها و نظرات مخاطبان خود داشته باشید. بدانید که اگر شما به آن ها توجه نکنید ، قطعا رقبا با این کار ، آن ها را جذب خواهند کرد.

10- عدم انجام تحقیقات بازار

نتایج مربوط به تحقیقات بازار شامل مربوط به بازار ، مشتریان ، رقبا و عوامل تأثیرگذار در تجارت را در اختیار شخصی که قرار است مسئول جذب مشتری اینترنتی باشد بگذارید.

متاسفانه در این زمینه بسیار سهل انگاری می شود. صاحبان کسب و کار و سئوکاران به اندازه کافی در این مورد تبادل اطلاعات نمی کنند. تمام کاری که صورت می گیرد ، انتخاب چند کلمه کلیدی محدود برای سئو کردن است و تمام!

البته باید این را نیز در نظر بگیریم که سئوکار مسئولیت افزایش فروش را ندارد. وظیفه متخصصین سئو فقط افزایش مخاطب است. برای افزایش پایدار و مطمئن فروش از طریق فضای مجازی باید کاری فراتر از سئو ، یعنی بازاریابی محتوایی انجام دهیم.

در نهایت باید توجه کنیم که موفقیت یا شکست در یک کسب و کار آنلاین می تواند دلایلی فراتر از محیط اینترنت داشته باشد. تامین مناسب ، فروشندگان ، بودجه پروژه و عوامل بسیار دیگری هستند که می توانند مسیر یک پروژه را کاملا تغییر دهند.

 

 

تحریر و تدوین:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *