مهم نیست یک مرکز درمانی بزرگ دارید یا یک مطب کوچک، با استفاده از سئو(SEO) می توانید بیمار، متخصص، سرمایه گذار و … را از طریق اینترنت جذب کنید. با توجه به این که جستجو امروزه اغلب قبل از هر گونه تصمیمی در اینترنت جستحو می کنند، سئو سایت پزشکی(Healthcare SEO) می تواند برای شما تفاوت ایجاد کند.
سئو سایت پزشکی چیست؟
سئو سایت پزشکی(Healthcare SEO یا Medical SEO)، به بهینه سازی یک وب سایت پزشکی برای بهبود سئو و افزایش قابلیت روئیت سایت در نتایج جستجو های گوگل میپردازد. بهینه سازی برای گوگل معمولا شامل تحقیق در مورد کلمات کلیدی، ایجاد محتوا، بهینه سازی سرعت صفحه و موارد دیگر است.
سئو کل نگر(Holistic SEO)
سئو کل نگر یا سئو جامع (Holistic SEO) رویکردی نوین در دنیای سئو است که به جای تمرکز صرفاً بر ترفندهای مقطعی، بر بهینه سازی تمام جنبه های یک وب سایت با هدف ارائه تجربه ای لذت بخش برای کاربران تاکید دارد. در این رویکرد، سئو به عنوان یک ابزار برای بهبود تجربه کاربری و جلب رضایت همزمان گوگل و کاربران در نظر گرفته میشود.
در سئو کل نگر، هماهنگی و بهینه سازی تمام جنبه های وب سایت از جمله محتوا، ساختار، سرعت بارگذاری، ارتباط با شبکه های اجتماعی، و سایر عوامل، به منظور ایجاد یک تجربه کاربری شگفت آور و جلب اعتبار موتورهای جستجو صورت می پذیرد. این رویکرد با تأکید بر کیفیت محتوا، ارزش افزوده برای کاربران، و ارتقاء کلی تجربه آن ها، به بهبود رتبه در صفحه نتایج گوگل و افزایش رضایت کاربران می انجامد.
خدمات سئو پزشکی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟
کسب و کارهای زیادی در حوزه مقدس سلامت وجود دارد که می توانند از مزایای بیشمار بهینه سازی برای موتورهای جستجو(Search Engine Optimization) بهره مند شوند. برخی از آن ها را زیر می بینیم:
- بیمارستان ها و مراکز بزرگ درمانی و سلامت
- مطب ها
- شرکت های دارویی و داروخانه ها
- تولیدکنندگان و فروشگاه های تجهیزات پزشکی
- کلینیک های زیبایی
- مراکز مشاوره پزشکی
- متخصصینی که می خواهند برند شخصی خود را تقویت نمایند.
- دانشگاه های علوم پزشکی و آموزشگاه ها
- مراکز تحقیقاتی
- شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت
- مجله های سلامت، پزشکی و خانواده
- دامپزشکی ها
- فروشگاه های محصولات زیبایی و پوست
سئو چگونه به مراکز پزشکی و سلامت کمک می کند؟
خدمات سئو از چند جنبه می تواند به شما کند تا کار خود را گسترش دهید:
جذب بیمار و مراجع
تا سال ها سئو برای کسب و کارها یک پدیده جدید ترسناک بود. بسیاری از مدیران آن را انکار می کردند. ولی اینترنت آن قدر پیش رفت که در تمام جوانب زندگی افراد ریشه دوانیده است که برای هر مسئله ای، ابتدا در گوگل سرچ می کنند. از اتفاق بیشترین جستجو ها نیز در حوزه های مربوط به پزشکی، سلامت و خانواده است.
در نمودار بالا می بینیم که مربوط به Google Trends حتی ساده ترین پدیده های مرتبط به سلامت، چه حجم بالایی از جستجو دارد. در حالی که کلیدواژه های “سفره عقد” و “خرید موبایل سامسونگ” نیز به تنهایی بسیار در گوگل سرچ می شوند.
اما برای جذب مشتری اینترنتی باید زمانی که جستجو می کنند، آنجا باشیم، صفحه اول گوگل. مثلا اگر فردی جستجو کند “بهترین متخصص درمان سرطان” وقتی شما را در رتبه 1 گوگل ببنند، با اعتماد زیادی به شما مراجعه می کنند. در حالی که اگر شما را نیابند، شانس کمی برای پیدا شدن دارید.
چند نکته برای جذب مراجع در سایت های پزشکی:
- مشکلات و سوالات آن ها را پاسخ بدهید. شاید دوست داشته باشید در مورد نکات تخصصی صحبت کنید، اما باید ببینیم برای مخاطبین ما چه محتوایی ارزشمند است. و آن ها به دنبال چه هستند؟
- به زبان مخاطبین صحبت کنید. پزشکی پر از اصطلاحات و عبارات تخصصی است. گاهی به نظر می رسد، ساده کردن یک پدیده به زبان عامیانه بسیار مشکل باشد. اما هر دو طرف از این کار سود می برند. وقتی به زبان مخاطبین صحبت می کنید، آن ها با شما ارتباط برقرار می کنند و شما را دوست خواهند داشت.
- محتوای مفید به آن ها هدیه بدهید. بهترین راه برای جذب افراد، آموزش دادن آن ها است. اجازه دهید حس کنند در کنار شما می توانند رشد داشته باشند و بیشتر یاد بگیرند.
جذب مشتری برای داروها و تجهیزات بهداشتی و پزشکی
تجربه ی جالبی در مورد فیلترهای هپا دارم که می خواهم با شما در میان بگذارم. در یک شرکت بازرگانی کلیدواژه “فیلتر هپا” را سئو کردیم. ابتدای کار، تمام کارمندان بخش فروش اعتقاد داشتند کسانی که این محصول تخصصی را می خرند، همه می دانند باید از کجا آن را تهیه کنند. در پایان همه آن ها شگفت زده شدند که پس از بالا آمدن این عبارت در گوگل، روزانه مشتریان زیادی از کارخانه ها و بیمارستان ها برای خرید فیلتر هپا تماس می گرفتند و می گفتند برای اولین بار شما را در گوگل دیدیم. این مشتریان حتی مشاوره برای انتخاب محصول درست نیز می خواستند.
سئو سایت پزشکی می تواند مشتریان شما را چند برابر کند. چون شما را در جلو دید بازار هدف قرار می دهد. برای شما برندسازی می کند. و با استفاده از تکنیک های مختلف بازاریابی درونگرا آن ها را به خرید ترقیب می نماید.
علاوه بر افزایش فروش مستقیم، سئو سایت پزشکی، برند شما را در نگاه مصرف کنندگان نیز معتبر می نماید. در نتیجه آن ها در مراجعه به فروشگاه ها و داروخانه ها برند شما را طلب می کنند. این یعنی افزایش فروش.
اگر داروخانه یا مرکز فروش محصولات سلامت و زیبایی دارید نیز سئو سایت پزشکی برای شما عالی است. افراد زیادی ترجیح می دهند که داروها و محصولات مورد نیاز خود را از وب سایت های معتبر بخرند. تا از اصل بودن آن مطمئن باشند. در عین حال فشار دادن دکمه خرید، بسیار راحت تر از مراجعه حضوری است.
جذب متخصص از طریق سئو
شاید جلب توجه متخصصین با کیفیت چندان هم راحت نباشد. آن ها معمولا به سختی تحت تاثیر قرار می گیرند. اگر سایت شما به خوبی بهینه و پربازدید باشد، قدرت مذاکره بیشتری خواهید داشت. حتی می توانید برای استخدام در قسمت های مختلف، فقط با یا آگهی در سایت خودتان، افراد مناسب را بیابید.
جذب شریک مالی و سرمایه گذار
هیچ جیز یک سرمایه گذار را مانند رونق کسب و کار تحت تاثیر قرار نمی دهد. وقتی در صفحه اول گوگل باشید، خود به خود سرمایه گذاران به سمت شما کشیده می شوند. حتی چیزی در این مورد منتشر نکرده باشید. سئو پزشکی به شما قدرت بالایی در مقابه با آن ها می دهد. حالا دیگر دست برتر با شماست.
مهم ترین دلایلی که اثبات می کنند توجه به سئو وب سایت های پزشکی حیاتی است را در زیر می بینیم
1-بیشترین بازدیدکنندگان سایت های اغلب از جستجوی ارگانیک هستند.
ترافیک ارگانیک(Organic traffic) آن دسته از کاربرانی هستند که خود در گوگل جستجو می کنند و به وب سایت شما می آیند. در اکثر وب سایت ها، بیشتری مخاطبین از همین نوع هستند. اگر سایت خود را برای بازدید ارگانیک بهینه نکنید، برای جذب مشتری باید به صورت مدام تبلیغات پولی انجام دهید که بسیار پرهزینه است.
2- سئو باعث ایجاد اعتماد و اعتبار برند می شود.
مشتریان معمولا به یک سایت اعتماد می کنند، چون صرفا در رتبه های برتر گوگل است. کاربران به گوگل اعتماد دارند، حال اگر این منبع اعتماد، شما را به آن ها معرفی کند، راحت تر از شما خرید می کنند.
3- سئو بر چرخه خرید تأثیر می گذارد.
ما نمی خواهید صرفا برای شما بازدیدکننده بیاوریم. یکی از مزیت های سئو حرفه بر خدمات ارزان قیمت در همین است. ما با استفاده از قیف بازاریابی اجتماعی، نوروساینس و تکنیک های فروش آنلاین، مخاطبین را به سمت خرید بیشتر و ایجاد وفاداری سوق می دهیم.
4- سئو نسبت به روش های دیگر، ارزان و مقرون به صرفه است.
سرمایه گذاری بر روی سئو می تواند کسب و کار شما را متحول کنید. برای یک ماموریت حضوری، چقدر هزینه می کنید؟ حال تصور کنید، یک مقاله خوب نوشته می شود و تمام مردم ایران می توانند آن را ببینند. از شهرهایی که حتی برای تفریح هم به آنجا نرفته اید نیز مشتری خواهید داشت. سایت شما زمانی که همه کارمندان، خواب هستند نیز به کار خود ادامه می دهد.
جنبه های مختلف سئو سایت پزشکی
1- سئو داخلی
به آن On-page SEO یا On-site SEO نیز می گویند. طراحی و ایجاد یک محتوای با کیفیت که مورد توجه موتورهای جستجو باشد بخش مهمی از آن است. تحلیل رقبا، تعیین دقیق اهداف، شناخت پرسونای مخاطب، تحقیق کلمات کلیدی و تسلط بر الگوریتم های گوگل برای دستیابی به رتبه های برتر در سرچ های گوگل، نیازهای ضروری هستند.
تعیین عنوان درست، متا تگ ها، لینک های داخلی درست، تجریه کاربری و بررسی نقاط درسترسی مشتریان از جمله مواردی است که باید در کنار محتوای مفید، به درستی انجام شود تا صفحات سایت ما، قابلیت قرارگیری در بهترین جایگاه را داشته باشند.
2- سئو خارجی
هر آنچه برای ارتقای اعتبار سایت در خارج از آن انجام می دهیم، Off-page SEO نام دارد. بک لینک گیری در سایت های معتبر، رپورتاژ آگهی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و مانند آن. سئو خارجی سایت پزشکی از آن جهت اهمیت دارد که مانند یک شمشیر دو لبه است. اگر به درستی طراحی شود، بسیار کارساز است. در حالی که اشتباه می تواند خسارات زیادی به بار بیاورد. ما در مجموعه عالیجناب محتوا، با بهره گیری از کارشناسان با تجربه و متعهد، با کیفیت ترین خدمات سئو خارجی را ارائه می دهیم. بنابراین خاطراتان از این بابت راحت باشد.
3- سئو تکنیکال
سایتی که از نظر فنی، ممتاز نیست نمی تواند با بهترین ها رقابت کند. جنبه فنی وب سایت شامل موارد زیر است:
- سریع باشد.
- در تمام نمایشگر ها، از مانیتورهای بزرگ گرفته یا صفحه موبایل های کوچک ظاهری زیبایی داشته باشد.
- ربات گوگل به راحتی در آن خزش(crawl) کند.
- فایل txt به درستی تنظیم شده باشد.
- صفحات قابل ایندکس باشد.
- لینک های خراب(dead links) نداشته باشد.
- با متن های تکراری(duplicate content) موتورهای جستجو را گیج نکند.
- امن باشد.
- دارای Structured data مناسب باشد.
- معماری سایت به درستی ایجاد شود.
- سایت مپ به درستی تعریف شده باشد.
استراتژی سئو سایت های پزشکی
بهترین استراتژی سئو برای وب سایت های فعال در حوزه سلامت و بهداشت، E-A-T نام دارد. E-A-T بخشی از دستورالعمل های ارزیابی کیفیت در گوگل است.
اصطلاح E-A-T برای اولین بار در سال 2014 توسط گوگل به معیارهای سنجش کیفیت محتوا، معرفی شد.
- Expertise : تخصص نویسنده محتوا
- Authoritativeness : اعتبار نویسنده، اعتبار محتوا و وب سایت
- Trustworthiness : قابل اعتماد بود نویسنده، محتوا و خود وب سایت
به عنوان مثال یک مقاله توسط یک نویسنده متخصص به گونه تهیه شود که به کاربران کمک کند به اطلاعات قابل اعتماد، درست و به روز دست یابند. علاوه بر این در یک وب سایت معتبر که مطالب دیگر آن نیز، قابل اعتماد است منتشر شود.
E-A-T در عمل، یک روند تخصصی است و باید با دقت انجام شود. در سال 2018 با معرفی الگوریتم Medic بازدید بسیاری از سایت ها افت کرد. به خاطر این که این الگوریتم آن ها را در حوزه علمی قابل اعتماد ندانست. الگوریتم مدیک وظیفه حفاظت از کاربران در برابر اطلاعات نادرست پزشکی بهداشتی را بر عهده دارد.
ما در مجموعه عالیجناب محتوا با استفاده از تکنیک های مدرن تولید محتوا، سئو فنی و خارجی اعتبار سایت شما را در الگوریتم مدیک بالا می بریم تا به گوگل نشان دهیم می تواند شما را در رتبه های برتر خود نشان دهد.
1- بک لینک گیری(Backlink) از سایت های معتبر مرتبط
گرچه در E-A-T به بک لینک گیری اشاره نشده ولی آزمایشات نشان می دهند که در اعتبار سایت تاثیر زیادی دارد. همچنین گوگل در سال های اخبر در تشخیص لینک های با کیفیت خوب کار کرده است. بنابراین مطمئن شوید فقط بر روی کیفیت آن ها تمرکز کنید.
2- به روز بودن
در سیاست های E-A-T به اصطلاح YMYL بر می خوریم که در تعیین کیفیت محتوا بسیار مهم است. your money or your life به محتوایی اشاره می کند که به اتفاقات مربوط به سلامتی یا وضعیت مالی مخاطبین باز می گردد.
اطلاعات پزشکی باید به سبک حرفه ای نوشته یا تولید شوند و باید به طور منظم ویرایش، بررسی و به روز شوند.
3- استناد به منابع معتبر
استفاده از منابعی و مراجعی که درستی آن ها ثابت شده و البته به روز است، می تواند سطح کار ما را بالا ببرد. مخصوصا در مطالبی که از نظر سلامتی، حساسیت بالایی دارد، این کار می تواند هم برای کاربران و هم الگوریتم های گوگل، اطمینان بخش باشد.
همچنین محتوای خود را با منابعی که گوگل به آن ها اعتماد دارد، مانند ویکیپدیا، مقایسه کنید.
4- تعامل بیشتر
کاربران را تشویق کنید تا از شما سوال بپرسند، نظر بگذارند و در صفحات مختلف با شما وارد گفتگو شوند. حتی بهتر است در خارج از سایت نیز این تعامل را برقرار نمایید. علاوه بر این، آن ها هر چقدر در سراسر اینترنت در مورد شما نظرات مثبتی بگذارند، اعتبار شما افزایش می یابد.
اگر تولیدکننده محصولات پزشکی بهداشتی هستید، با قرار دادن آن ها در فروشگاه های دیگر، کاربران را برای نظر گذاشتن یا بررسی محصولاتتان تشویق کنید.
5- نمایش دستاوردها
اگر به گوگل نگویید که چه دستاوردهایی داشته اید، چگونه به آن پی ببرد؟ البته به یاد داشته باشید، هدف از این کار نشان دادن تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن خود، به گوگل است. مبالغه نکنید و حقیقت را بگویید.
می توانیم برای این کار از Markup Schema استفاده کنیم. اگر از خدمات سئو وردپرس استفاده کنید، این کار با افزونه هایی مانند WP Schema Pro قابل انجام است. در غیر این صورت با کدهای XML باید پیاده سازی شود.
سئو سایت پزشکی شامل چه مراحلی است؟
صعود به صدر نتایج گوگل و ساختن یک نام تجاری فوق العاده که می توانید به آن افتخار کنید چیزی بیش از اطمینان از درستی تمام جزئیات کوچک و جنبه های فنی سئو است. این کار باید طی مراحل سیستماتیک و با استراتژی سئو جامع انجام شود.
مرحله صفر- مشاوره رایگان سئو
برای شروع کار می توانید از مشاوره رایگان متخصصین شرکت سئو عالیجناب محتوا استفاده کنید. ما با بررسی اولیه وب سایت و با توجه به اهداف، بودجه و منابع موجود، بهترین راه حل ها برای موفقیت شما در جذب مشتری اینترنتی را ارائه می دهیم.
1- تعیین اهداف کسب و کار
ما فقط برای چند کلمه کلیدی سایت را سئو نمی کنیم. کار ما حرفه ای تر از تلاش های ساده سئو است. برنامه ما، جذب مشتری واقعی و پایدار برای شما است. در این مسیر، ابتدا باید اهداف به وضوح تعیین شود.
کار بدون هدف، مانند رانندگی بدون دانستن مقصد است. شما صرفا به امید این که به جایی برسید ادامه خواهید داد. (ساعات بی پایانی را صرف ساختن سایت خود بدون برنامه می کنید!).
اگر یک سایت جدید دارید، بهتر است محصولات را محدود کنید تا هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش دهید.
2- بررسی وضعیت وب سایت
اگر از قبل وب سایت دارید، باید وضعیت آن را بررسی کنیم. در چه مرحله ای از طراحی است؟ شاخص های Domain Authority و Spam Rate آن چه اعدادی را نشان می دهند؟ محتوای موجود چگونه است؟
اگر هنوز وب سایت ندارید، می توانید از خدمات طراحی سایت عالیجناب محتوا استفاده نمایید. ما سایت هایی حرفه ای و کاملا سئو شده(SEO Friendly) برای شما طراحی می کنیم. حضور متخصصین سئو در تیم طراحی، به ما اطمینان می دهد که وب سایت ایجاد شده کاملا با اصول سئو سازگار است.
3- تعیین پرسونای مخاطب
موثرترین روش شکست در سئو این است که سعی کنیم برای همه افراد جامعه محتوا تولید کنیم. این کاری است که در بسیاری از پروژه های سئو انجام می شود! واقعا دلیل شکستشان هم همین است.
بسیاری کاشناسان بازاریابی معتقداند که تعیین مخاطبین مهم ترین مرحله بازاریابی محتوایی است. نکته اصلی این است که مشکلات و خواسته های مخاطبان خود را فهرست کنیم و بفهمیم که چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارند. همچنین، باید به این سوال مهم پاسخ دهیم – چیز منحصر به فردی که شما باید به مشتریان خود ارائه دهید چیست؟
4- استراتژی محتوا
سئو به تنهایی نمی تواند موفقیت ما را تضمین کند. ما نیاز به یک استراتژی قوی داریم. خدمات سئو پزشکی عالیجناب محتوا فراتر از سئو معمول است. ما با بهره گیری از استراتژی محتوا، یک وب سایت مستحکم و قدرتمند می سازیم.
استراتژی محتوا مانند چسبی عمل می کند که تمام جنبه های مهم برای سئو را در کنار هم قرار می دهد. چرا که دیگر پر کردن صفحه از کلمات کلیدی و خریدن چند لینک، نمی تواند گوگل را فریب بدهد. موتورهای جستجو با استفاده از هوش مصنوعی، خودشان محتوا را درک می کنند. به همین دلیل انتشار هوشمندانه مطالب مفید، مرتبط، جذاب اهمیت بالایی دارد.
البته همه چیز در مورد SEO نیست. با استفاده از یک استراتژی قوی می توانید اعتماد مشتریان را جلب کردو نرخ تبدیل، تکرار خرید و وفادارسازی را افزایش داد.
-
اهداف و اولویت های سئو
اولویت های سئو سایت با توجه وضعیت وب سایت، بازار و اهداف کسب و کار به صورت دوره ای بررسی می شود. تا مطمئن شویم در جهت سودآوری هرچه بیشتر برای شما حرکت می کنیم. ممکن است عوامل مختلف فنی، مالی، بازاریابی و … مانع آن باشد که بر روی همه محصولات کار کرد. در این صورت می توانید با مشخص کردن لیستی از خواسته های مهم، بهترین بهره وری را داشته باشیم.
-
تحلیل رقبا
دیده بانی و تحلیل رقبای سئو باید مستمرا صورت گیرد. بهینه سازی برای موتورهای جستجو یک رقبایت همیشگی است. کسی که بهتر از دیگران عمل کند، پیروز است. پس در هر مرحله بهتر است رقبا را به خوبی زیر نظر داشته باشیم.
-
تحقیق کلمات کلیدی
شاید با سئوکارانی برخورد کرده باشید که می خواهند شما کلمات کلیدی را تعیین کنید. اساسا تحقیق و تعیین کلمات کلیدی یک علم دقیق است. در خدمات سئو حرفه ای و کارآمد، متخصص با استفاده از دانش، تجربه و ابزارهای مخصوص بهترین کلیدواژه ها را انتخاب می کند.
-
طراحی تقویم محتوایی
پس از تحقیق و تعیین کلیدواژه های ارزشمند، ما تقویم محتوا را برنامه ریزی می کنیم. انتشار زمانبندی شده، منظم و به موفقع محتوا اهمیت زیادی برای موتورهای جستجو دارد.
-
تولید محتوا
تولید محتوای مناسب برای جذب مشتری از طریق موتور جستجوی گوگل، گامی است که تمام مراحل قبل برای رسیدن به آن انجام می شود. ما با توجه پرسونای مخاطب، کلیدواژه تعیین شده، تحلیل رقبا و بر اساس تقویم محتوایی، محتوا را طراحی و تولید می کنیم. این محتوا طی چند مرحله برای بهترین نتیجه پردازش و بازنگری شده تا آماده انتشار شود.
-
انتشار و مدیریت محتوا
پس از انتشار محتوا با توجه به اصول سئو استاندارد و حرفه ای، و پس از ایندکس شدن آن در گوگل، با گرفتن بازخورد، آن را به صورت دوره ای و منظم ارتقا می کنیم. رقابتی بودن سئو در حوزه پزشکی و سلامت را فراموش نکنید. فقط انتشار بهترین محتوا کافی نیست. رقبا همیشه سعی می کنند بهتر از شما باشند، پس به صورت مداوم باید محتوای خود را پالایش نماییم و بهبود دهیم.