09905179462
با ما تماس بگیرید – حتی روزهای تعطیل!

شخصی سازی وب سایت

بازاریابی محتوایی با محبوبیت شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام که محتوا را کاملا بر اساس بازدیدها و علایق کاربران به نمایش می گذارد ، کاربران انتظار دارند در وب سایت های دیگر نیز با کمترین زحمت محتوای مورد نظر خود را ببینند. امروزه شخصی سازی وب سایت دیگر یک انتخاب نیست. بلکه بدون این سخصی سازی ، مشتریان زیادی را از دست خواهیم داد.

شخصی سازی وب سایت (Website personalization) چیست؟

شخصی سازی وب سایت در واقع فرآیند ایجاد تجربیات سفارشی برای بازدیدکنندگان یک وب سایت است. این کار به‌جای ارائه یک تجربه واحد و گسترده ، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا تجربیات منحصربه‌فرد متناسب با نیازها و خواسته‌های بازدیدکنندگان را ارائه دهند.

شما تجربه مشتریان را بر اساس خریدهای گذشته‌شان ، محل زندگی یا رفتارشان به گونه‌ای سفارشی‌سازی می‌کنید که بکه اهداف تجاری متعددی را دنبال می کند. افزایش رضایت مشتری ، مدت زمان بازدید بیشتر ، افزایش تعداد بازدیدهای سایت ، کاهش نرخ خروج ، بهبود تبدیل‌ها و بهبود شهرت برند از جمله مزیت های آن است.

شخصی سازی به هیچ وجه مفهوم جدیدی نیست. پیشخدمت‌های رستوران اغلب به مشتریان همیشگی خوشامد می‌گویند و نام آن ها را بر زبان می آورند. حتی می‌دانند “سفارش معمول” آنها چیست. مغازه‌داران می‌توانند از نشانه‌های بصری برای ارائه تجربیات شخصی‌ سازی‌ شده استفاده کنند. نکته اینجاست که در دنیای آفلاین ، شخصی‌سازی به حدی رایج است که ممکن است ناخواسته و بدون توجه اتفاق بیفتد.

شخصی‌سازی وب‌سایت سعی می‌کند با استفاده از داده‌ها همان سطح توجه فردی را به دنیای دیجیتال منتقل کند:

  • خرده فروشان آنلاین می توانند بر اساس بازدید صفحات ، پیشنهادات هدفمندی را به خریداران ارائه دهند.
  • سایت های مسافرتی می توانند بر اساس آب و هوا یا فصل فعلی به بازدیدکنندگان تبلیغات نشان دهند.
  • اخبار و سایر رسانه ها می توانند ویدیوهای خاصی را بر اساس محل زندگی بینندگان به نمایش بگذارند.

با بهره‌برداری از شخصی‌سازی وبسایت ، می‌توانید احساسات مثبتی نسبت به برند خود ایجاد کنید که درصد تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان و افزایش فروش را بالا می برد. همچنین می‌توانید عناصر مختلف سایت از جمله محتوای نوشتاری ، تصاویر ، بنرها ، پیشنهادها و پنجره‌های پاپ‌آپ را با توجه به علایق بازدیدکنندگان فردی تنظیم کنید.

 

نمونه ای شخصی سازی یک خرده فروشی آنلاین

اهمیت شخصی سازی در دیجیتال مارکتینگ

شخصی‌سازی وب به شما قدرت می‌دهد تا بازدیدکنندگان خود را بهتر درک کنید. بتوانید آن‌ها را به خوبی در قیف بازاریابی محتوایی مرتب کرده و بیشترین ارزش را از آن‌ها به دست آورید. با ارائه محتوای مرتبط‌ تر به هر بازدیدکننده ، مشتریان را ترغیب می‌کنید تا مجدداً وبسایت شما را بازدید کرده و با کسب و کارتان در تعامل باشند.

  • پیشنهاد محصولات مرتبط

توصیه های نامربوط می تواند واقعا آزاردهنده باشد. مثل این است که کسی سعی کند محصولی را به شما بفروشد که شما به آن علاقه ندارید یا قبلاً آن را خریده اید.

بزرگترین مزیت شخصی سازی وب سایت برای مشتریان، توصیه محصول مرتبط است. بر اساس داده‌های کاربران، می‌توانید توصیه‌های دقیق و به‌موقع برای خرید بعدی ارائه دهید.

به خاطر داشته باشید که باید محصولات یا خدمات مرتبط با خریدار را به او ارائه دهید. در غیر این صورت، ممکن است ناخواسته حدی از اصطکاک را به فرآیند خرید اضافه کنید و تلاش خود را به هدر دهید.

برای مثال، فرض کنید شما کالاهای خانگی، ظروف آشپزخانه و اقلام مرتبط را می فروشد. یکی از سرنخ های شما با اضافه کردن دو دست فنجان به سبد خرید خود بالاخره آماده خرید می شود. توصیه یک تخت خواب نامرتبط است. احتمالاً آنها را به خرید وسایل اضافی ترغیب نمی کند.

از سوی دیگر، برجسته کردن سایر محصولات مرتبط مانند ظروف نگهداری شکر، همزن، یا لیوان های مسافرتی، ممکن است به خوبی آن ها را تشویق کند که این موارد اضافی را به سبد خرید خود اضافه کنند. حداقل، این توصیه‌ها آگاهی آن‌ها را در مورد محصولات مکمل افزایش می‌دهد و ممکن است منجر به خرید بیشتر در آینده شود.

این ویژگی مانند داشتن دوستی است که دقیقاً می داند به چه چیزی نیاز دارید و به شما کمک می کند تا آن را با نهایت راحتی و آسایش به دست آورید.

  • افزایش زمان حضور در سایت(Time on Site)

طبیعی است به موضوعاتی که برای ما جذاب تر باشند، بیشتر توجه کنیم و تنها طی ۸ ثانیه آن توجه آغاز کاهش می یابد.با توجه به عادات مشتریان و تاریخچه مشترک خریدها، احتمال دارد که بتوانید آن‌ها را مدت طولانی‌تری در وبسایت خود نگهدارید. زمان صرف شده در صفحه، یک معیار وبسایت است که تقریباً هر مارکتری آن را بررسی می‌کند. زیرا این نشانه‌ای از علاقه کاربران است. اگرچه مقدار زمانی که بازدیدکنندگان در وبسایت شما صرف می‌کنند مهم است، اما وقتی واقعاً به یک اقدام یا ورود به یک لندینگ پیج تبدیل می‌شود، ارزش حقیقی خود را پیدا می کند.

اگر می‌خواهید زمان بازدید از وب‌سایت خود را بهبود بخشید، اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما تجربه کاربری(UX) بهینه شده ارائه می‌دهد. زمانی که بهینه‌سازی محتوا به همراه تجربه کاربری بدون مشکل ترکیب می‌شوند، نتایج بسیار جذابی خواهند داشت که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

  • صفحات فرود(Landing Pages) سفارشی شده

اینکه یک مشتری احتمالی بر روی تبلیغ شما کلیک کند، ایمیل بازاریابی شما را باز کند و یا از صفحه نتایج گوگل وارد سایت شما شود، یک پیروزی بزرگ است. هنگامی که آنها را به صفحه فرود خود هدایت کردید، فرصتی عالی برای پرورش او یا به احتمالا ایجاد یک تبدیل دارید.

صفحات فرود وب سایت یا Landing Pages معمولاً اولین تعامل بازدیدکننده با هویت برند شما است. این صفحات حاوی آن چیزی است که می خواهید دز ذهن کاربران از شما شکل بگیرد. افزودن یک پیام شخصی مانند خطاب کردن بازدیدکنندگان با نامشان، یا احوالپرسی “صبح بخیر” در زمان مناسب روز به زبان مادری آن ها نه تنها افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه وب سایت شما را نیز متمایز می کند.

در این مرحله، مهم است که محتوای مرتبط به مشتری جدید در صفحه ورود ارائه شود، که ما را به یکی دیگر از مزایای مهم بهینه‌سازی وب‌سایت می‌رساند. با بهره‌گیری از داده‌های مصرف‌کننده، می‌توانید لندینگ پیج ها را به گونه‌ای سفارشی کنید که محصولات یا خدماتی که برای یک بازدیدکننده خاص جالب است، را برجسته کند.

به عنوان مثال، فرض کنید که کسب و کار شما یک مجموعه کامل از خدمات HVAC ارائه می‌دهد، از جمله نگهداری تجهیزات گرمایشی و تهویه مطبوع. اگر یک کاربر درخواستی در مورد نگهداری تجهیزات تهویه مطبوع خود در آمادگی برای تابستان داشته باشد و به یک صفحه هدایت شود که برای نگهداری از تجهیزات گرمایشی تبلیغ می‌کند، ممکن است علاقه خود را از دست بدهد، از وب‌سایت شما خارج شود و به نتایج جستجوی بعدی برود. به عبارت دیگر، ارائه صفحه ای که مزایای خدمات نگهداری از تجهیزات تهویه مطبوع شما را برجسته کند، به رشد و تقویت آن لید کمک کرده و احتمالاً منجر به انجام یک فروش می شود.

  • دعوت به اقدام(CTA) با نرخ تبدیل بالا

دعوت به انجام یک عمل(Call To Action) یکی از اجزای جدایی ناپذیر محتوای وب‌سایت هستند. یک CTA موثر به خواننده می‌گوید که دقیقا چه گام‌هایی را می‌خواهید او بردارد و در عین حال دستورالعمل های شفافی را برای انجام آن ارائه می‌دهد. مهم است که یک CTA ارائه دهید که با نوع محتوای وب‌سایت و سطح علاقه کاربر هماهنگ باشد.

در واقع هدف اصلی از شخصی سازی در وب سایت ها، افزایش نرخ تبدیل در صفحات ورود و CTA ها است.

اگر به مشتری جدیدی، یک CTA قاطع(دستوری) ارائه دهید که او را به خرید ترغیب می‌کند، ممکن است دستور شما به خوبی پذیرفته نشود. از طرف دیگر، در هنگامی که او در حال نزدیک شدن به پایین قیف بازاریابی محتوایی است، بخواهید او را به یک نوشته وبلاگ هدایت کنید، احتمالا فرصتی برای انجام یک فروش دیگر را از دست می دهید.

خوشبختانه، می توانید CTA های متنوعی را  با استفاده از سفارشی سازی سایت به مخاطبین مختلف نمایش دهید. این امکان وجود دارد که به مشتریان CTA های هدفمندی ارائه دهید که نرخ تبدیل را بالا می برد. با دقت بازدیدکنندگانی را که ممکن است در مراحل ابتدایی فانل فروش باشند، پرورش دهید. همچنین می‌توانید از آزمون A/B برای ارزیابی این که کدام بازدیدکنندگان دعوت به اقدام کارایی بیشتری دارد استفاده کنید.

  • تعامل بیشتر با مشتریان

حفظ تعامل با مشتریان و خریداران احتمالی، ممکن است یکی از چالش برانگیزترین بخش های دیجیتال مارکتینگ باشد. با یک کلیک، مخاطبین که نسبت به سایت شما بی علاقه می شوند، می توانند به راحتی از آن دور شده و برای انتخاب رقیب به صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) برگردند. اگرچه فضای دیجیتال ارتباط مشتریان را آسان می‌کند، اما به همین اندازه سختی برای حفظ این ارتباط‌ ها ایجاد می‌کند.

ارائه سایت‌ های سفارشی شده به مشتریان یکی از موثرترین روش‌ ها برای دستیابی به سطوح بالاتری از تعامل است. به ویژه، شخصی‌ سازی وب می‌تواند به شما کمک کند تا این سطوح افزایش یافته تعامل را به مدت طولانی حفظ کرده و سرنخ ها را پرورش و به مشتری تبدیل کنید.

شخصی سازی وب سایت از دو جهت راه را برای تعامل بهتر هموار می کند. اول، به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از داده‌های مرور مخاطبین برای مدیریت تجربه بازاریابی، به طور مؤثرتری پرورششان دهید. دوم، داده‌های مصرف‌کننده‌ای که در طی تلاش‌های شخصی‌سازی استخراج می‌شوند، ما را برای ایجاد پرسونای دقیق‌تر مشتری، که به نوبه خود کارایی محتوای بازاریابی آینده را افزایش می‌دهد، توانمند می سازد.

تحریر و تدوین:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *