09905179462
با ما تماس بگیرید – حتی روزهای تعطیل!

بهترین نکات برای بهبود سئو سایت وردپرس

با گذشت زمان، وردپرس از پلتفرم ساده وبلاگ نویسی به یک سیستم مدیریت محتوا(content management system – CMS) چندمنظوره قدرتمند تبدیل شده است. اجازه دهید قبل از بیان بهترین نکات برای بهبود سئو در وردپرس، ببینیم چرا این سیستم اینقدر محبوب است.

  • حدود 62 درصد از سایت هایی که از CMS استفاده می کنند، وردپرسی هستند.
  • بیش از 43.2 درصد از تمام وب سایت های موجود در اینترنت از وردپرس استفاده می کنند.
  • وردپرس حدود 36.28 درصد از 1 میلیون وب سایت برتر دنیا را در اختیار دارد.

کار با وردپرس آسان است. برای راه اندازی یک وب سایت، لازم نیست درگیر کدنویسی شوید. از این مهم تر، وردپرس بر پایه سئو، توسعه یافته است. بسیاری از نیازهای سئو را در خود دارد. و بسیاری دیگر را با استفاده از پلاگین ها، می توان به آن اضافه نمود. در وافع می توان گفت ویژگی های وردپرس برای بهبود سئو بدون درگیر شدن با جزئیات کدنویسی، عالی است.

در ادامه بهترین نکات برای بهبود سئو وردپرس را با هم می بینیم. اجازه دهید به جای بحث های پراکنده، سیستمی و مدون پیش برویم. هر یخش از سئو محتوا ، سئو تکنیکال و خارجی را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

بهبود سئو داخلی در وردپرس

بالابردن رتبه سئو در وردپرس مانند هر سایت دیگری، بستگی زیادی به محتوا و کیفیت طراحی و اجرای سئو داخلی دارد.

1- محتوای با کیفیت را اصل قرار دهید.

برای انتشار مقالات جدید عجله نکنید. اولویت شما باید کیفیت محتوای منتشر شده باشد. رفتار صادقانه با مخاطبین، قدرتمندترین تکنیک سئو است.

محتوای مطالب

صفحات را فقط برای بالا آمدن در گوگل ایجاد نکنید. مطالبی مفید به مخاطبین ارائه دهید. برای این کار ابتدا به این فکر کنید ک مخاطب شما چه کسی است؟ با چه هدفی به سایت شما آمده است؟ و از شما چه انتظاری دارد؟

وقتی مخاطب ببیند شما با سودجویی یک صفحه را فقط برای جذب بازدید سئو کرده اید، چگونه انتظار دارید که به شما اعتماد کند؟

اگر مدیر یک کسب و کار هستید ممکن است از خود بپرسید که تفاوت سئو ارزان و خدمات سئو حرفه ای در چیست؟ دقیقا کیفیت محتوا، بخش زیادی از پاسخ شما است.

احساسات خوانندگان را درگیر کنید.

تا به حال اولین وب سایت دنیا را دیده اید؟ می توانید از لینک TheProject  آن را ببنید. زمانی که سازندگان در سال 1990 آن را منتشر کردند، هرگز فکرش را هم نمی کردند که چیزی به نام سئو، چقدر در آینده ی کسب و کارها تاثیر گذار شود.

اما کمی بعد و در سال 1997 سئو یک اصطلاح جذاب جدید بود. همه می خواستند بدانند چگونه به رتبه اول موتورهای جستجو برسند. متقلبین دست به کار شدند و سئو کلاه سیاه را ابداع کردند. در آن روزها، با پر کردن صفحه با کلمه کلیدی مورد نظر، آن را به صفحه اول گوگل می رساندند.

گرچه گوگل در سال 2003 الگوریتم Florida را معرفی کرد که به منظور مبارزه با تکنیک‌ های کلاه سیاه طراحی شده بود، همچنان می شد به راحتی آن را فریب داد. اگر کمی قبل تر(قبل تر از 2010) وارد دنیای اینترنت شده باشید، حتما صفحاتی را که به جای ارائه مطالب مفید، با تکرار یک کلمه در شکل های مختلف بزرگ و کوچک در صفحه اول گوگل بودند، دیده اید.

البته گوگل تنها موتور جستجویی نبود که سایت ها می خواستند به صفحه اول آن راه یابند. اما با گذر زمان، گوگل موتورهای جستجوی دیگر را کنار زد و یکه تاز این بازار شد. همین چند سال پیش (اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000)، altavista محبوب ترین موتور جستجو در دنیا بود.

موتور جستجو altavista

احتمالا تاریخچه بالا، جذاب ترین بخش این مقاله برای شما باشد. دانستن تاریخچه پدیده های مختلف، می تواند شیرین باشد. چون داستان ها برای ما جذاب هستند. جذابیت با احساسات مرتبط است و نه منطق.

حالا ما از همه آن سال ها گذشته ایم و حتی اطلاعات مفید نیز به تنهایی کارساز نیست. باید بتوانیم احساسات مخاطبین را برانگیزیم. این احساس می تواند سرگرمی، ترس، شادی، رشد و … باشد.

برای مطالعه بیشتر مقاله چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم؟  را ببینید.

2- لینک سازی داخلی معنادار ایجاد کنید.

لینک سازی داخلی برای رسیدن به 3 هدف اصلی اهمیت دارد:

  1. حرکت خزنده های(Crawlers) گوگل در سایت و شناسایی صفحات جدید
  2. کمک به درک بهتر محتوا و اهمیت صفحات توسط الگوریتم های گوگل
  3. راهنمای مخاطبین برای دریافت اطلاعات بیشتر و هدایت آن ها در جهت انجام یک عمل(خرید، دیدن صفحات دیگر، پرکردن یک فرم و …)

کمک به ربات گوگل برای بهبود سئو وردپرس

مدل Pillar Cluster

برخلاف روش های قدیمی در پیلار کلاستر مسئله انتشار صفحات مستقل و تلاش برای رشد آن در گوگل نیست. Pillar صفحه ای اصلی و مهم از سایت است. Clusters نیز صفحات با جزئیات بیشتر و موضوعی دقیق تر در زمینه فعالیت ما هستند. صفحه پیلار بیشترین ارتباط داخلی و خارجی را با صفحات دیگر دارد.

مدل پیلار کلاستر برای بالا آوردن سئو وردپرس

 

هدف از این تکنیک، رشد در یک موضوع منسجم است. مدل پیلار کلاستر می تواند باعث بهبود عالی سئو سایت شما شود.

بهبود سئو فنی در وردپرس

خوشبختانه وردپرس بخش های زیادی از سئو تکنیکال را به صورت پیشفرض پوشش می دهد. در موارد دیگر نیز ابزارها و پلاگین های زیادی برای ارتقا آن وجود دارد.

1- ساخت بهترین معماری برای سئو در وردپرس

معماری سایت (که ساختار سایت site structure نیز نامیده می شود) روشی است که صفحات در سایت شما به یکدیگر لینک می شوند. بخشی از این ساختار را در لینک سازی داخلی دیدیم. در واقع در اغلب موارد مرز مشخصی بین بخش های مختلف سئو وجود ندارد. البته ما نیز تلاشی برای مرزبندی سختگیرانه نمی کنیم.

حالت بهینه برای ساختار وب سایت(که خزنده های گوگل هم آن را دوست دارند)، مدل آبشاری است.

ساختار هرمی معماری سایت

در این مدل، صفحه اول کمترین لینک به صفحات دیگر را دارد. هرچه ی صفحه در مرتبه بالاتری باشد، مهم تر تلقی می شود. این معماری را در وب سایت به شکل دسته بندی ها و زیر مجموعه ها می بینیم.

هیچ وب سایتی ساختار کاملاً آبشاری حفظ نمی کند. لینک های داخلی می توانند هم ساختاری و هم مفهومی (contextual) باشند. این دو نوع لینک با هم کار می کنند تا به کاربران(و ربات های موتورجستجو) امکان پیمایش وب سایت را بدهند و به انتقال ارزش لینک (link equity) کمک کنند.

لینک سازی ساختاری مفهومی

Link equity که گاهی اوقات با اصطلاح عامیانه‌ تر “link juice” شناخته می‌ شود، به ارزش و اعتبار منتقل شده از یک صفحه وب به صفحه‌ ای دیگر از طریق لینک‌ ها اشاره می کند. این مفهوم در سئو اهمیت زیادی دارد زیرا بر بالا بردن رتبه‌ صفحات شما در نتایج جستجو تاثیر می‌گذارد.

2- کشینگ(caching) صفحات برای افزایش سرعت

هربار که کاربری از یک صفحه از سایت شما بازدید می کند، کدهای برنامه نویسی ودپرس باید پردازش شود. این کار علاوه بر فشار بر پردازنده سرور، سرعت سایت شما را نیز پایین می آورد. چقدر خوب می شود اگر بتوان میزان این پردازش ها را به حداقل رساند.

caching کار را با ذخیره داده های پر استفاده به صورت پردازش شده، برای ما امکان پذیر می کند. خوشبختانه وردپرس پلاگین های قدرتمندی برای کش کردن اطلاعات دارد. بهترین آن ها wp rocket و litespeed cache هستند. استفاده از افزونه های کش برای بالا بردن سرعت و سئو در وردپرس ضروری است.

بهبود سئو خارجی

اگر مدام در حال بک لینک گیری های رایگان در سایت های مختلف مانند پینترست، یوتیوب و  مانند آن ها هستید و خوشحالید که این کار باعث بهبود سئو سایت شما می شود، تبریک می گویم. شما دارید راه را کاملا اشتباه می روید!

این تکنیک ها مربوط  به قبل از سال 2000 است. گوگل می داند که لینک ها در چه سایت هایی رایگان هستند. این روش فقط برای زمانی تاثیرگذار است که محتوای شما کیفیت و بازدید بالایی داشته باشد و مخاطبان از طریق آن به سایت شما هدایت شوند.

در مقابل رپورتاژ آگهی های ارزشمند، می توانند تغییرات اساسی ایجاد کنند. البته تعیین سایت مبدا و نحوه بک لینک گیری نیاز به تجربه و تخصص دارد. در واقع این کار را می توان به دوپینگ تشبیه کرد. اگر درست انجام نشود خسارت بار است.

در مجموع بالا بردن رتبه صفحات و بهبود سئو چه در وردپرس و چه در سایت های دیگر، به غیر از اصول علمی، هزاران نکته دارد. اگر درست اجرا شود می تواند پایه ای ارزشمند و مستحکم بنا نهد. در حالی که بر خلاف شبکه های اجتماعی، برخی از اشتباهات خسارات سنگینی به بار می آورد.

اگر مدیر یک کسب و کار یا وب سایت هستید و می خواهید خیالتان از روند موفقیت وب سایت ورپرسی خود راحت باشد، می توانید از خدمات سئو وردپرس ما استفاده کنید.

تحریر و تدوین:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *