09905179462
با ما تماس بگیرید – حتی روزهای تعطیل!

تبلیغات سئو چیست؟

تبلیغات سئو که با عنوان “سئو سایت” بیشتر شناخته می شود، پروسه ای است که طی آن ما محتوای یک سایت را به گونه ای تولید و منتشر می کنیم تا در موتورهای جستجو برای کلیدواژه های هدف در صفحه اول قرار بگیرد.

به عنوان مثال، در صورتی که ما فروشنده تلوزیون های برند سامسونگ باشیم، اگر کاربران در گوگل سرچ کنند “خرید تلوزیون سامسونگ” و ما را در صفحه اول نتایج گوگل ببینند، مشتری زیادی برای ما جذب خواهد شد.

تبلیغات سئو چیست؟

تبلیغات سئو بهترین و کم هزینه ترین(در طولانی مدت) روش برای جذب مشتری در فضای اینترنت است. در این شیوه ما از طریق تولید و انتشار محتوای مرتبط، مفید و منظم، در طی زمان، کاربرانی که در گوگل جستجو می کنند را به سایت خود جذب می کنیم.

به احتمال زیاد شما کلمه کلیدی “تبلیغات سئو” را در گوگل سرچ کرده اید و به این صفحه از سایت ما رسیده اید. این یک نمونه از بهینه سازی برای موتورهای جستجو است.

اصطلاحاتی که بهتر است بدانید

کلیدواژه(تحقیق کلمات کلیدی- کیورد – Keyword) یکی از رایج ترین و محبوب ترین اصطلاحات در صنعت سئو است. این عنصر، کلمه یا عبارتی است که کاربر در یک موتور جستجو مانند گوگل تایپ می کند تا آنچه را که به دنبالش است بیابد.

ترافیک(Traffic) به تعداد بازدیدکنندگان وب سایت در یک بازه زمانی معین اشاره دارد. به طور کلی، هرچه وب سایت شما ترافیک(بازدیدکنندگان) بیشتری داشته باشد، بهتر است. با این حال، مهم است که این ترافیک از سوی افراد واقعی به دست آید که در حالت ایده‌آل، نوعی اقدام مطلوب را انجام می‌دهند، مانند خرید یک محصول، کلیک کردن بر روی تبلیغات، خواندن محتوا و غیره.

تحقیق کلمات کلیدی(Keywords research) پیدا کردن بهترین کلیدواژه ها برای سئو کردن است. انتخاب بهترین کیوردها علاوه بر جذب مشتری بیشتر، می تواند سرعت رسیدن به نتیجه را افزایش و هزینه ها را کاهش دهد.

ایندکس شدن(Indexing) عبارتی است که می تواند گیج کننده باشد. ایندکسینگ، فرآیندی است که توسط آن موتورهای جستجو، داده ها را در اینترنت جمع آوری، سازماندهی و پردازش می کنند. اساساً، یک موتور جستجو دائماً اینترنت را اسکن می کند تا محتوای جدید یا به روز شده را در صفحات جستجو کند تا به پایگاه داده خود اضافه کند. هنگامی که یک صفحه جدید پیدا می شود، موتور جستجو آن را ایندکس می کند تا کاربران بتوانند هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی مرتبط، اطلاعات را پیدا کنند.

بنابراین وقتی می گوییم یک صفحه در گوگل ایندکس شده است، یعنی گوگل آن را شناخته و اطلاعات آن را در پایگاه داده خود ذخیره کرده است.

تفاوت تبلیغات سئو و پولی چیست؟

تبلیغات در اینترنت روش های مختلفی دارد. تبلیغات سئو در طولانی مدت هزینه های شما را بسیار کاهش می دهد ولی نیاز به تلاش طی حداقل 6 تا یک سال(برای سایت های جدید) است تا به نتیجه برسد.

از طرفی روش های سریع تر،مانند تبلیغات بنری یا google ads، به محض انجام نتیجه آن را می بینید. روش کلی کار به این شکل است که شما مقداری پول به تبلیغ دهنده می دهید  و او با توجه به مدل تبلیغ در ازای آن، شما را به مخاطبان خود نشان می دهند.

در مجموع هزینه ها بیشتر از سئو خواهد بود. اگر بودجه کمی دارید(زیر 50 میلیون تومان در ماه) احتمالا بهترین روش برای شما سئو خواهد بود.

البته همه چیز در مورد زمان و هزینه نیست. مزایای تبلیغات سئو بسیار گسترده است. از جمله:

  • دیده شدن سایت شما در نتایج جستجوی گوگل، اعتبار زیادی برای برند شما به همراه خواهد داشت.
  • تعداد مشتریانی که سئو برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد، از هر مدل تبلیغی دیگری می تواند بیشتر باشد.
  • زمانی که سایت شما در سئو قوی شود، رقبا به سختی می توانند به شما دست یابند.
  • کیفیت مشتریانی که از طریق جستجو به سایت شما هدایت می شوند، بیشتر است.
  • پس از یک دوره سرمایه گذاری و تلاش، هزینه ی جذب هر مشتری بسیار کاهش می یابد.
  • اعتماد مخاطبین برای خرید به شدت افزایش می یابد.

تبلیغات سئو شامل چه کارهایی می شود؟

تبلیغات سئو یا به اختصار سئو سایت، به صورت کلی شامل سه بخش است. برای دستیابی به نتایج خوب باید هر سه بخش را به درستی انجام داد. البته در بعضی از موارد نمی توانیم یک مرز بندی دقیق تعیین کنیم. پس ممکن است در وب سایت های مختلف، نام ها و دسته بندی های دیگری ببینید. اما مفهوم اصلی یکی است.

اگر به دنبال خدمات سئو با کیفیت هستید به صفحه خدمات سئو مراجعه نمایید. در این صفحه لیست انواع خدمات سئو و قیمت ها را ببینید.

1- سئو داخلی

محتوا، زیر بنای تبلیغات است. تفاوتی ندارد شما وب سایت دارید، یا به صورت تلفنی با مشتریان صحبت می کنید. در دیجیتال مارکتینگ، اهمیت محتوا بیشتر نیز می شود. دلیلش این است که در اینترنت، مخاطبان بیشتر با مشاهده محتوای شما در مورد این که از شما خرید کنند یا خیر، تصمیم می گیرند.

هر محتوا دارای سه جنبه مهم است

1- مفید بودن محتوا: خوانندگان باید حس کنند پس از مطالعه آن، تفاوتی ایجاد شده است. یک راه حل خوب، اطلاعات عالی و یا اخبار دست اول، می توانند مثال های خوبی از محتوای مفید باشند.

2- رنگ آمیزی محتوا: افراد در اینترنت کمترین میزان توجه و تمرکز را دارند. در واقع جنگ اصلی در فضای اینترنت(وب سایت، اینستاگرام و …) ، جنگِ جلبِ توجهِ مخاطبین است. پس داشتن یک مقاله خوب به تنهایی کافی نیست. باید این محتوا، ظاهر هیجان انگیزی نیز داشته باشد تا برای آن ها هیجان انگیز باشد.

3- پیشنهاد درست: در موارد زیادی از پروژه های تبلیغات از طریق سئو، مشکل این است که سایت به اندازه کافی بازدیدکننده دارد، ولی مشتری کافی جذب نمی شود. مسئله در پیشنهاد است. محتوایی نوشته می شود که شاخص مفید بودن(helpful content) و ظاهر خوب را در سطح بالایی برآورده می کند، اما هیچ دعوت به اقدامی(Call To Action) نداشته باشد. فرض کنید این صفحه، رنک یک نتایج گوگل را کسب کند. چه اتفاقی می افتد؟ مخاطبین محتوای شما را می بینند، از این که آن را مطالعه کرده اند، خوشحال می شوند و می روند!

2- سئو تکنیکال

شاید بتوان سئو تکنیکال را بخشی از سئو داخلی دانست. اما این کارها آنقدر مهم هستند که به صورت جداگانه در مورد آن صحبت می کنیم. سئو تکنیکال شامل کارهای فنی است که در سایت انجام می دهیم. مانند افزایش سرعت، دسترسی همیشگی، و دیگر موارد فنی مربوط به محتوا مانند اسکیما(schema markup) است.

3- سئو خارجی

اگر بخواهیم یک معادل در دنیای واقعی برای تبلیغات سئو خارجی بیان کنیم، می توانیم بگوییم، مانند این است که افراد معتبری ما را به دیگران توصیه کنند. قطعا اگر یک متخصص، محصولی را معرفی نماید، میزان اعتماد و فروش آن بیشتر می شود. در سئو خارجی نیز سایت های دیگر، وب سایت ما را در محتوای خود قرار می دهند.

وقتی گوگل می بیند که سایت های معتبر، به ما لینک داده اند، می تواند با اطمینان بیشتری، مطالب ما را به کاربران خود نشان دهد. 

اما ما نمی توانیم صبر کنیم و امیدوار باشیم دیگران خودشان این کار را برای ما انجام دهند. پس باید خودمان این شرایط را شبیه سازی کنیم. رپورتاژ آگهی کاری است که در جهت افزایش اعتبار در گوگل، انجام می دهیم. یعنی به سایت های معتبر پول می دهیم تا لینک وب سایت ما را در صفحات خود قرار دهند.

لینک سازی خارجی از جمله شیوه هایی است که در طی زمان، تغییرات اساسی کرده است. به صورتی که روش هایی که در گذشته(و متاسفانه در حال حاضر برای گرفتن پول بیشتر از کارفرما یا راضی نگه داشتن او) انجام می شد، نه تنها کمکی به افزایش اعتبار دامنه نمی کند. بلکه باعث هدر رفتن زحمات و بودجه نیز می شود.

چقدر زمان می برد تا سئو برای ما جذب مشتری کند؟

پاسخ به این سوال به پارامتر های زیادی وابسته است. در ویدئو زیر به طور کامل ببینید چه مواردی در زمان نتیجه دادن تبلیغات سئو اثرگذار هستند:

برای سایت های جدید یا آنهایی که در گذشته شکست خورده اند می تواند زمان در کل زمان 6 ماه تا 1 سال را برای رسیدن به نتیجه در نظر گرفت. اما سایت هایی که در حال حاضر به نتایج خوبی دست یافته اند، طرح های جدید معمولا در کمتر 2 ماه نتایج خود را نشان می دهند.

در سئو، زمان کندتر از زندگی طبیعی می گذرد. باید کمی صبور باشیم تا به موفقیت دست پیدا کنیم. اگر وب سایت در ابتدای راه است باید با استقامت بالا و طی زمان بلند مدت، در پی کسب نتیجه باشیم. دردناک است! اما این یک موهبت برای شما است. فقط مدیران کمی می توانند این درد را تحمل نمایند. تقریبا 80 تا 90 درصد آنها شکست می خورند. پس اگر در بین 20 درصد مدیران موفق باشید، رقبا به این راحتی ها نمی توانند به شما برسند.

انواع تبلیغات پولی(paid ads)

تبلیغات پولی در اینترنت شامل انواع مختلفی است که در ادامه مهم ترین آن ها را می بینیم:

1- تبلیغات جستجوی پولی(Paid search ads)

تبلیغات جستجو رایج ترین تبلیغاتی هستند که در نتایج جستجو می بینید. این تبلیغات PPC در بالا و پایین نتایج جستجو در گوگل ظاهر می شوند. آنها را با کلمه “تبلیغ” یا “حامی مالی” برای نشان دادن محتوای پولی برچسب گذاری شده می بینید. در این روش، بر خلاف تبلیغات سئو، شما به جای انتشار محتوای با کیفیت و کسب رتبه توسط الگوریتم های گوگل، برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو، پول می پردازید.

تبلیغات گوگل حاوی متنی بدون تصویر هستند. اگر می‌خواهید یک تبلیغ جستجوی Google ایجاد کنید، از Google Ads برای ایجاد و تنظیم تبلیغات خود استفاده خواهید کرد.

2- تبلیغات بنری

راه حل دیگر این است که به جای تلاش برای کسب رتبه در گوگل(در اکثر مواقع همزمان با تبلیغات سئو)، مخاطبین سایت های دیگر را جدب کنیم. برای این کار می توانیم با پرداخت هزینه، بنر تبلیغاتی خود را در سایت های پربازدید قرار دهیم.

3- تبلیغات شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مانند، اینستاگرام، توییتر و فیسبوک نیز محل حضور کاربران زیادی هستند. تبلیغات در این پلتفرم ها نیز می تواند مخاطبین زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد.

تلگرام و دیگر پیام رسان ها نیز می تواند گزینه خوبی برای تبلیغات باشند.

هزینه تبلیغات سئو

هزینه تبلیغات و سئو سایت به عوامل زیادی بستگی دارد. در زیر به آن ها می پردازیم:

1- هزینه تبلیغات

بهتر است زمانی به سراغ تبلیغات پولی بروید که بودجه خوبی برای آن دارید. معمولا بودجه زیر 50 میلیون تومان برای تبلیغات در گوگل ادز و پلتفرم های تبلیغاتی، چندان موثر نیست. فرض کنید اگر ماهیانه 20 میلیون تومان می توانید صرف سایت خود کنید، همه آن را به سئو اختصاص دهید. این کار صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

2- هزینه سئو سایت

هزینه سئو بیشتر به صورت ماهیانه محاسبه می شود. افراد و شرکت های مختلف، قیمت های متفاوتی را اعلام می کنند و سئو نرخ مصوبی ندارد. تعیین قیمت می تواند تحت تاثیر عوامل زیر باشد:

  • ماهیت خدمات دهنده(فرد، شرکت، تیم)
  • میزان دانش و مهارت سئوکار
  • سابقه و شهرت سئوکار
  • قیمت تمام شده برای تولید محتوا
  • حوزه رقابت وب سایت
  • شهر خدمات دهنده
  • کیفیت خدمات
  • تعداد محصولات و کلیدواژه های هدف
  • پلتفرم سایت(وردپرس، جوملا و …)
  • وضعیت کنونی وب سایت
  • و …

برخی از شرکت های در پکیح های خود تعداد صفحاتی که قرار است در طی پروژه ایجاد شود را نیز قید می کنند. به نظر می رسد این کار صرفا برای جلب توجه کارفرما باشد. به هرحال می توان یک صفحه بسیار با کیفیت ایجاد نمود یا فقط برای رفع تکلیف این کار را کرد. پس بر کیفیت کار بیشتر تاکید کنید. و فریب این گونه ترفندهای تبلیغاتی را نخورید.

تاثیر تبلیغات بر سئو

تبلیغات می تواند از چند جنبه بر سئو تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

1- تبلیغات از نوع بک لینک گیری

یک نوع از تبلیغات، استفاده از بک لینک ها برای هدایت کاربران به سایت خودمان است.

تاثیر تبلیغات بک لینگ گیری بر سئو

باید توجه داشت که این گونه تبلیغات تاثیر در سئو ندارد. آن ایجاد شده و پس از مدت کوتاهی(دوره تبلیغات) حذف می شوند. حتما برای این گونه لینک ها از تگ nofollow یا sponsored استفاده نمایید. در غیر این صورت می تواند یه سئو سایت شما آسیب بزند.

در تبلیغات بنری، خود سایت های ارائه دهنده، تمام تمهیدات لازم را اندیشیده اند. پس لازم نیست نگران چیزی باشید.

2- تبلیغات در شبکه های اجتماعی

اصولا تبلیغات در شبکه های اجتماعی تاثیر مستقیمی بر سئو سایت ندارد. اما تاثیر کلی تبلیغات، برندسازی است که می تواند جذب کاربر بیشتر شود. هر چه برند شما شناخته شده تر باشد، می تواند باعث فزایش اعتبار سایت شما شود. و این به بهبود سئو سایت کمک می کند.

در مجموع تبلیغات و سئو سایت در مقابل هم نیستند. سئو در هر سایتی که برای جذب مشتری اینترنتی و فروش بیشتر راه اندازی می شود، ضروری است. از طرفی تبلیغات نیز می تواند برای شما مخاطب زیادی در زمان کوتاه، جذب کند. اگر بودجه قابل توجهی برای این کار دارید، توصیه می کنیم با هر دو روش پیش بروید. ولی اگر بودجه شما محدود است، سئو می تواند گزینه بهتری باشد.

 

تحریر و تدوین:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *